Gå till innehåll

lite funderingar


hagbard

Rekommenderade inlägg

ser att det är lite bloggvarning på denna tråd men hoppas ni ursäktar!Till dagens garv!Helt plöstligt ser jag en turbosnäcka rusades över sanden som värsta carl lewis!Och ser att en erimit tagit snäckans skal till sitt..o rör sig betydligt fortare än den brukade med sitt gamla skruvformande skal,som jag tycker verkade större än det här?men men? garvade gott!Jag har märkt att erimiterna verkar lite avis på turbos överlag..så måste skynda att köpa mer skal,en turbo har bevisligen fått sätta livet till..De sista dagarna när någon blir angripen har jag köpt en uppfostrings griptång o flyttat(suttat) erimiten åt sidan.men man är ju inte med jämnt o kan sätta stopp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Äntligen dåra har jag fått tag på fisk..1 par små ocellaris(örebroodlade :smiley20:,passade också på att köpa 2 turbo till, samt en levande sten med 2 koraller på..en vit historia...mjuk sara???...nånting? hjärn? kom inte mer än ut till bilen så hade jag glömt namnet.De lägre djuren gillade den nya stenen!verkade vara ett riktigt smörgåsbord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

clownerna verkar väldigt stressade fast de är själva i karet i fiskväg..hmm..euphylian är dom inte i närheten av utan står vid ytan o vaggar i par..de snappar efter foder då o då dock och om de ser nån erimit som rör sig så simmar de dit med öppet gap typ o hotar,de är små ungdjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner har en tendens till att göra så när dem är nya i karet men tar du det bara lugnt med dem så hittar de så småningom ner i karet :)

tack för det!de har ännu inte hittat sin logiska i mitt tycke plats utan står just över streamern o "vaggar"..söta som få är de!Men jag tycker de bränner mycket energi att stå där i "blåset"

föressten vad tycker ni är det bästa fodret för dessa? och som dom gillar!såg att fm marin hade ett speciellt clown foder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Den ena clownen har upptäckt att det finns en sump inbyggt i baljan..besvärligt var det att få upp den!Karet står på en 130 cm hög bänk...jag vet! inte ett dugg praktiskt!Sen så kunde jag inte öppna locket fullt ut iomed det tog emot väggen, så då blev det x-tra svårt..jag skällde o gorma men icke hjälpte det! men som straff fick han bo där i 2 dar innan jag förbarmande mig över han!Blev till att tömma ut halva o kämpa!Gjorde rent rutorna också idag för första gången!Lite mallig över det faktiskt!Att det verkar vara så sällan!:smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den numer klassikt misstänkta glasrosen verkar gå på sista versen!Skumt! allt det andra verkar frodas!...Tänkte annars fråga om salt lämpligt för kranvatten..köpte red sea salt vid starten o det var speciellt lämpligt för nämda..finns det fler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en mängd små gråvita stjärnor i,en del har inte stjärnform utan typ 3 armar,har också en hel del vit/gul aktiga worms..De verkar inte skada något så jag antar att jag inte behöver bry mig?

Sen det där med saltblandning..har inte brytt mig om att vänta till dagen efter blanding innan jag hällt i det nya vattnet när jag gör delvattenbyte....ser ingen skillnad!Indikatorn är euphylian,den reagerade kraftigt en gång med tripplebuffer men aldrig med nytt vatten 5-10 liter....Undrar om det inte är en myt det där med efterreaktion på 24 timmar efter blandning av nytt vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en mängd små gråvita stjärnor i,en del har inte stjärnform utan typ 3 armar,har också en hel del vit/gul aktiga worms..De verkar inte skada något så jag antar att jag inte behöver bry mig?

Sen det där med saltblandning..har inte brytt mig om att vänta till dagen efter blanding innan jag hällt i det nya vattnet när jag gör delvattenbyte....ser ingen skillnad!Indikatorn är euphylian,den reagerade kraftigt en gång med tripplebuffer men aldrig med nytt vatten 5-10 liter....Undrar om det inte är en myt det där med efterreaktion på 24 timmar efter blandning av nytt vatten?

Stjärnorna är troligen asterina, troligen snälla men finns korallätande sorter så håll koll på dom.

Maskarna är säkert borstmask, bra renhållare men kan vara lite snuskiga när dom blir större.

Vid delvattenbyte har jag i regel bara väntat i någon timme efter saltet löst sig, har inte heller märkt något.

Om man blandar nytt till hela karet kan det vara bra att vänta i någon dag innan man pyttsar i levande då det säkert är lite aggressivt.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte 5 liter idag igen!!!Förde in det i loggboken som jag har och fick ett skrattanfall!Tittade både en o 2 ggr i den när jag gick tebaks i tiden!Nu undrar jag inte längre utan VET att det är nått som inte stämmer i huvudet på mig!:ler: (men karet mår bra)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NÄÄÄ vad fasen!Orkar inte med det här lilla karet längre!Mitt guppy hotell som en polare sa står på altanen o fryser..160*30*30...jag ska försöka få till sumpdelar i hörnen på det..ser bara fördelar med dessa mått..har en nyare GLO ramp till det med 2 *54 watt t5 ala 120 cm....litet också kanske? men rakt mycket trevligare o se på än det jag har nu!

Sen har spärrarna släppt ang saltkar jag är inte så blyg längre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

;) Det lilla får puttra på! Men dax att dra igång det jag tänkte från början. Tänkte ha sneddade/vinklade sumpdelar på varje sida...vill gärna ha kvar simmöjlighet på 160 cm..får se om jag kan klura ut hur jag ska bygga det.

Det som jag tycker verkar trixigast är hur det ska gå till med befintliga pumpar så det inte suger torrt :-)

De pumpar jag har ligger på ca 1000-1500 liter i timmen som ska vara i varje sumpdel.......sen måste jag ju ha nån sorts beklädnad på bakgrunden o sump glasen som matchar...och som framförallt ser snyggt ut...det får inte bli för kantigt och platt. Jag tänker gör plats för en framtida skummare men jag kör utan till o börja med! Dubblar ungefär den totala vattenvolymen så det borde ju bli lättare än nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Karet rullar på och mår prima! Små delvattenbyten varje vecka..euphylian o sacrophyton växer så det knakar..trochyssnäckorna får samlagskänslor stup i kvarten typ...ett moln av snusk då o då!Har hajjat att det är det som pågår..benaghted i en annan tråd! bytt salt till tropicmarin..en aning mer fulalger dock..har bytt till alu baserad phosfateremover ska bli spännande!

Bristelworms exploderar i antal...bör jag göra något? Ny innevånare från stenen..nån sorts fjäderplyms mask...den där knappen jag hade är nu 4..jag har ännu inte tatt ut den..Jag ser ännu ingen anledning att investera i osmos och skummare.

Nu till frågor: 1.Varför dog min glasros? svält?

2.euphylian har fått 2 huvuden som sitter under totalen typ och är i "mörker"..hur långt från mjukdelarna kan jag knipsa den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga 1 Undrar inte var bara glad:)

Fråga två Har hänt mig med och jag har bara låtit det vara och det har löst sig bra till slut. Vad roligt att den trivs.

hehe! Ang rosen så är jag intresserad om/hur den klarar sig med min skötsel..hur/vad livnär sig en ros på?

Ja jag är sååå nöjd med euphylian! Jag räknade in 15 huvuden i morse..ungeför 20 cm*12 cm fullt utslagen..kronjuvelen i akvariet!!De 2 huvuden jag undrade över är icke fullt utslagna utan bara lite...jag tänkrte att det kanske är dax att knipsa/fragga dom för utveckling?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...