Gå till innehåll

Första saltkaret


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Problemet är väl "bara" att man får en massa alger, men har man bara snäckor som håller ordning på det så hoppas jag det inte blir ett problem. Problemet just nu är väl mest att alla jag köpte dör, har tre kvar av tio nu. Men det var tydligen många som hade problem med det, ska köpa fler på ett annat ställe, koppa in dem extremförsiktigt och se hur det går med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det går ganska dåligt. Av de första 10 jag köpte finns det bara en kvar. Köpte tre till av en annan art i förrgår och de käkade upp i princip alla alger på ett dygn, med god hjälp av fem små eremitkräftor jag köpte samtidigt. Men idag så hade en av dem trillat ner och låg på sidan så jag är rädd för att det kommer att gå likadant med dem. Eremiterna är det däremot full fart på, de verkar inte ha några problem alls. Det enda värdet som inte är "grönt" i mitt kar är fosfat, men det är å andra sidan över 1 mg/l så det kanske är problemet.

Eremitkräftorna kan jag rekommendera, de käkar allt de kommer åt både i sanden och på stenarna. Roliga att kolla på dessutom. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där biltema led-listerna var ingen höjdare. Tur jag inte köpte på mig så många jag tänkt. De höll en vecka och sen började det lukta bränt från transformatorn och den var för varm att röra vid så stängde av dem och nu startar de inte igen. :(

Nån som har tips på bra månljus led som passar i locket på ett juwel kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där biltema led-listerna var ingen höjdare. Tur jag inte köpte på mig så många jag tänkt. De höll en vecka och sen började det lukta bränt från transformatorn och den var för varm att röra vid så stängde av dem och nu startar de inte igen. :(

Nån som har tips på bra månljus led som passar i locket på ett juwel kar?

Köpte denna... http://www.rapidled.com/2-led-moonlight-kit/

Det är bara att löda på några kablar samt sätta dessa två på två kylflensar. Billigt och mycket bra...

tackar för infon om det levande. Skall köra dit och titta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där biltema led-listerna var ingen höjdare. Tur jag inte köpte på mig så många jag tänkt. De höll en vecka och sen började det lukta bränt från transformatorn och den var för varm att röra vid så stängde av dem och nu startar de inte igen. :(

Nån som har tips på bra månljus led som passar i locket på ett juwel kar?

Har du kvittot kvar så är det bara att åka tillbaks och returnera dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar värdena se vettiga ut, har varit igång i ca tre veckor.

[TABLE]

[TR]

[TH=align: center]Date[/TH]

[TH=align: center]T

emp[/TH]

[TH=align: center]Dens[/TH]

[TH=align: center]pH[/TH]

[TH=align: center]KH[/TH]

[TH=align: center]Ca[/TH]

[TH=align: center]Mg[/TH]

[TH=align: center]NH4[/TH]

[TH=align: center]NO2[/TH]

[TH=align: center]NO3[/TH]

[TH=align: center]PO4[/TH]

[TH=align: center]Si[/TH]

[TH=align: center]Redox[/TH]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center][/TD]

[TD=align: center](°C)[/TD]

[TD=align: center]gravity[/TD]

[TD=align: center][/TD]

[TD=align: center](dKH)[/TD]

[TD=align: center](ppm)[/TD]

[TD=align: center](ppm)[/TD]

[TD=align: center](ppm)[/TD]

[TD=align: center](ppm)[/TD]

[TD=align: center](ppm)[/TD]

[TD=align: center](ppm)[/TD]

[TD=align: center](ppm)[/TD]

[TD=align: center](mV)[/TD]

[/TR]

[TR]

[/TR]

[TR=bgcolor: #EFEFEF]

[TD=align: center]2012-10-24[/TD]

[TD=align: center]26.0[/TD]

[TD=align: center]1024.0[/TD]

[TD=align: center]8.0[/TD]

[TD=align: center]12.8[/TD]

[TD=align: center]390.0[/TD]

[TD=align: center][/TD]

[TD=align: center]0.0[/TD]

[TD=align: center]0.0[/TD]

[TD=align: center]8.0[/TD]

[TD=align: center]0.2[/TD]

[TD=align: center][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Är det något höga PO4 värdet nåt att oroa sig för eller det är ok att börja stoppa i? Har ögonen på nedanstående som jag tänkte köpa i helgen isåfall:

2 clowner (amphiprion ocellaris)

