Gå till innehåll

Bäst före på referensvätska?


nike83

Rekommenderade inlägg

konstaterade följande förra veckan vid mätning.

akvariet NO3 = 5ppm

vid kontroll mot referensvätska = 2.5ppm skall visa 10ppm

slutsats = Nitrat-testet dåligt (ca ½ år).

idag nytt N03-test

akvariet N03=10ppm

kontroll mot referensvätska =2.5 skall vara 10. (mätt 3 gånger)

det är ett Fauna-marine referenstest för Nitrat och fosfat.

Mina N03 är Salifert.

När blir ett referenstest dåligt? (det är ca kanske 10 månader gammalt).

Om det är dåligt, så är det ju ganska så värdelöst med en referensvätska (om man inte har några stora problem), då det blir dåligt lika snabbt som mitt Nitrattest....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att jag diskuterat detta med Ted tidigare, jag tänkte att han kanske kunde göra en stor batch med saltvatten som han kunde sälja i 1l flaskor som referensvätska då han har ett professionellt mätinstrument för att mäta det mesta.

Men fick förklarat att de i blir mer om mer inkorrekta med tiden (något med jonisering), och att de därför inte var helt tillförlitliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen använder jag väldigt lite tester eftersom att jag inte litar en sekund på mitt eget handlag med dem. Alla former av dropptester känns oerhört osäkra eftersom att alla är lite olika skakiga på handen vilket gör dropparna lite olika stora beroende på vem som använder testet. Om man vill ha en grov uppskattning av vilka värden man har så är tester bra men jag skulle inte lita på dem för att ge exakta värden.

Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att ingen mätning i värden kan producera ett exakt värde på någonting men genom att utföra en rad tester kan man få tillräckligt med information för att göra en kvalificerad gissning.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tänka mig att alla referens och kalibreringsvätskor förändras över tid precis som tester när de öppnats, eftersom de kommer i kontakt med luft eller kontamineras.

Alternativet är kanske att förpacka i ampuller, men det är nog en kostnadsfråga

känns som om att det är ett bättre alternativ då, eller att byta ut testena efter ½år...

vet i vilket fall att Saliferts NO3 blir dåligt på 6 månader.

tyvärr så testar jag inte så mycket så jag hinner byta ut det innan..... testar kanske N03 3 gånger i månaden och då blir det dyrt, tyvärr!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...