Gå till innehåll

kostnad och tillbehör?


Anna93

Rekommenderade inlägg

Hej e helt grön på detta med saltkar. Men ska skaffa ett 130-200L kar till saltvatten. Har hört att det e nått hål i dom så man saltvatenskaren som e till sumpen. Men kan men inte borra ett sådant hål sj i ett vanligt kar?

Vad skulle kostnaderna bli tror ni? på ett 130-200L kar? tro det kommer bli 130L eller 150L :)

Vill ha koraller och fiskar ska ha clowner å lite mer men inte så extremt mycket. Har ni tips på sidor där man kan köpa tillbehör till saltvattenskar? Kan även tänka mig att köpa begagnat. Var kan man läsa fakta om saltkar?

Tack för svar Anna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tittat här på köp och sälj. Det säljs massor med bra kar där folk byter upp sig.

Man behöver inte ha sump det går att ha utan, vill man ha sump så kan man borra själv. Dok är det riskabelt om man inte är van att arbeta med glas eller maskiner.

Det jag tycker är viktigt som har varit mitt stora problem är att ha ett system med dålig/jobbig skummare.

Så skall du ha något så skall skummaren vara bra och pålitlig. Resten löser sig oftast om man läser på lite i trådarna och frågar mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej anna, det beror helt på vart du sätter ribban. Du kan köpa ett begagnat RSM130 med allt som behövs för att komma igång för runt 3000kr om du köper begagnat med lite tur och klara dig med en driftkostnad på under 200kr i månaden för att det skall tuffa runt.

Här är en bra start om du vill köra begagnat men tror får nog resa en bit om du skall få ett begagnat komplett akvarium (har du möjlighet att ta dig till stockholm?)

Känner du till om ni har någon butik i närheten som säljer något salt? isf brukar de kunna ta hem det mesta på beställning. Även vanliga fiskbutiker kan göra det då mycket går via större grossister.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anna. Under denna länk så hittar du massor av butiker som säljer saltvattenstillbehör mm: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?43-Annonsörer-informerar

Man brukar säga att det kosta 50 - 150 kronor per liter för att starta upp ett akvarium. Allt beroende på hur mycket begagnat eller nytt man köper. Räkna sedan med att månadskostnaden ligger runt några hundralappar per månad utspritt på några år. Ju större kar man har ju större blir både den initiala kostnaden och de löpande kostnaderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår dig. Att köpa djur man inte sett eller vet hur de beter sig är verkligen inte att rekommendera. I Karlstad och Ludvika har du några andra saltisar du bör kunna besöka och se hur de gör - köper/byter in sina djur men jag tror de är de närmaste orterna, kanske med undantag från Norge.

I medlemslistan här kan du göra en avancerad sökning på ort.

Tveka inte! Jag kan lova dig att hos minst 90% av alla saltisar är du hjärtligt välkommen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...