1 Euphyllia Sp

1 Ricordea florida

1 zoanthus sp mix

post-7095-14468927044775_thumb.png

Ändrat av mamadubba
bara hälften kom med av nån anledning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det känns som alla börjar med dem. De är riktigt coola, synd man inte kan ha fler än två. :)

Jag köpte fryst artemia och två sorters pellets, ocean nutrition formula one + formula two. Har blandat ihop en halv "kub" artemia och typ 5 pellets av varje i ett litet glas som jag matar från några gånger under dagen. De är inte överdrivet intresserade av mat än, de äter några enstaka artemia men spottar ut pelletsen igen. Gissar att det tar nåra dar innan de känner sig som hemma, de är iaf aktiva och simmar runt en del även om de mest hänger i närheten av läderkorallen.

Har fyllt på lite städpatrull också istället för de första som gick bort. Koppade in de senaste med dropp i tre timmar och hade dem under vatten hela tiden när jag satte i dem, får hoppas det är lösningen.

Köpte en "skadad" stenkorall för 100kr och en sten med zoanthus "mix" idag också när jag ändå var där. Mest för att se hur det går med dem, är medveten om att jag inte uppvisar det viktiga "tålamodet", får väl gå nån meditationskurs eller nåt så jag kan bli lika zen som veteranerna här. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Köpte en sarcophyton för ett tag sen som sett ut ungefär såhär hela tiden sen jag köpte den.

post-7095-14468927217191_thumb.jpg

Två dagar efter att jag uppgraderade belysningen med 12x3W LED så ser den ut såhär. :)

post-7095-14468927217453_thumb.jpg

Den har visserligen ömsat skinn precis också så den har kanske sett överdrivet tråkig ut tidigare, men att den gillar det extra ljuset är rätt tydligt.

Kul när det går framåt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en sarcophyton för ett tag sen som sett ut ungefär såhär hela tiden sen jag köpte den.

[ATTACH=CONFIG]85346[/ATTACH]

Två dagar efter att jag uppgraderade belysningen med 12x3W LED så ser den ut såhär. :)

[ATTACH=CONFIG]85347[/ATTACH]

Den har visserligen ömsat skinn precis också så den har kanske sett överdrivet tråkig ut tidigare, men att den gillar det extra ljuset är rätt tydligt.

Kul när det går framåt. :)

Nice! Måste var kul att få sån förändring så snabbt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoanthus har sett ut att må bra hela tiden faktiskt, de verkar ganska anspråkslösa. En av dem svalde en hel artemia i förrgår, fattar inte riktigt hur den lyckades men den krullade ihop sig om den och sen var den borta. Var och köpte lite fler koraller igår av Ken som skulle sälja av sina prylar och har monterat dem nu på morgonen.

Köpte sån där tvåkomponents epoxi på rulle som man klämmer ihop, speciellt avsedd för att limma korall och sten under vatten enligt instruktionerna. Den är helt värdelös, så fort grejerna kommer i kontakt med vatten så lossnar det igen, man måste pressa ihop det minst en kvart för att det ska fästa. Men sen sitter det visserligen, omöjligt att få loss igen om det blir fel. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja det börjar väl bli på tiden med lite bilder. Det är mörkt just nu men jag ska lägga upp några imorgon.

Tyvärr har min ena clown gått bort, den hade ett litet märke ovanför ögat när jag fick den och det verkade bli infekterat för ögat svullnade upp och nu hittar jag den inte.

Har köpt på mig en pseudochromis porphyreus, två Gobidon Citrinus och en putsarräka sen sist och alla verkar trivas bra.

Några koraller/anemoner har det också blivit, en Ricordea Florida och en Yuma som jag verkligen gillar, några montipora som jag inte fått att trivas än och en av okänd sort från "skadat" akvariet på Zooab som verkar trivas väldigt bra och repa sig.

post-7095-14468927319738_thumb.jpg

post-7095-1446892731995_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut ta det lugnt nu det kommer ofta ett bakslag med algblommningar mm

Tänkte just säga det ang korallerna att ljus vill d ha mycket av.

Jag skulle fragga ur Zoanthus Mixen så man har en färg för sig smaksak :P

Men det ser ju fint ut jue :)

Cyano brukar komma efter ett tag hela botten och rutorna helt normalt :)

En sak bara Du vet att knapparna du har är giftiga va?

Lycka till

Ändrat av Guest
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...