Gå till innehåll

Maxspect Razor 160w 10 000k


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Idag var jag hos Leffe på Triton och plockade upp min nya LED belysning, Maxspect razor 160w 10 000k.

Jag har sedan tidigare en Maxspect G2 170w Semi som jag köpte för att ha över mitt 180l kar. När jag uppgraderade till ett 450L Percula 120 var tanken att jag skulle komplettera belysningen men det drog ut på tiden. Nu nästan ett år senare har jag har jag äntligen gjort det.

Anledningen till att jag valde Maxspect razor är att jag var väldig nöjd med min gamla Maxspect, det ända jag tycker är dåligt med den gamla är begränsningarna gällande styrningen, 3 kanaler med endast av och på funktion. Razorn är även väldigt billig om man jämför den med dess konkurrenter.

Nog om varför jag valde Razor, här kommer lite bilder och en kort "recension" grundat på första intrycket.

post-4606-14468926490951_thumb.jpg

Lådan som razorn kom i känns bra, det syns att Maxspect har tänkt till lite sen senast, om jag inte missminer mig så kom Maxspect G2 170w i en vanlig brun wellpapp kartong med någon kinesisk skrift på.

post-4606-14468926491183_thumb.jpg

När man öppnar kartongen så är belysningen vettigt förpackad. Det ingår både en ställing för montering på akvariumet och ett vajer kit för montering i taket.

post-4606-14468926491415_thumb.jpg

När man först känner på razorn så känns den ganska solid, det är inte någon "högsta klass" känsla men den känns samtidigt inte billig. Att den är tillverkad i kina ser man på mindre mindre imperfektioner som små repor i anslutning till skruvhål och liknande, inga större grejer för mig men jag vet att vissa stör sig på sånt.

Det sitter ett par fläktar på armaturen men de är ensdast för nödfall om belysningen blir för varm, den är huvudsakligen passivt kyld.

post-4606-14468926491635_thumb.jpg

På ovansidan finns ett fäste för att kunna fästa razorn på ett "ball-joint system" tror det är samma sort som Mazzara serien använder, detta fäste täcks av en liten plåt med Maxspect loggan på när det inte används.

post-4606-14468926491866_thumb.jpg

Jag kommer använda stödbenen för att placera belysningen på karet. Mitt första intryck av denna är dock inte så bra, den känns billig och lite opålitlig. Den är dessuton ganska ful. Fästena för skenorna sitter på undersidan av belysningen vilket inte är så genomtänkt, jag hade hellre haft dem på ovansidan så det var lättare att justera när man placerat belysningen på karet. Att passa in ställningen och centrera den över karet tog längre tid för mig än att programmera ljusperioderna.

Den funkar att ha på mitt kar som är 122cm långt, jag skulle uppskatta det till att 129-130cm är max längden som ett kar får ha om man ska använda ställningen, hur belysningen täcker i ett så stort kar kommer vi till senare.

post-4606-14468926492091_thumb.jpg

Till razorn kommer en vettig instruktionsbok med instruktioner för installation, montering och programmering. Enligt mig är den tydlig och lätt förstådd. Betydligt bättre än föregångarens instruktionsbok/blad.

För mig är det inget problem men den är endast på engelska.

post-4606-14468926492314_thumb.jpg

På karet står den ganska stabilt även om det inte kändes som den skulle göra det när jag monterade ställningen. Men som frugan sa när hon såg den: "Den är inte så fin".

post-4606-14468926492535_thumb.jpg

Jag tycker att belysningen kommer lite väl högt upp över utan med ställningen då jag har ca 10cm mellan vatten ytan och akvariekanten, de flesta har inte detta problem men jag hade gärna sett en funktion för att sänka ställning vilket jag inte tror finns.

Då belysningen har linser blir ljusspillet inte allt för stort, får se om jag omvärderar detta ikväll när det är mörkare i rummet.

Ljuset som produceras är bra, jag skulle nog inte ha den till ett kar längre än 100cm om du vill kunna hålla koraller ute i kanterna. I mitt kar behöver jag inte så mycket ljus i kanterna så då funkar det, men jag skulle inte rekommendera den till ett 120cm kar med koraller ute i kanterna, speciellt inte om de står lite upphöjda.

Till frågan om 10 000k var rätt val eller om jag borde satsat på 16 000k. Att köra båda kanalerna (Vit och blå) på 100% ger för mig ett lite för vit ljus, jag tycker ljuset är väldigt bra på vit 66% och blå 100%. Men jag vet fortfarande inte om jag hellre skulle köpt en 16 000k för jag vill ha valet att kunna få lite vitare ljus, jag tror 16 000k är lite för blå. Men skulle jag skaffa en till så skulle jag skaffa en 16 000k men då endast för att köra dessa tillsammans, en 10 000k och en 16 000k, vi får se om ekonomin tillåter detta i framtiden.

