Gå till innehåll

Maxspect Razor 160w 10 000k


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

  • 3 månader senare...

Hej

Fick min Maxspect Razor 120W igår och är helnöjd förutom lite skavanker som StoffeSwe skriver om här.

Körde med 2 sådana här förut Aqua Light LED-CORAL 1600 light bar 27 Watt och de var inte dåliga på något sätt

det jag var ute effter var att ljuset går upp och ner så snarligt som Solen gör djuren måste må bättre helt klart.

Maxspect Razor rekomenderas djuren mår bättre och Elräkningen blir mindre.

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Någon som har haft problem med att armaturen ger ifrånsig ett ljud på väldigt hög frekvens när man kör den över 40%, sambon hör det inte men jag hör det tydligt. Lite likt dom högsta tonerna när man gör hörseltest... Kanske fått ett måndagsexemplar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har haft problem med att armaturen ger ifrånsig ett ljud på väldigt hög frekvens när man kör den över 40%, sambon hör det inte men jag hör det tydligt. Lite likt dom högsta tonerna när man gör hörseltest... Kanske fått ett måndagsexemplar...

Jag har också upplevt detta ljud, jag trodde att jag inbilla mig för min fru hörde det inte.

Det försvann dock efter en vecka eller så. Kan även vara så som Greger skriver att jag vänt på kontakten och det försvunnit i samband med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har haft problem med att armaturen ger ifrånsig ett ljud på väldigt hög frekvens när man kör den över 40%, sambon hör det inte men jag hör det tydligt. Lite likt dom högsta tonerna när man gör hörseltest... Kanske fått ett måndagsexemplar...

Nej detta ljud finns inte i min ramp. Däremot så låter fläktarna en hel del när de startar, vilket de alltid gör framåt kvällen och går 1-1,5 timme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att ljudet du hör bara finns där när dimmern är aktiv!?

Prova att vända kontakten i vägguttaget 180 grader.

Prövade att vända, ingen skillnad. Det blir värre ju högre % man kör, 100/100 så hör jag den i bakgrunden fast tvn står på i samma rum. Kanske behöver köras in lite, bara varit igång i 3 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog det kan vara bra att följa en del trådar om hemmabygge både här och på RC. Jag har en känsla att det är där som en del utveckling sker som sedan resulterar i nya fina ramper för försäljning :) Det har varit så med första Cree baserade ramperna, när man började ta fler färger än vitt och RB och så vidare.

MVH Lasse

Det behøver ikke at være dyrt at købe nyt, RapidLED har deres ONYX til ca SEK 2500,- for 100W, om jeg så vil anbefale den er nok noget helt andet, lyset er MEGET Koldt. Da man ikke kan specielbestille andre farvevarianter er det ikke et produkt jeg personligt kan anbefale.

http://www.rapidled.com/drilled-tapped-6-x-20-black-anodized-aluminum-heat-sink/ og man har et DIY der er ret snygt?

Er man ikke for meget for at "lodde" tager man vel bare et kit til $305 der er "solderless" og kan dimmes. Personligt ville jeg tage 48 LED's så man kan lege med farvekombinationerne så de bliver lige som DU vil have dem.

Forstår udemærket at folk ikke "orker" at bygge selv, eneste argument jeg har til DIY er at det er roligt og jeg får precis den belysning jeg vil have...

Bedste modargument er fra StoffeSWE;

* SOLIDARITET. Även om det kanske låter som skitsnack så tycker jag bättre om att stödja min lokala handlare än att kasta ut mina pengar till folk i andra delar av världen även om det skulle kosta lite mer. Om jag vill att butikerna runt mig ska fortsätta hålla ett bra utbud av utrustning och djur så måste jag dra mitt strå till stacken och spendera lite pengar hos dom på annat än salt och fiskmat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 16000 k i ett 105+40x40 akvarium och nu kompleterat med t5 10000 k ,tycker ljuset blir skönare att se på och nu får korallerna mer ljus från sidorna. ( ska bli inbyggt i frammtiden men ska man ej göra det blir det ju inget vidare snyggt)

klurat mycket på detta för ska bli uppgradera till 520-720 senare och vissa väldigt exslusiva ramper kör ju kombi led +T5 eller mh+t5 ?

T5 på efter solupgång och släcks innan solnedgång.

Jag tycker den e ljudlös men jobbar som rep o svetsare med tygre maskiner så hörslen e väll inte 100%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt en Maxspect razor 160W 16.000k

Mitt kar är 115 brett och 50 djupt

Vad tror ni räcker det med 1st eller måste man komplettera med T-5 ??

snor tråden lite!!

Nu när jag haft Razor 160w ett par månader så skulle jag inte rekommendera en till ett kar som är längre än 100cm, optimalt är runt 80cm.

Mitt nuvarande kar är 100cm och då får de koraller som är högt placerade ute i kanterna dåligt med ljus.

Jag tycker att den största missen med denna armatur är att den har för snäva linser, skulle varit bättre med lite mer spridning i min mening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...