Gå till innehåll

Tours 36L nano


Tour

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa! Är väl bevandrad inom sötvatten, har 10 kar igång i källaren med allt från räkor till ciklider.

Nu ville jag ha en snygg och trevlig liten burk bredvid datorn på skrivbordet, och jag har länge varit inne på att starta ett saltkar så det är så det får bli.

Min plan är att hålla kostnaderna någorlunda nere i detta projektet och kör med en del grejer jag redan har hemma, t ex belysningsarmaturen.

Karet är 36L helglas, har stått på avkalkning i källaren och nu är det redo att blanda saltvatten i det. Måtten är B48 H 30 D 25

Belysningen blir aquatic natures solar duo boy 26w med blå/vit lampa på 30 000-10 000k, har haft svårt att hitta information om detta skulle funka men jag antar det efter vad jag läst mig till.

Blir även en Rio Nano skimmer, hört både bra och dåligt om denna men priset är överkomligt så jag tänkte jag provar.

Har även en cirkulationspump liggandes modell äldre jag ska använda, var riktigt bra cirkulation i karet när jag körde den under avkalkningen så den ska nog räcka i kombination med skummaren.

Dagens projekt blir att få skrivbordet i våg och sen blanda saltvatten, tekniken borde jag få hem i början av veckan och LS kommer nog även den inhandlas i veckan här.

Får se hur länge jag klarar hålla mig till 36L, har ju en 125L kub som står och samlar damm också och den är väl i farozonen för att bli salt framöver ;)

Kom gärna med feedback och synpunkter, tar tacksamt emot hjälp.

386329_10151019388412665_55880938_n.jpg

post-7016-1446892650169_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SVG, Christian! :)

Jag började också med ett litet nano på 37 liter. Lagom storlek att börja med, men man vill definitivt ha större efter ett tag. Fast det spelar nog ingen roll hur stort kar man har, så vill man ha större. :)

Jag körde mitt utan skummare hela tiden, hade det i drygt ett år, och det funkade kanon. Gjorde lite större vattenbyten istället, bytte 10 liter var 7 - 10 dag.

Ha du funderat nått på vad du ska ha för invånare i karet?

Lycka till! :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar Ted, tyckte det var bra att lägga upp en liten projekttråd här också. lär väl bli större hehe, bilder kommer!

tack för feedback stoffe.

tackar madde, tror väl att detta kommer hålla ett tag, men lär ju bli uppgradering senare känns det som.

blir mest nån eremit, räka och koraller är tanken. såg nån liten blå fisk i djuraffären som bara blev 2-3 cm påstod han, ska be om vetenskapligt namn på den när jag är där nästa gång men den såg trevlig ut. kommer nog bara köra mjukkoraller, men man får se hur det utvecklas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så då har man pressat ner 9,5 kg levande sten i karet. cirkulationspumpen gick sönder så fick ta ett gammalt innerfilter och köra med så länge. får beställa en ny pump så snart som möjligt. får skummare och rätt ljus i början av nästa vecka. kommer möblera om stenen lite sen, blev trångt med innerfiltret.

post-7016-14468926541387_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag hoppas på det iallafall hehe :)

kommer mest satsa på enkla mjukkoraller, kör ganska lowtech och eftersom det är min första saltburk vill jag hålla det lite enklare. kommer väl vara några eremiter och nån liten "dvärg-gobi" som simmar omkring däri också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade mitt första nano använde jag vattnet från den absolut billigaste Kinesiska luftavfuktare som fanns. Och det gick bra. Mjukkoraller, några skivor en eremit och en putsarräka.

Men rekommendera det för någon annan: Nej det vågar jag inte. Det är fullt av metalldelar i luftfuktaren som kan avge både det ena och det andra. Min var använd i flera år innan vilket kan tänkas betyda att en del skräp som t.ex fluss från lödning var borta. En osmos kostar mindre än 1000:- vilket man lätt köper djur för vid ett besök i affären. Bättre att ha några djur färre och ordna det bra för dem tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

möblerade om bland stenen lite idag, nöjdare men inte helt klar, får ta nån dag att sitta och speja in och se var stenarna ska vara nånstans. längtar tills mina ordentliga streamers kommer så man slipper stenålders-sprutan som står däri ;)

post-7016-14468926562832_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag hoppas detta ska bli kul också, mycket planering inblandat vilket aldrig är fel i mitt tycke, nästan den roligaste biten :)

har tagit livet av de glasrosor jag sett nu, såg direkt två småttingar till som jag ska ta i eftermiddag. imorgon ska min skummare och ordentliga belysning äntligen komma efter ett par-tre veckors förseningar av olika slag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...