Styrningen av ljuset är mycket bättre än på min gamla G2 170w, här finns 6 referenspunkter för varje kanal så man kan öka/sänka ljusstyrkan stegvis. Som exempel så kan man ställan in att kanal 1 och 2 ska vara på 100% styrka kl 12:00, kl 18:00 så ska kanal 1 vara på 66% och kanal 2 90%, då kommer ljuset sänkas från 100% till 66% respektive 90% under dessa sex timmar, så att säga att det är stegvis är inte riktigt sant, men jag kommer inte på något bättre ord, det blir iallafall en bra dimmning, något jag saknat med min gamla belysning.

post-4606-14468926492753_thumb.jpg

För att summera denna första intrycks recension så måste jag säga att jag är nöjd, jag skulle rekommendera en vän att köpa denna belysning. Jag kommer fylla på med mer info här när jag kört razorn några dagar.

Fördelar:

* Billig

* Helt okej ljus

* Lätt använd

Nackdelar:

*Acceptabel kvalitet, inte "top of the line" (man får det man betalar för )

* Mindre fin (om man ska uttrycka sig diplomatiskt)

Om det finns några frågor rörande razorn så svarar jag så gott jag kan ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta en konstig fråga men hur smalt akvarium kan man ha med de benen som följer med? (jag har 43cm bara)

Armaturen är 69cm, men mellan de högraste och de vänstraste LEDarnas ytterkanter är det ca 40cm. Du skulle möjligtvis kunna lägga armaturen på karet utan att få ljusspill, men den kommer ju sticka ut över kanten. För att kunna använda benen så kan nog inte karet vara kortare än ca 72cm (uppskattning).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalas bra recension så här snabbt på efter första dagens intryck. Angående vajer kit för montering i taket, det är väl ett tillval du gjort? Och det skulle ju också lösa ditt 'problem' med att du vill ha den närmare vattenytan.

Både ben och vajer ingick till baspris, jag har inte betalat något extra. Jag funderar på att fixa takfästen men jag är nog för lat ;) Vi får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul recension, massa fina bilder!

Din låd åsikt är inkorrekt dock, bruna wellpapp lådor med kinesisk text på är ju själva defenitionen av proffsigt! ;-) Färgtryck på lådan är lite...mjaa. Men den var snygg så det får gå! Bra låda i övrigt.

Jag tycker armaturen är ganska snygg, av det jag ser på bilderna. Dock blir det nog ett betydligt vackrare intryck om den hängs för "benen" ger jag inte mycket för, de ser ut att knappast kollapsa men däremot ser de skeva och eländiga ut annars.

Intressant att det bara är 40 cm mellan de yttersta dioderna på båda sidorna, det är riktigt svårt att se rampens egentliga storlek på bild! Jag har ca 55 cm mellan de yttersta dioderna på min hemmabyggda ramp och var rädd att det skulle vara för lite men fungerar det här på ditt kar som är längre så ska nog min fungera hos mig. Men det känns ändå lite vansinnigt att den här är passiv, det måste bli en våldsam värme då dioderna sitter så tätt packade om alla körs på 100%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul recension, massa fina bilder!

Din låd åsikt är inkorrekt dock, bruna wellpapp lådor med kinesisk text på är ju själva defenitionen av proffsigt! ;-) Färgtryck på lådan är lite...mjaa. Men den var snygg så det får gå! Bra låda i övrigt.

Jag tycker armaturen är ganska snygg, av det jag ser på bilderna. Dock blir det nog ett betydligt vackrare intryck om den hängs för "benen" ger jag inte mycket för, de ser ut att knappast kollapsa men däremot ser de skeva och eländiga ut annars.

Intressant att det bara är 40 cm mellan de yttersta dioderna på båda sidorna, det är riktigt svårt att se rampens egentliga storlek på bild! Jag har ca 55 cm mellan de yttersta dioderna på min hemmabyggda ramp och var rädd att det skulle vara för lite men fungerar det här på ditt kar som är längre så ska nog min fungera hos mig. Men det känns ändå lite vansinnigt att den här är passiv, det måste bli en våldsam värme då dioderna sitter så tätt packade om alla körs på 100%.

Jag håller med om att armaturen ser helt okej ut det är de skeva spindelbenen som ser ut som skit.

