Gå till innehåll

Döende koraller...


HumAnyt

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

En kort summering.

Köpte ett akvarium som var igång och funkade perfekt och alla koraller var super fina.

Flyttade det under dagen i lördags, fick igång det vid nio tiden på kvällen igen, det mesta såg bra ut efter flytten, det man såg, det var ju ganska grumligt...

Akvarium och sump är ca 440-450 liter. Blandade nytt vatten på fredagen, 200 liter, reste togs med i flytten. Dock hade jag inte osmos vatten, då vi enligt mätningar har väldigt bra vatten och jag har aldrig haft problem med vattnet i sötvatten, inte ens med diskusarna.

Inte gjort några direkt ändringar utav det efter flytten, justerat lite kranar bara mest, men skummares skummar på fint.

Det vi kan mäta har dessa värden

Salinitet 1.025

Temperatur 28,1

Ph 8,1

Ca 440 (sailfert)

Kh 8,9 (sailfert)

Mg 1260 (Sailfert)

Redox 258 (mät med Hanna orp)

Det är tyvärr allt vi kan mäta.

Mh är igång ca 9 timmar om dagen, resten av belysningen ca 14 timmar.

Fiskarna verkar må kanon.

En koralen skummare och biopellets och kol finns i sumpen.

Korallerna matades första gången sedan flytten igår med "reefpearls"

Vill väldigt gärna ha hjälp då vi inte vill förlora massa fina stora koraller, skall åka till bioted imorgon, nåt vi behöver införskaffa?

Bifogar ett gäng bilder, jg är extremt dålig på dess namn, så om ni skriver nåt får ni gärna säg vilken bild med :Ppost-6989-14468926960314_thumb.jpg

post-6989-14468926959122_thumb.jpg

post-6989-14468926959324_thumb.jpg

post-6989-14468926959437_thumb.jpg

post-6989-14468926959545_thumb.jpg

post-6989-14468926959652_thumb.jpg

post-6989-1446892695976_thumb.jpg

post-6989-14468926959869_thumb.jpg

post-6989-14468926959975_thumb.jpg

post-6989-14468926960085_thumb.jpg

post-6989-14468926960198_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nitrat, fosfat och nitrit är det intressanta här om du har alger, misstänker att du återvunnit sanden och dragit med massor med skit den vägen, det skall man aldrig göra.

sen är 14timmar belysning lite mycket. ta ner MH till 6timmar och 12timmar totalt ljus imo. det borde även sänka din temp till bättre nivåer (28grader e väldigt varmt såhär års)

Du behöver inte mata koraller eller tillsätta något i dagsläget, fokusera först på att få friska koraller sedan kan du börja stödmata dem.

Har du några fiskar? Hur mår dem, funderar om det kan vara syrebrist, hur kraftigt doserar du biopellets just nu? Med all näring som dykt upp helt plötsligt skulle du kunna få en bakterieblomning. se till att ha bra vattencirkulation mot vattenytan och skumma blött med skummaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden byttes, så den är helt ny, blev rekommenderad utav triton att göra det.

Kan det vara nåt att belysningen är för närma? Har den nog ca 10 cm närmare nu än förut? Hur får man ner fosfatet ifall den är för hög? Får köpa tester till det imorgon. Och för nitrit och nitrat.

Cirkulationen är tre tunze stremers och en 6000liters pump till sumpen/skummaren. Det har ju funkat kanon för den gamla ägaren.

Försöker sänka temperaturen och minskar tiden för belysningen idag till att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge var korallerna ur vattnet, dom arter du har på bild som ser ut att ha tagit mest stryk brukar inte gilla att vara ur vattnet.

Jag har lite trista erfarenheter från fraggning och karbyten om man säger så och vissa bilder ger lite flashbacks...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom flesta korallerna var inte utan vatten i mera än 10-15 min som max började fylla karet samtidigt som vi satte i dom. Och dom var i vatten under hela flytten.

