Gå till innehåll

Vad för korall?


Rekommenderade inlägg

Någon som vet vad denna lps stenkorall heter?

lite svårt att se på de denna bild.

Troligen så kan det vara Pectinia sp men villken är svårt att sägga.

Undrar om du inhandlat dem eller om de växt upp från stenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lejonkungen- Pärlkoraller har så vitt jag vet ett ganska stort skelett i förhållande till polyperna,den skulle då sticka ut ganska mkt från stenen.

Så som det ser ut på bilderna så är det ju en korall som växer längs med stenen(encrusting,vad det nu heter på svenska) och det är det väl främst sps som gör?

Har svårt att se hur man ska kunna förväxla en SPS med en skivanemon faktiskt...skivanemoner har ju inget skelett alls vilket denna hade.

Jag för min del känner mig ganska säker på att det är en SPS och då förmodligen encrusting Hydnophora. Den är tålig när den väl aklimatiserat sig men är väldigt aggressiv...Peter G här på forumet har(hade?) en likadan som brände sönder en acropora totalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte just på det där med skelettet. Men det beror ju på hur stor del av skelettet man tagit med när man samlade in den (eller fraggade/friserade till den). Låter spännande annars med Hydnophoran. Har du förresten nåt att fragga eller sälja Samuel (behöver lite levande phytoplankton m m också, använder H&S Marine de Lux f n)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har tiden för hobbyn dramatiskt minskat de senaste månaderna så jag har ingen phyto kvar, jag kommer nog hälla i de sista rotiferna och copepodsen i karet inom de närmsta dagarna,håller på att slänga i artemia i dem nu bara =)

Har inget att sälja för tillfället heller,låter allt växa till sig nu...eller tja,jag funderar på att försöka hitta ett bra hem för carpetanemonen,den har inte tagit några fiskar ännu men den gör mig nervös när jag är borta längre perioder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag fått rätt svar av Aerie!

Det är en HornCoral "Hydnophora Exesa", en SPS korall.

Läste om den på länken han gav och det stämmer precis. Jag blev varnad när jag fick den, att den kunde brännas rejält och att jag skulle lämna gott om utrymme runt den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hihi!

*känner sig lite nöjd trots att han kuggar tentor till höger och vänster*

Och skicka ett PM när du tänker fragga den sen när den vuxit till sig,det var en riktigt snygg färg på den,jag vill lätt ha en fragg på den(dessutom är de lite speciella när det gäller fraggning,har lite info om det i en bok hemma) =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min H. rigida verkar inte brännas alls i alla fall. Får (köper) en Hydnophora till denna vecka. Vet ej vad det blir för sort. Bra att veta att H. exesa kan brännas om det blir en sådan som kommer.

Ps. Samuel, du får kolla in gamla tentor. Funkade oftast för mig i alla fall. Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Krille

Tror att det är en Hydnophora Pilosa, jag har en exakt likadan hemma (fast MYCKET större). H.Exesa verkar växa mer utbrett över stenen medan H.Pilosa växer lite i stil med en Acropora art, förgrenat som älghorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...