Gå till innehåll

Så var man en saltvattensjunkie.


Sara

Rekommenderade inlägg

Tackar!

Skummare/pump är original. Fast jag har en extra pump liggandes ifall den lägger av.

Jag har ju inte så mycket erfarenhet och vet inte riktigt hur det ska fungera, men jag får upp skum ur hålet som rinner ner i skummarkoppen.

Där blir det dock vatten så det jag tömmer ur är brunt vatten.

Annars har jag bytt doppvärmaren då originalet fick spelet i somras och försökte koka akvariet.

Och trafon till kretskortet i ljusrampen då den la av.

Dessutom har jag kompletterat med en pump i akvariet för att få bättre vattenflöde.

Jag var lite bortskämd vid uppstart med mycket fin LS, levande sand och filter från ett igångkört ReefMaX vilket gjorde uppstarten mindre problemfylld.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Skummare/pump är original. Fast jag har en extra pump liggandes ifall den lägger av.

Jag har ju inte så mycket erfarenhet och vet inte riktigt hur det ska fungera, men jag får upp skum ur hålet som rinner ner i skummarkoppen.

Där blir det dock vatten så det jag tömmer ur är brunt vatten.

Annars har jag bytt doppvärmaren då originalet fick spelet i somras och försökte koka akvariet.

Och trafon till kretskortet i ljusrampen då den la av.

Dessutom har jag kompletterat med en pump i akvariet för att få bättre vattenflöde.

Jag var lite bortskämd vid uppstart med mycket fin LS, levande sand och filter från ett igångkört ReefMaX vilket gjorde uppstarten mindre problemfylld.

Hej

Tips

Jag testade med en pump från New Jet 1200 liters på orginal Skummar/pumphuset och den passade om man skruvar av anslutningsröret

direkt i anslutningröret på lådan det ända som man behövde göra för att den skulle sitta kvar var att sätta skumgummi bitar på varje sida av pumpen

där knäppfästet är för orginalpumpen jag behöll gummifötterna på pumpen man kan även lägga filterskumgummi i botten på faket ca 3 -4 cm

för att stötta pumpen så den inte lossar med detta så får man dubbelt så stort flöde detta gör en hel del för cirkulationen och det skummar lite bättre.

Som sagts tidigare den är välldigt fint Akvarie Lyckka till.

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jorå så att... Börjar det inte se lite rörigt ut i skåpen under akvariet? Att elektroniken i locket inte skulle hålla så länge i den värmen visste jag, men nu är det nog snart dags fixa en lösning. Tidigare har trafon till kretskort och fläktar lagt av och nu har ett don till ett T5lysrör gått sönder. Nån som har förslag på en termostat som kan monteras på dinskena och visar är-värdet.

post-6502-14468929009118_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sara

Du såg säkert mitt med Maxspect Razor rampen som passar men vist det är en dyr lösning kanske.

Jag körde förut med denna ramp på ett LIDO 120 som är lika högt.

http://www.aquapro2000.de/en/Lighting-Aquarium/LED-Lighting-Units/Aqua-Light-LED/Aqua-Light-LED-CORAL-1600-light-bar-27-Watt::9764.html

de funkar bra har bara mjukisar och är ju inte så dyr allt beror ju på vad det får kosta

:ler:

men man slipper överhättning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att veta den dagen jag tröttnat. Men... jag är lite arbetsskadad så det blir nog en kapslad låda med din-skena, ett tvåkanals tidur för belysningen och en extra termostat som slår av doppvärmare och belysning vid överhettning. Sedan ett gäng brytbara plintar att koppla in alla sladdar på. Då kan jag dessutom peta in impulsknappen och uret som sitter där idag. Fast riktigt nördigt vore ju såklart att ersätta impulsknappen med en likvärdig som kan sitta på utsidan av skåpet så den blir mer lättåtkomlig. Man är ju lat och det blir krångligt att öppna både skåp och kapsling varje gång jag ska mata.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 5 månader senare...

Oj, vad tiden går fort. Intresset för akvariet har dippat lite under hösten och vattenbytena har blivit få. Orginalskummaren sägs vara dålig men lär nog vara ännu sämre om den inte töms då och då. Så fosfat och nitrat ligger för högt. En del frodas en del mår sämre.

post-6502-14468932607182_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Elen ser väl lite bättre ut, sitter knappar på utsidan så jag kan stanna pumparna utan att öppna skåp och låda när jag ska mata och tidur så de slår på automatiskt efter en stund.

post-6502-14468932793788_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag vore dig så skulle jag kasta ut LS:en som "fulknapparna" sitter på (högst upp i högra hörnet). Dom har en förmåga att ta över karet. Till slut kommer du vilja bli av med dom, men då kanske det är för sent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...