Sara Postat 18 mars 2013 Författare Postat 18 mars 2013 Tack! Det känns bra, tror jag skulle kunna sitta i timmar och bara stirra in i akvariet. Citera
Manks Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 Om mitt akvarium ser ut så om ett år är jag väldigt nöjd med vad jag åstadkommit! Citera
Conjor Postat 21 mars 2013 Postat 21 mars 2013 Håller med riktigt snyggt.En fråga har du orginal Skummare/Pump i sumpen ?Får du något avfallsskum ?Kul med en till som har AQUAEL ReefMAX 105 liter Citera
Sara Postat 23 mars 2013 Författare Postat 23 mars 2013 Tackar! Skummare/pump är original. Fast jag har en extra pump liggandes ifall den lägger av.Jag har ju inte så mycket erfarenhet och vet inte riktigt hur det ska fungera, men jag får upp skum ur hålet som rinner ner i skummarkoppen.Där blir det dock vatten så det jag tömmer ur är brunt vatten.Annars har jag bytt doppvärmaren då originalet fick spelet i somras och försökte koka akvariet.Och trafon till kretskortet i ljusrampen då den la av.Dessutom har jag kompletterat med en pump i akvariet för att få bättre vattenflöde.Jag var lite bortskämd vid uppstart med mycket fin LS, levande sand och filter från ett igångkört ReefMaX vilket gjorde uppstarten mindre problemfylld. Citera
Conjor Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 Tackar! Skummare/pump är original. Fast jag har en extra pump liggandes ifall den lägger av.Jag har ju inte så mycket erfarenhet och vet inte riktigt hur det ska fungera, men jag får upp skum ur hålet som rinner ner i skummarkoppen.Där blir det dock vatten så det jag tömmer ur är brunt vatten.Annars har jag bytt doppvärmaren då originalet fick spelet i somras och försökte koka akvariet.Och trafon till kretskortet i ljusrampen då den la av.Dessutom har jag kompletterat med en pump i akvariet för att få bättre vattenflöde.Jag var lite bortskämd vid uppstart med mycket fin LS, levande sand och filter från ett igångkört ReefMaX vilket gjorde uppstarten mindre problemfylld.HejTipsJag testade med en pump från New Jet 1200 liters på orginal Skummar/pumphuset och den passade om man skruvar av anslutningsröret direkt i anslutningröret på lådan det ända som man behövde göra för att den skulle sitta kvar var att sätta skumgummi bitar på varje sida av pumpendär knäppfästet är för orginalpumpen jag behöll gummifötterna på pumpen man kan även lägga filterskumgummi i botten på faket ca 3 -4 cmför att stötta pumpen så den inte lossar med detta så får man dubbelt så stort flöde detta gör en hel del för cirkulationen och det skummar lite bättre.Som sagts tidigare den är välldigt fint Akvarie Lyckka till. Citera
Atlas Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 Ser kanon ut Sara.. Vad är det gula för något på bild 3 i början på ditt inlägg? Va jätte fina. Citera
Sara Postat 25 mars 2013 Författare Postat 25 mars 2013 http://se.reeflex.net/tiere/796_Parazoanthus_sp01.htm Citera
Sara Postat 1 april 2013 Författare Postat 1 april 2013 Jorå så att... Börjar det inte se lite rörigt ut i skåpen under akvariet? Att elektroniken i locket inte skulle hålla så länge i den värmen visste jag, men nu är det nog snart dags fixa en lösning. Tidigare har trafon till kretskort och fläktar lagt av och nu har ett don till ett T5lysrör gått sönder. Nån som har förslag på en termostat som kan monteras på dinskena och visar är-värdet. Citera
Conjor Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 Hej SaraDu såg säkert mitt med Maxspect Razor rampen som passar men vist det är en dyr lösning kanske.Jag körde förut med denna ramp på ett LIDO 120 som är lika högt.http://www.aquapro2000.de/en/Lighting-Aquarium/LED-Lighting-Units/Aqua-Light-LED/Aqua-Light-LED-CORAL-1600-light-bar-27-Watt::9764.htmlde funkar bra har bara mjukisar och är ju inte så dyr allt beror ju på vad det får kostamen man slipper överhättning. Citera
Sara Postat 2 april 2013 Författare Postat 2 april 2013 Bra att veta den dagen jag tröttnat. Men... jag är lite arbetsskadad så det blir nog en kapslad låda med din-skena, ett tvåkanals tidur för belysningen och en extra termostat som slår av doppvärmare och belysning vid överhettning. Sedan ett gäng brytbara plintar att koppla in alla sladdar på. Då kan jag dessutom peta in impulsknappen och uret som sitter där idag. Fast riktigt nördigt vore ju såklart att ersätta impulsknappen med en likvärdig som kan sitta på utsidan av skåpet så den blir mer lättåtkomlig. Man är ju lat och det blir krångligt att öppna både skåp och kapsling varje gång jag ska mata. Citera
Sara Postat 12 februari 2014 Författare Postat 12 februari 2014 Oj, vad tiden går fort. Intresset för akvariet har dippat lite under hösten och vattenbytena har blivit få. Orginalskummaren sägs vara dålig men lär nog vara ännu sämre om den inte töms då och då. Så fosfat och nitrat ligger för högt. En del frodas en del mår sämre. Citera
Sara Postat 1 mars 2014 Författare Postat 1 mars 2014 Elen ser väl lite bättre ut, sitter knappar på utsidan så jag kan stanna pumparna utan att öppna skåp och låda när jag ska mata och tidur så de slår på automatiskt efter en stund. Citera
remne Postat 1 mars 2014 Postat 1 mars 2014 Om jag vore dig så skulle jag kasta ut LS:en som "fulknapparna" sitter på (högst upp i högra hörnet). Dom har en förmåga att ta över karet. Till slut kommer du vilja bli av med dom, men då kanske det är för sent. Citera
stigigemla Postat 1 mars 2014 Postat 1 mars 2014 De är väldigt giftiga också. Se här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?7937-Varning-Zoanthids-are-they-toxic&highlight=zoanthids Citera
MartinForsström Postat 1 mars 2014 Postat 1 mars 2014 Jag tänkte precis påpeka det. Släng inte ut något ur karet utan att ha en bra plan för hur det ska gå till. Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.