Gå till innehåll

Helt ny med 400 liter salt...


HumAnyt

Rekommenderade inlägg

Hejsan, helt ny här, men har suttit och läst väldigt mycket här på forumet i någon månad nu, så pass att jag känner igen flera extremt duktiga akvarister (rätt ord?) och teknik kunniga personer här :) . Har länge funderat på saltvatten då jag hållet på med sötvatten sen jag var 7 år, nu var tiden mogen att prova salt tänkte jag. Bestämde mej efter jag hittade en säljes annons här på forumet och jag skulle åka och tittade på det, jag var fast innan jag var framme vid karet :)

Har köpt ett komplett akvarium som är i drift nu och varit det i några år, men än har jag inte fått det, då jag jobbar extremt mycket under visa årstider (bonde...) så ville jag vänta tills det var lugnt, ca 2,5 vecka kvar tills man får återgå till ett hyfsat normala tider och då ska karet in!

Har dock börjat beställa lite grejer som ska underlätta lite (eller mest för man gillar prylar), nästa grej blir en akvarium dator, blir högst troligt en reefangel, då profiluxen är omotiverad dyr.

Ska bli intressant att se hur man klarar hantera alla koraller djur och vattenvärden, känns som en otrolig djungel och mängder med info att ta in.

Så det enda jag kan bidra med för tillfället är en bild på mitt sötvatten kar som är igång just nu, är ett juwel hörnakvarium på dryga 300 liter med en eheim professional 3e 350. (korten tagna med iPad i mörker ska försöka fixa bättre)

Lovar mera bilder och jag kommer garanterat behöva eran hjälp med karet så fort jag fått in det och igång det.

// Rasmus post-6989-1446892652669_thumb.jpg

post-6989-14468926526238_thumb.jpg

post-6989-14468926526447_thumb.jpg

post-6989-14468926526501_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så långt från Labbås finns många duktiga saltakvarister som du nog kan få inspiration från. För att nämna några som jag känner personligen (finns många fler så ingen skall känna sig glömd) - en från den lilla byn på Falan - Wiking och så Kjelle från metropolen i nordväst (forumnamn här)

Välkommen förresten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Tidaholmare! Du är varmt välkommen att kika in på Skövde akvarieförening någon kväll så kan vi kika på de saltvattensakvarierna jag har där och prata lite. Dyker du upp på något av våra möten(den andra måndagen varje månad) så brukar Kjelle här från guiden och en annan kille vara stammisar med som du kan prata med.

Vilket akvarie har du köpt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sååå, då har dagen D kommit. Nu finns det äntligen tid över till annat än jobb. Idag ska akvariumet äntligen hämtas, som jag har väntat :) 200 liter nytt vatten blandat, ATO pump köpt salt och ny levande sand :)

Bilder ska försöka tas under flytten och det kommer givetvis upp på karet så fort det går :)

Böna48 heter han som vi ska köpa karet av här på forumet förresten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var äntligen flytten färdig efter ett akut jobb på jobbet i morses. Allt har gått över förväntan, bra vatten värden och allt. Alla fiskar lever med :) nu börjar det roliga :) lite bilder från dagen kommer här, från både jobb och flytten. Sista bilden är när allt är färdigt. post-6989-1446892691724_thumb.jpg

post-6989-14468926916661_thumb.jpg

post-6989-14468926916892_thumb.jpg

post-6989-14468926917007_thumb.jpg

post-6989-1446892691712_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej på dig

jag drog igång mitt saltkar för 3 veckor sedan....köpte ett beg jag med på 300 lit

glömmer aldrig när jag skulle hämta prylarna när jag stod framför karet och funderade på vad jag gett mig in på

men idag så är man en bit på väg......fiskarna mår bra bara en som tyvärr blev anemon mat.....skall ta ut den men har svårt att göra det anemonen alltså :-)

så hoppas att går lika bra som det gjort för mig

kul och följa ditt projekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har karet varit igång i mina ägor i 1,5 vecka. Mycket justeringar utav vatten nivå, skummare värme, lampor, flyttningar utav koraller mätningar, men nu börjar allt för varje dag kännas bättre :)

Nu är det led belysning och akvarium dator som står på schemat, inte bestämt mej än för vilket det blir först, ett är säkert, jag lär inte köpa några nya lampor eller lysrör till karet. Men doserpump och övervakning utav karet känns mycket lockande med :) tror det kommer bli en reefangel dator, apex känns bra med, dock bara 110 fortfarande tyvärr :/ GHL är för dyr tycker jag.

Lite bilder tagna på karet precis nu ikväll.

post-6989-14468927037423_thumb.jpg

post-6989-14468927035015_thumb.jpg

post-6989-14468927035259_thumb.jpg

post-6989-14468927035474_thumb.jpg

post-6989-14468927035693_thumb.jpg

post-6989-14468927035912_thumb.jpg

post-6989-14468927036132_thumb.jpg

post-6989-14468927036349_thumb.jpg

post-6989-1446892703656_thumb.jpg

post-6989-14468927036775_thumb.jpg

post-6989-14468927036988_thumb.jpg

post-6989-14468927037213_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Liten uppdatering.

