nike83 Postat 24 september 2012 Postat 24 september 2012 konstaterade följande förra veckan vid mätning.akvariet NO3 = 5ppmvid kontroll mot referensvätska = 2.5ppm skall visa 10ppmslutsats = Nitrat-testet dåligt (ca ½ år).idag nytt N03-testakvariet N03=10ppmkontroll mot referensvätska =2.5 skall vara 10. (mätt 3 gånger)det är ett Fauna-marine referenstest för Nitrat och fosfat.Mina N03 är Salifert.När blir ett referenstest dåligt? (det är ca kanske 10 månader gammalt). Om det är dåligt, så är det ju ganska så värdelöst med en referensvätska (om man inte har några stora problem), då det blir dåligt lika snabbt som mitt Nitrattest.... Citera
freddi36 Postat 24 september 2012 Postat 24 september 2012 Konstigt att resultatet på referenstestet blev lägre än vad det skulle bli, hade det blivit högre så kan man ju dra slutsatsen att vätska avdunstat. Citera
nike83 Postat 24 september 2012 Författare Postat 24 september 2012 Konstigt att resultatet på referenstestet blev lägre än vad det skulle bli, hade det blivit högre så kan man ju dra slutsatsen att vätska avdunstat.precis! testet är väl förslutet och stått mörkt. Citera
freddi36 Postat 24 september 2012 Postat 24 september 2012 Jag antar att referensen visat rätt innan?Förstår inte hur Nitrat bara kan försvinna... Citera
freguz Postat 24 september 2012 Postat 24 september 2012 Tycker den rosa skalan är lite svår ibland att tyda, skulle det inte kunna vara lite olika omkring-ljus och sånt som spelar in?Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2 Citera
Reuben Postat 24 september 2012 Postat 24 september 2012 Vet att jag diskuterat detta med Ted tidigare, jag tänkte att han kanske kunde göra en stor batch med saltvatten som han kunde sälja i 1l flaskor som referensvätska då han har ett professionellt mätinstrument för att mäta det mesta.Men fick förklarat att de i blir mer om mer inkorrekta med tiden (något med jonisering), och att de därför inte var helt tillförlitliga. Citera
greger Postat 24 september 2012 Postat 24 september 2012 Jag kan tänka mig att alla referens och kalibreringsvätskor förändras över tid precis som tester när de öppnats, eftersom de kommer i kontakt med luft eller kontamineras.Alternativet är kanske att förpacka i ampuller, men det är nog en kostnadsfråga Citera
Blåbert Postat 25 september 2012 Postat 25 september 2012 Så i princip så har man ingen aning om vad man gör så länge man inte har kalibrerade labinstrument? Citera
Reuben Postat 25 september 2012 Postat 25 september 2012 mja, ju mer källor du har ju mer säker blir du, men ja, det är svårt att vara säker. Citera
MartinForsström Postat 25 september 2012 Postat 25 september 2012 Personligen använder jag väldigt lite tester eftersom att jag inte litar en sekund på mitt eget handlag med dem. Alla former av dropptester känns oerhört osäkra eftersom att alla är lite olika skakiga på handen vilket gör dropparna lite olika stora beroende på vem som använder testet. Om man vill ha en grov uppskattning av vilka värden man har så är tester bra men jag skulle inte lita på dem för att ge exakta värden.Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att ingen mätning i värden kan producera ett exakt värde på någonting men genom att utföra en rad tester kan man få tillräckligt med information för att göra en kvalificerad gissning.MVHMartin Citera
Blåbert Postat 25 september 2012 Postat 25 september 2012 Det enda vettiga man får ut är ju att se plötsliga förändringar - det borde dropptesterna duga till. Men jag gillar dropptester - jag tänker hålla på och kladda ändå - en del av grejjemn liksom... Citera
greger Postat 25 september 2012 Postat 25 september 2012 Så i princip så har man ingen aning om vad man gör så länge man inte har kalibrerade labinstrument?Jodå, men man får räkna med att det mesta som ingår i testandet har begränsad livslängd när det börjat utsättas för syre. Citera
nike83 Postat 26 september 2012 Författare Postat 26 september 2012 Jag kan tänka mig att alla referens och kalibreringsvätskor förändras över tid precis som tester när de öppnats, eftersom de kommer i kontakt med luft eller kontamineras.Alternativet är kanske att förpacka i ampuller, men det är nog en kostnadsfrågakänns som om att det är ett bättre alternativ då, eller att byta ut testena efter ½år... vet i vilket fall att Saliferts NO3 blir dåligt på 6 månader. tyvärr så testar jag inte så mycket så jag hinner byta ut det innan..... testar kanske N03 3 gånger i månaden och då blir det dyrt, tyvärr! Citera
nike83 Postat 30 september 2012 Författare Postat 30 september 2012 har funderat lite.... jag har ingen aning om det är mitt nya N03 som är dåligt och inte min referensvätska! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.