Gå till innehåll

lite funderingar


hagbard

Rekommenderade inlägg

Dagens tappa hakan: 1.Skulle ju göra nått åt saken med ph..och som nämt hade jag köpt tropic marine ph/kh 3 buffer,te o börja med så var det lögn i H att få ut skeden i burken...typ svärdet stenen..har tillsatt 3 ggr..de första 2 gick bra med tanke på euphylian..den sista gick åt H returpumpen spydde ur sig typ granulat och givetvis hamnad 3 av dessa rakt ner i 3 huvuden av 11 med följd att korallhuvedena börjar slemma o spy..timmar senare flyt det runt gröna bitar av stackaren!GRRRR!Rent ut sagt förbannad på denna produkt,löser sig i vatten mindre en en gråsten..ska det vara så?hällde det i sumpdelen i karet.blir riktigt lack om korallen dör när den mådde så bra före tillsats..tillomed kärringen sa till mig o krångla mindre!!!!

Dagens tappa hakan 2:Gjorde rent i räk o guppykaret..och fick en körsbär räka i håven av en huge produktion av räklingar...och suttade ner den till min nyköpta putsarräka som jagade den friskt men gav upp till slut..nu har jag 2 räkor i karet..en saltvattens o en sötvattens..båda käkar o mår gott!

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ett tips är att försök lösa pulvret i lite vatten först istället för att hälla i det direkt i akvariet. Ta upp en mugg vatten ur karet, vispa runt pulvret där och häll sedan tillbaka det. En del pulver är nog så svårlösta men det hjälper nog en bit iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att försök lösa pulvret i lite vatten först istället för att hälla i det direkt i akvariet. Ta upp en mugg vatten ur karet, vispa runt pulvret där och häll sedan tillbaka det. En del pulver är nog så svårlösta men det hjälper nog en bit iaf.

Det konstiga är att jag gjorde det med tillsats 1 men inte med dom andra..läste nånstanns att man kunde/skulle hälla direkt i sumpen...nä man ska gå på magkänsla eller logik så slipper man problem..sen så tycker jag att instruktionen av produkten är dålig.som producent måste man utgå ifrån att det finns efterblivet folk som använder produkten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok tack för det,jag tog 6 matskedar i mitt lilla system ala molly,kanske ibillade mig men tyckte det knastrade o "kokade" i filterpåsen när jag blanda,Ehiem phosfat out använder jag.Ang dosering kjelle så stod det nada på de kol jag fick tag på(eheim)en liten förpackning på 250 ml ala svindyra 125 kronor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känner mig lite tveksam med sten jag köpte till start,gott om högre liv men inte så porös som jag skulle önskat,inbillar mig att den inte duger helt enkelt!man får vad man betalar för som sagt.jag är nu inne på att göra ett eget biofilter ala moving bed i filterfack 2..har sett på youtube om nån norsk variant som kallas förkortning K1..jag vägrar att betala dyrt för lite plast i form av en reaktor som heter nått märke! så jag skiter i att panta en petflaska och fyller den med nått media med våldsam cirkulation o syresättning!köpte en träutsrömmare idag för 20 pix så nått skulle jag väl få ihop,vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så att den ömsat bara?

Dom har en tendens att kunna gömma sig rätt bra under ömsningen, "ömset" ser ut som en intakt eremit, man undrar hur dom bär sig åt för att krypa ur på det viset.

Vänta några dagar så ska du se att den förmodligen kryper omkring igen.

Har du extra skal till dom att byta med?

Dom växer nämligen ur skalen dom bär på förr eller senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så att den ömsat bara?

Dom har en tendens att kunna gömma sig rätt bra under ömsningen, "ömset" ser ut som en intakt eremit, man undrar hur dom bär sig åt för att krypa ur på det viset.

Vänta några dagar så ska du se att den förmodligen kryper omkring igen.

Har du extra skal till dom att byta med?

Dom växer nämligen ur skalen dom bär på förr eller senare.

ok!ja det har jag fattat att dom ömsar,men hur tusan får man tag på tomma skal?men den här jag såg ser väldigt död ut..inte vitaktig utan död mörk.Vad ska man ha för skal annars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller kommer du bara hit med en dunk

Sent from my LT15i using Tapatalk

Man tackar!Men något pinigt känns det!ska vi säga 2 kronor litern?jag kommer långt på en 25:a.Är det snålt?Sen jag kan inte fatta att jag inte köpte alla dina fraggar av euphila!Men till mitt försvar tänkte jag nog på djuren hur dom skulle klara sig(prio 1)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet kan du få i utbyte mot en framtida fragg. Har en mjukis som ramlat av och ligger och skräpar om du vill ha den.

Man tackar!Men något pinigt känns det!ska vi säga 2 kronor litern?jag kommer långt på en 25:a.Är det snålt?Sen jag kan inte fatta att jag inte köpte alla dina fraggar av euphila!Men till mitt försvar tänkte jag nog på djuren hur dom skulle klara sig(prio 1)...

Sent from my LT15i using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok!ja det har jag fattat att dom ömsar,men hur tusan får man tag på tomma skal?men den här jag såg ser väldigt död ut..inte vitaktig utan död mörk.Vad ska man ha för skal annars

Skal borde finnas att hitta på tex ÖB eller plantagen tex. Brukar finnas i små korgar som prydnad till ex blomkrukor.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ph mäter jag som en blådåre nu riktigt orolig för det vart jag!Euphylian är vacker en vad kul!det verkar som jag har 5 erimiter igen..pinsamt det var ömsning,likaså har putsarräkan ömsat,jag fick ingen chock för jag kunde tänka mig det innan jag såg det.men fantastiskt att tom spröten var ömsade.den ända förlusten hitills verkar vara en turbo(trochus)den ligger under hela stenröset,typ den ända plats jag inte kan få upp den utan riva ner hela skiten..sen ankedot har jag sett att den misstänkta glasrosen har vandrat ner till euphylian typ 3 cm från denna??Dax för ett slagsmål?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...