Köpt lite fisk, en watchman och pistolräka, några putsar räkor sandvändande goby och en Paracanthurus hepatus, palettkirurg. Elddvärg kejsare står på önskelistan med sen får det vara bra.

Får inte skummaren att funka tillfredsställande och för högt ljud på retur/skummar pumpen, så till det har jag beställt två nya styrbara dc pumpar på 5000l/h, så det borde räcka till.

Samt ljuset ska nu bytas, jag har beställt en pacific sun hyperion r2, 3*150watt. Som ska komma om några veckor.

Och nu har den ena stremern gett upp, precis vad som behövs när man har investerat en mindre månadslön på karet, men jag tror bestämt det får bli en mp40w es istället för den nuvarande tunze 6065 (som bl.a. Bytt håll när den gått och strimlat en räka och och huset gått sönder och en trasig propeller)

Har alldeles för mycket partiklar i vattnet som jag inte alls är nöjd med, men hoppas det ska skummas bort bättre när skummaren får ny pump, men fiskar och koraller mår kanon och värdena är hyfsade, ett lågt ph jag inte får upp men jag är ganska säker på att det löser sej bättre när skummaren kommer igång igen ordentligt nästa vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för skummare och pump?

Hälsningar Kjelle

Jag har en KZ revolution s som matas av en laguna pj 6000, men rören till skummaren tar för mycket flöde så skummaren får alldeles för lite vatten. Samt att den delar skummaren med returen. Inte alls nöjd med det nu som det är nu.

Med vänlig hälsning,

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du köpt akvariet av Björn?

Hälsningar Kjelle

Jupp det är Björns gamla akvarium. Känner du till det? Kör det mesta för tillfället som han gjorde. Men det är påväg att ändras till det bättre hoppas jag.

Dock verkar det funka riktigt bra hos honom :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp det är Björns gamla akvarium. Känner du till det? Kör det mesta för tillfället som han gjorde. Men det är påväg att ändras till det bättre hoppas jag.

Dock verkar det funka riktigt bra hos honom :P

När du skrev vad du hade för skummare så tittade jag på dina bilder igen och kände igen kombnationen av fiskar samt att du skrev om att du hade avsikt och byta belysning att det kanske var så.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ingen vanlig pump med filtervadd som kan ta upp partiklarna under tiden?

Hälsningar Kjelle

Vad ska det vara för pump? Enda jag har är en isåfall, ett ytterfilter till ett sötvattens akvarium men det funkar väl inte till det. Hur ska jag göra annars? Har några pumpar liggandes men vet inte hur jag ska få dom att funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska det vara för pump? Enda jag har är en isåfall, ett ytterfilter till ett sötvattens akvarium men det funkar väl inte till det. Hur ska jag göra annars? Har några pumpar liggandes men vet inte hur jag ska få dom att funka?

Allt fungerar!

Aquabee har filterpatroner av skumgummi till sina pumpar och köpa också.

Tunze har ju sina Turbelle pumpar (2002 och 4002) som har filterklockor där man sätter patronerna i eller vadd om man önskar.

Tycker att de är helt suveräna, tyvärr har jag ingen sådan fast hade det förr.

Har däremot funderat i flera år och köpa en ny som man givetvis kan ha jämt eller bara plocka fram om det eventuellt skulle behövas.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte bli en felaktig bakterie flora i ett ytterfilter med filtertvadd till sötvattens akvarium?

Mvh

Rasmus

Ett mekaniskt filter med filtersvamp eller filtervadd får ju givetvis inte gro igen.Då är det ju inte mycket nytta med det. Om det som i ditt fall få bort svävande partiklar är detta ett bra sätt. Är det väldigt mycket partiklar i ditt akvarievatten kanske du får byta filtervadden ett par gånger innan du tar bort det helt. Du är rädd för felaktig bakterieflora och jag syftar inte på att du skall sätta upp ett sk. sandfilter, sandfilter har ju annars brukats med framgång under årtionden fast idag låter vi den levande stenen göra jobbet. Så varför skulle du få felaktig bakterieflora om du gör denna temporära åtgärden med en mekanisk rening låter för mig väldigt främmande.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag driver min UV-C med Eheim 2028 ytterfilter och kör med filtervadd om jag har mycket partiklar, mycket effektivt och lätt att plocka bort filtervadden när den gjort sitt, i övrigt är filterkorgarna tomma men jag har funderat på att lägga i lite biobollar eller LS för att öka bakteriefloran men jag är lite tveksam till att det skulle göra någon större skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag driver min UV-C med Eheim 2028 ytterfilter och kör med filtervadd om jag har mycket partiklar, mycket effektivt och lätt att plocka bort filtervadden när den gjort sitt, i övrigt är filterkorgarna tomma men jag har funderat på att lägga i lite biobollar eller LS för att öka bakteriefloran men jag är lite tveksam till att det skulle göra någon större skillnad.

Då har du ju redan ordnat det hela.

Biobollar finns det förespråkare för men du har så mycket levande sten så varför lägga på fler tårtbitar.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...