Gå till innehåll

BTA Anemon som ser tråkig ut=/


Wigge

Rekommenderade inlägg

Har ett litet problem med min BTA anemon. den slå aldrig riktigt ut och ser allmänt vissen ut=/

som sagt, En bild säger mer än 1000 ord

post-6818-14468926858331_thumb.jpg

jag stöd matar den med en halv räka/mysis en gång i veckan.

har testat ha den i starkt ljus och svagt ljus, hög cirkulation och låg cirkulation men inget hjälper =(

hoppas ni kan hjälpa mig.

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första, inga räkor, det är alldeles förstort de spottar bara ut den när det blivit mörkt. Däremot mysis och äter den (dvs fångar och för maten till munnen med tentaklerna) så kan du mata med mysis/artemia varannan dag. Vad har du för ljus? Och har du en bättre sten för de bör kunna dra in hela foten i sitt hål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mat i min erfarenhet behövs inte om man inte vill ha snabb tillväxt på sin anemon.

Här är en bild på min anemon levt i ett Lågnärings zeovitsystem i över ett år nu. Den har växt långsamt, är ungefär halvvågs upp i karet så får inte supermycket ljus utan klarar sig bra med någon bit mysis / artemia som råkar åka in i anemonen någon gång då och då (matar bara frysfoder 1 dag i veckan) .

I min erfarenhet så skall man bara låta anemonen vara, håller man på flytta, tvångsmata etc så stressar man den bara.

(ursäkta lite suddig bild, tagen med mobilen några minuter efter Zeozym dosering så lite mjölkigt i karet)

post-5317-14468926861729_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar mina med räkor ca 1/2 skalad räka per anemon(uppdelat på ett par bitar ) 1 gång i veckan . Aldrig sett någon spotta ut ,däremot växer dom kanske lite väl snabbt .men dom delar sig bara (har haft ca:7-8 delningar sista året ) Tycker mina ser ut att må bättre då jag matar dom (men kan ju vara inbillning ,matar mycket fryst också så kan vara av den orsaken dom växer mycket )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en BTA, och som jag har förståt om man vill att den mår super bra så måste man tänka som en BTA. Ha ett hål att gömma foten i 1. bra cirkulation vid tentaklarna så att dom rör sig men inte för mycket 2. bra ljus 3.

Vad jag tror är det viktigaste är att den kan gömma sin fot. (På en bra plats vid 2 & 3.)

När BTM har gömt sin fot så kan den sträcka på sig på ett annat sätt än att den bara sitter fast. Min är så stor att dess bubblor är enorma. ibland tror jag att den är sjuk eller något men den mår bra och från den ena sidan av den så kan en tentaket bubbla vara 1cm i m3 och på andra sidan så kan jag har en bubbla på 3-4 cm m3. Och så har min dubbeltentaket och när den bubblar så blir den 6 cm lång och 3-3,5 cm bred & min har 2st sådana dubbeltentaket. Jag ska via en bild som jag tog nyligen men visar den ikväll.

Det ända som jag kan rekomendera dig är att lägg stenar runt om den så att den kan blir som en svamphatt. När du väl har lagt stenaran runt om den så kommer den kuna vila sin hat på stenkanterna och då kommer den att sträcka ut sig och blir bubblig! Enlig min erfaranhet. Och tänk som en BTA :D

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49213-Mitt-RSM-250

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i det hålet den gömmer foten i, där kan den dra in hela foten, så det kan inte vara problemet. men flyttade den till en plats med ganska bra vatten drag i=) så får vi se. men ser ut som tentaklerna är torkade och indragna=/

kommer en bild här.

post-6818-14468926956106_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja fast polyperna finns där iallafall och är upppumpade - iallafall lite. Sluta ge den mat, och pilla inte och flytta inte på den något och ge den en vecka eller två att återhämta sig utan att du gör något med den. Vill den byta plats lär den göra det av sig själv till den hittar någon den gillar och trivs i. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte bara säga att varje gång jag matar fiskarna med mysis, arteima osv så kommer det alltid in lite mat i anemonen som den tar. och då under ca 2-3 min så blir den upp pumpad precis som reubens(nästan iaf) vf är det så=)

har fortfarande inte rör den och då den har flyttat sig och gömt foten långt in i revet, Så antar att det är en liten förbättring=)

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...