Cirkulationen funkade ju bra för förra ägaren med samma grejer, så det borde ju inte vara nåt problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste igenom en gång till och jag får väl fylla på lite...

-Vatten, det är i regel ackumulering och arbeten på vattenledning som är orsaken till att man har osmos, det är en billig försäkring helt enkelt.

-Korallmat, förutom mörkerkoraller och vissa LPS så är det inte nån enorm fördel att mata korallerna, det kan man börja titta på när man har koll på grunderna.

-Belysningen, om det är Mh så är 10cm på tok för nära, har du skyddsglas så riskerar du o spräcka dom och är det 250w lampor så grillar dom karet (en "regel" är 1cm per 10w eller mer från ytan).

-Flöde, har det funkat för den förra ägaren och korallerna har vuxit till den storleken utan basdöd så är det nog helt ok, dom arter som strular gillar inte för mycket flås heller.

-Fosfat nitrat, fosfat blockerar skelettuppbyggnad efter en viss nivå och kan påverka vävnad men det är mer långsiktig påverkan och inte akut.

-Temp, kan vara en bov men det brukar krävas att man vandrar lite högre upp(har du stora dygnsvariationer så är det nästan värre än lite högt men stabilt).

Hur har tidsramen på problemen sett ut, har korallerna haft polyperna "ute" efter att du blev klar med flytten eller har dom varit indragna?

Tänker mest på den stora lila korallen(kallas "milka").

10-15 Min är oftast inte så farligt för en Acropora, dom lever på revets topp och blir exponerade för ebb och flod och har ett slem som skyddar dom mot torka.

Nu har jag inte tagit tid på hur länge det tog för mina att ta skada men jag skulle vara förvånad om det var längre än 10 minuter, dom korallerna har inte samma funktion/skydd.

Kort sagt så skulle jag inte vara förvånad om det är så att just domhär korallerna blev såpass torra att dom tog permanent skada.

Det är dock svårt att vara helt säker, men baserat på mina erfarenheter så gissar jag på torka.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom flesta korallerna var inte utan vatten i mera än 10-15 min som max började fylla karet samtidigt som vi satte i dom. Och dom var i vatten under hela flytten.

Cirkulationen funkade ju bra för förra ägaren med samma grejer, så det borde ju inte vara nåt problem.

jag har haft ur mina koraller i 1 timma, och då blev bara några koraller "sura".

tror som Ruben, belysning och nitrat + fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden byttes, så den är helt ny, blev rekommenderad utav triton att göra det.

Kan det vara nåt att belysningen är för närma? Har den nog ca 10 cm närmare nu än förut? Hur får man ner fosfatet ifall den är för hög? Får köpa tester till det imorgon. Och för nitrit och nitrat.

Cirkulationen är tre tunze stremers och en 6000liters pump till sumpen/skummaren. Det har ju funkat kanon för den gamla ägaren.

Försöker sänka temperaturen och minskar tiden för belysningen idag till att börja med.

Fosfat och nitrat är dina två viktigaste tester nu början, rekomenderar starkt att du införskaffar dem.

Finns flera metoder att bli av med fosfat, du har biopellets som borde kicka in och börja sänka, men är det så att du har hög fosfat redan nu rekomenderar jag detta Sänker din fosfat säkert på nolltid: http://shop.biotedmarin.se/ultra-life-flytande-fosfatkontroll-och-avlagsnare-60-ml/839-0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har karet stabiliserat sej riktigt bra. Värdarna är helt okej och allt börjar se bättre ut. Några koraller har fått stryka på foten men andra mår kanon. Var nog många faktorer som inte var bra, den största var nog att lampan var för närma.

Fick mycket hjälp utav Ted på biomarin, kanon kille! Fick en bl.a. En kurs på 1,5 timme på kvävecyklen :)

Nu känns karet riktigt bra! Tackar för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...