Jag tror skulle som sagt inte rekommendera den här armaturen till ett 120cm kar, ljuset är dåligt/mycket dåligt ute i kanterna.

Jag har också varit lite skeptisk till om det ska funka med passiv kylning, men fläktarna har inte startat sen jag satte igång den så det betyder förhoppningsvis att det funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska prova att placera benen på sidan om karet så armaturen kommer ner i samma nivå som glaskanten, frågan är bara hur mycket ljus spridningen sänks om jag sänker den 10-15cm. Jag har trots allt 20-25 cm mellan armaturen och vattenytan som det är nu. Får exprementera lite i helgen då jag är ledig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var precis och hämtade min Razor 16000k på posten och har precis packat upp. precis startat den. första intrycket är bra måste jag säga, bra förpackat och skaplig kvalite.

dock som tidigare sagt små märken i aluminiumflänsen men inget man lägger märke till om man inte letar efter det.

dock inget kar att ställa den över(det gamla är för litet). mitt nya kommer också idag med lastbil så sitter och väntar med stor spänning. blir som julafton idag:)

hinner inte skriva klart. postagubben kommer med akvariet nu:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog sin tid att riva ner den gamla belysning, men desto snabbare att få upp den nya. Fäst inte för står tilltro till färgerna i bifogade bilder, jag har inte lagt någon energi på att bearbeta dem något speciellt, allra minst vitbalansen. Men 16000k är riktigt blått den saken är klar.

Första intrycket är att det är en riktigt snygg ramp. Eftersom jag har 2 krokar i taket till men MH och T5 belysning så har jag just nu återanvänt dem. Mitt kar är ju 65 cm på alla håll och kanter så spridningen utåt kanterna är inte tillräcklig, inte som den hänger just nu i alla fall. Jag har redan övervägt att borra 2 nya hål och hänga rampen på snedden över karet. Dels så skulle det kanske se snyggare ut, men framförallt så tror jag att ljusspridningen i mitt kar skulle bli helt perfekt då.

Någon som vet hur högt/lågt över vattenytan en LED belysning egentligen skall vara?

post-2676-14468926498386_thumb.jpg

post-2676-14468926498652_thumb.jpg

post-2676-14468926498867_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vad hände med den gamla? Försvann den med någon uppdaterning eller är jag bara dålig på att leta för jag hittar den inte

Den finns kvar men hänger ej med i migreringen med forumet och designen/ Template så den lever ett eget liv .

Vissa gillar det inte.

Är kanske bättre att ta en ny fräsh Produktguide och skrota den gamla.

Men det är bättre det tas upp i en annan tråd om det är intresse.

/Teknisk Support SG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6994-1446892650114_thumb.jpg

Kan tillägga att mitt nya kar är 130 cm brett och den passar över med benen som medföljer. Står väldigt stabilt. Dock är benen vända så att klacken sitter på insidan. Men sätter man kardborrebandet där så rör den inte sig.

Annars bra ljus men jag skall dock vänta på att 120w släpps och tänkte sätta ihop dom

Med varandra hängande från taket. Täcker ju inte så bra i kanterna som det är nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kostade 4 695 kr. Anledningen till att jag inte bygger själv är flera:

* PRISET. Razor är billig, så billig att det inte är värt att bygga själv om du är ute efter vanlig armatur runt 150w. Skall jag bygga en motsvarande belysning med Cree LEDar så kostar LED kit och en snyggkylfläns runt 500$ (http://www.rapidled.com/48-ultra-premium-led-diy-kit-with-dimmable-drivers/ och http://www.ledgroupbuy.com/makersled-designer-heatsink-kit-professional-grade/) för att få något som motsvarar Razorn. Det är innan frakt, moms och eventuell tull. Utöver LED kitet och kylflänsen behöver du styrning vilket kommer kosta en hel del till. Det blir helt enkelt inte billigare att bygga själv.

* UTSEENDET. Även om jag i recensionen säger att Razorn är ful så syftar jag inte så mycket på armaturen utan på benen den sitter på. Armaturen är ganska snygg, mycket snyggare än något hembygge jag någonsin sett. Vill man att frugan ska acceptera att man kastar bort 5000kr på en lampa till "fiskarna" så är det en fördel om den inte ser ut som skit.

* TRYGGHET. Att köpa en färdig produkt från en svensk återförsäljare är en trygghet, om något händer med belysningen vet jag att jag kan vända mig till butiken och få bra hjälp.

