Gå till innehåll

Vad för typ av gul kirurgfisk har jag köpt?


Fishtank

Rekommenderade inlägg

Köpte mig en gul kirurg idag, trodde att det var av typen Zebrasoma flavescens, men efter en närmare titt så ser jag att den helt saknar den där vita pricken på sidan vid början av stjärtfenan.

Det har i övrigt samma utseende och form som Zebrasoma flavescens, om inte möjligt lite blekare till färgen.

Som sagt, ser ut som på bilden fast saknar den vita pricken vid stjärtfenan och ser ut att vara lite blekare till färgen.

flavescens4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns en mycket ovanlig art av zebrasoma scopas som är helt gul till orangegul. Fångas på östkusten av Filipinerna

Den ser ut så här men har också en skalpell vid svansroten

[ATTACH=CONFIG]81771[/ATTACH]

MVH Lasse

Ja, och någon sådan är det icke.

Kan det vara så att fisken är ung och ännu inte växt ut "skalpellen" vid svansen? Vore iofs konstigt då den är rätt stor och ser vuxen ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, den här är ju extremt lik, med storlek på fenor o rubbet...

http://www.reefhotspot.com/store/images/CP_tang_choc230001.jpg

Ja, där har vi den! Exakt en sån är det. Tycker dock inte att den har någon/väldigt svag antydan till blått runt ögonpartiet.

Är en väldigt aktiv fisk, den äter på varenda sten, bajsar, äter och bajsar samtidigt och sen äter den lite mer.

Något speciellt man bör tänka på angående denna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, där har vi den! Exakt en sån är det. Tycker dock inte att den har någon/väldigt svag antydan till blått runt ögonpartiet.

Är en väldigt aktiv fisk, den äter på varenda sten, bajsar, äter och bajsar samtidigt och sen äter den lite mer.

Något speciellt man bör tänka på angående denna?

http://se.reeflex.net/tiere/536_Acanthurus_pyroferus.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vuxen håller den inte sin vackra gula färg men blir enormt snygg ändå. Den kallas "mimic" eftersom ynglen efterapar den gula dvärgkejsaren i färg och beteende. det finns troligtvis varianter och närstående arter av denna snygga fisk.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vuxen håller den inte sin vackra gula färg men blir enormt snygg ändå. Den kallas "mimic" eftersom ynglen efterapar den gula dvärgkejsaren i färg och beteende. det finns troligtvis varianter och närstående arter av denna snygga fisk.

MVH Lasse

Ja, tycker att den var riktigt vacker på bilderna jag googlat fram. Får nu se fram emot när den börjar utvecklas och ändra färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...