Gå till innehåll

Hanna Checker EC/TDS


kladd3

Rekommenderade inlägg

Har varit och rotat lite i pappas gömmer och hittade en hanna checker EC/TDS mätare, och om jag fattar detta rätt så ska denna kunna mäta hur hur mkt DiST (skit i vattnet det är. Med andra ord hur bra min osmos är.

Med denna maskinen kan jag mäta två olika saker hur högt ppt är samt mS (har ingen aning vad dessa betäckningar står för) Sä här behöver jag lite hjälp vilken av dessa värden är viktiga och hur höga får dessa värden vara???

Det som gör mig lite konfundersam är följande resultat, har mätt osmosvattnet sam mitt kranvatten och resultatet blir följande

Osmos

mS 0,43

ppt 0,21

Kranvattnet

mS 0,22

ppt 0,11

Värderna är alltså lägre på kranvattnet än vad det är i vattnet i osmosen. Min fundering är då att Osmosen är helt värdelös. Tänkter jag rätt eller är jag helt ute och cykla???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nopp Stig så dum var jag inte så jag mätte slaskvattnet. Däremot var jag så dum så jag mätte vattnet i ducken där jag brukar blanda saltvatten så resterna av det vattnet och förmodligen rester av salt gjorde att värderna inte blev bra.

När jag mätte vattnet direkt från osmosen så fick jag noll resultat på båda värderna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tusendelar!? Brukar inte en vanlig mätare göra PPM? (dvs 1000ggr mindre?) kan ett så "kasst" resultat vara av värde? 1 på den mätaren skulle ju innebära ml per liter?

EDIT: iofs så visar den med 2 decimaler, så det är inte så farligt, "bara" 10ggr mindre än en vanlig mätare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte ppt parts per trillion vilket är noggrant

Verkar så enligt wiki

"One part per thousand should generally be spelled out in full and not as "ppt" (which is usually understood to represent "parts per trillion")"

och per trillion är nog väldigt hög upplösning...kan det verkligen stämma isf:

One part per trillion (ppt) denotes one part per 1,000,000,000,000 parts, one part in 1012, and a value of 1 × 10−12. This is equivalent to one drop of water diluted into 20 Olympic-size swimming pools (50,000 m3), or about three seconds out of every hundred thousand years.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...