* SOLIDARITET. Även om det kanske låter som skitsnack så tycker jag bättre om att stödja min lokala handlare än att kasta ut mina pengar till folk i andra delar av världen även om det skulle kosta lite mer. Om jag vill att butikerna runt mig ska fortsätta hålla ett bra utbud av utrustning och djur så måste jag dra mitt strå till stacken och spendera lite pengar hos dom på annat än salt och fiskmat.

Razorn är inte den bästa armaturen på marknaden MEN den är banbrytande på så sätt att den är den första armaturen som håller en bra prestanda och pressar priset så lågt att det knappt är värt att bygga själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man fråga vad en sådan här kostar?Sen varför valde ni att köpa denna i stället för att bygga själv något likvärdigt?

Argumenten nedan kan jag skriva under på till 100%.

Min kostade 4 695 kr. Anledningen till att jag inte bygger själv är flera:

* PRISET. Razor är billig, så billig att det inte är värt att bygga själv om du är ute efter vanlig armatur runt 150w. Skall jag bygga en motsvarande belysning med Cree LEDar så kostar LED kit och en snyggkylfläns runt 500$ (http://www.rapidled.com/48-ultra-premium-led-diy-kit-with-dimmable-drivers/ och http://www.ledgroupbuy.com/makersled-designer-heatsink-kit-professional-grade/) för att få något som motsvarar Razorn. Det är innan frakt, moms och eventuell tull. Utöver LED kitet och kylflänsen behöver du styrning vilket kommer kosta en hel del till. Det blir helt enkelt inte billigare att bygga själv.

* UTSEENDET. Även om jag i recensionen säger att Razorn är ful så syftar jag inte så mycket på armaturen utan på benen den sitter på. Armaturen är ganska snygg, mycket snyggare än något hembygge jag någonsin sett. Vill man att frugan ska acceptera att man kastar bort 5000kr på en lampa till "fiskarna" så är det en fördel om den inte ser ut som skit.

* TRYGGHET. Att köpa en färdig produkt från en svensk återförsäljare är en trygghet, om något händer med belysningen vet jag att jag kan vända mig till butiken och få bra hjälp.

* SOLIDARITET. Även om det kanske låter som skitsnack så tycker jag bättre om att stödja min lokala handlare än att kasta ut mina pengar till folk i andra delar av världen även om det skulle kosta lite mer. Om jag vill att butikerna runt mig ska fortsätta hålla ett bra utbud av utrustning och djur så måste jag dra mitt strå till stacken och spendera lite pengar hos dom på annat än salt och fiskmat.

Razorn är inte den bästa armaturen på marknaden MEN den är banbrytande på så sätt att den är den första armaturen som håller en bra prestanda och pressar priset så lågt att det knappt är värt att bygga själv.

Kanonbra skrivet av dig igen:) Vad jag skulle kunna tillägga för min del är att jag är totalt ointresserad av att lägga tid och energi på att bygga en egen ramp. Jag har inte följt någon av de trådar om detta som finns här eller någon annanstans. Dessutom så blir ju ett hemmabygge aldrig något annat än ett hemmabygge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Argumenten nedan kan jag skriva under på till 100%.

Kanonbra skrivet av dig igen:) Vad jag skulle kunna tillägga för min del är att jag är totalt ointresserad av att lägga tid och energi på att bygga en egen ramp. Jag har inte följt någon av de trådar om detta som finns här eller någon annanstans. Dessutom så blir ju ett hemmabygge aldrig något annat än ett hemmabygge.

Jag tror nog det kan vara bra att följa en del trådar om hemmabygge både här och på RC. Jag har en känsla att det är där som en del utveckling sker som sedan resulterar i nya fina ramper för försäljning :) Det har varit så med första Cree baserade ramperna, när man började ta fler färger än vitt och RB och så vidare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom så blir ju ett hemmabygge aldrig något annat än ett hemmabygge.

AJ! Detta var nog de hårdaste orden jag läst på guiden tror jag, de ska jag nog ha som signatur istället för det jag har nu ;-)

Det är tur att vi alla är olika. :-)

Jag har en fråga till er som har armaturen: Finns det bara två kanaler att dimma på den? Jag hade intrycket av att man kunde dimma alla färger separat men av maxspect hemsida förstår jag det som att det är två kanaler som ledarna är uppdelade på? Så det går inte enbart ha vitt ljus till exempel eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara två kanaler, på 10 000k är det en vit kanal och en blå och på 16 000k är det en vit/blå och en blå kanal. I dessa kanaler finns flera typer av chip med olika färgnyanser men de är inte individuellt styrbara.

På 10 000k går det att ha enbart vit men jag tror inte det går på 16 000k.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...