MonicaOB Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Satt och tittade på gamla foto och fick bara en fix idé.Plockade fram min allra första digitalkamera, den lanserades i augusti 1999 och jag fick min till julen samma år. Det var den enda som kunde uppbringas på många mils radie, dyr som fan enligt dåtidens priser - men min snälle gubbe, dåvarande sambo, köpte den till mig.Det var en Sony DSC F505 med Carl Zeiss objektiv, tillika vridbart! Hela 2.1 MP http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf505Den plockade jag fram idag och knäppte 8 foto, det är max vad som går in på högsta upplösningen komprimerat på ett 4MB stick.Jag har säkert inte haft kameran igång de sista 10 åren men jag minns macrobilden på en padda jag van pris med och belönades med även i kvällsposten!Kolla in bilderna på macro - den är fortfarande fantastisk!Fotona är tagna utan staiv och stabilisator fanns inte då...Kommentarer? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MonicaOB Postat 20 oktober 2012 Författare Dela Postat 20 oktober 2012 Ingen som reagerar? Vad hade ni för digital fotokvalité 1999? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Liljegren87 Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Mkt fina bilder blev de:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fredrik.g Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Kan inget om kameror eller bilder men jag tycker det ser grymt bra ut ta gärna lite fler och lägg upp.Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MonicaOB Postat 20 oktober 2012 Författare Dela Postat 20 oktober 2012 Fredrik, Dessa macro är tagna med en digitalkamera från 1999 - du blev tonåring det året, hajar du? Jag ville visa att dagens dyra kamror med 12MP inte är bättre.Jag lägger ut mängder av foto men inte många som bryr sig jag tycker fotografering är kul och delar gärna med mig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted-m Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Jag tycker photona blev riktigt bra.Min fru håller på jus nu med att starta en fotostudio mitt gamla fiskrum.Kommer själv ihåg min första digitala kamra en olympus tror jag det var kompaktkamera.Dock var detta före min hobby men jag kan leta fram den och ta ett par kort och gemföra med min nya kompaktkamera som är en TG810. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ted64 Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Vi e många som tittar men inte kommenterar.......Fredrik, Dessa macro är tagna med en digitalkamera från 1999 - du blev tonåring det året, hajar du? Jag ville visa att dagens dyra kamror med 12MP inte är bättre.Jag lägger ut mängder av foto men inte många som bryr sig jag tycker fotografering är kul och delar gärna med mig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Jättefina bilder, men är det plattmaskar på bild 2? :/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Maglofster Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Fina bilder aboslut!Sen, inte för att vara sån, men.. Dagens kameror är sjukt mycket bättre än dom första digitalkamerorna. Det är naturligtvis fina bilder du tagit, men du säger själv att du är fotointresserad och då borde du exempelvis notera det ganska väl framträdande bruset i bild nummer 2. Just brus är något som nyare kameror blivit extremt mycket bättre på. Bild nummer ett är mycket fin, kanske något längre skärpedjup hade varit trevligt, men då hade man fått nog rörelseoskärpa istället eftersom en såpass gammal kamera inte kan jobba med ISO på samma sätt som en modern. Så.. Gamla kameror i all ära, men nyare ÄR bättre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Det är väl så att pixlarna är inte hela grejen. Kvaliten påp linserna i optiken har minst lika stor betydelse om jag fattat saken rätt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Maglofster Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Pixlarna är ganska viktiga men inget man som amatör ska stirra för mycket på. Optiken är som sagt mycket viktig. Sensorn är extremt viktig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Pixelhysterin har nästan dött ut vad gäller digitala systemkameror. Under många år var den drivande och säljande, men nu hörs nästan inget om det. Kvalitén på linserna har större betydelse, precis som Krille 55 skriver. Maglofster nämnde ISO ovan, även där är det mycket bättre just nu, men det finns säkert mer att göra där. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
soft_jonis Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 som föregående talare poängterat så är upplösningen inte det viktiga, kvaliten på sensorn och optiken är det viktiga. Optiken på din kamera är Mycket bra dock är sensorn av det sämre slaget vilket gör att fotona blir gryniga. Men du har öga för motiven, så snälla, fota mer:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Maglofster Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Ja, nånstans när vi passerade 200 Mpixel så började det väl bli ointressant (och dyrt). Men det händer massor med häftiga saker just nu, exempelvis kameror där man sätter fokus EFTER man tagit bilden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MonicaOB Postat 20 oktober 2012 Författare Dela Postat 20 oktober 2012 Nej inga plattmaskar där Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MonicaOB Postat 20 oktober 2012 Författare Dela Postat 20 oktober 2012 Hallå!! jag sa att jag tod dessa som en snabbis-Kameran är 13 år !!!Idag kör jag EOS 30 och snart..... kanske... bättreDet var inte det var frågan om utan jämför kvaliteten på dessa 13 år gamal kamera - med dagens! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Som ett exempel så behöver man bara komma upp i 5 megapixel för att kunna skriva ut en bild med riktigt hög kvalité på ett A4 papper. Jag har nog tagit 40 000 - 50 000 bilder de senaste 3-4 åren, men bara printat ut en handfull. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MonicaOB Postat 20 oktober 2012 Författare Dela Postat 20 oktober 2012 Krille! du hajar det...Denna kamera har Carl Zeiss lind - världens bästa om jag får säga det - och just det - pixlarna är inte så viktiga Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MonicaOB Postat 20 oktober 2012 Författare Dela Postat 20 oktober 2012 Jag har nyare oXå ! Vill du tävla? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MonicaOB Postat 20 oktober 2012 Författare Dela Postat 20 oktober 2012 prutt... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
soft_jonis Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Ja det Är fina bilder:) Men hur ser dom ut i A3? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Mycket fina bilder! Väcker faktiskt frågan om inte en ny bra kompakt (nutid alltså) skulle räcka bra som akvariekamera ist för en ny systemkamera!Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emvees Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Tävlingar gillar jag. :-) Canon EOS 5D Mark II hus. :-) å mye gluggar:-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Yodelking Postat 20 oktober 2012 Dela Postat 20 oktober 2012 Monica och Steven, kul att ni gillar att tävla... snart är det dags för nästa deltävling av månadens foto... Jag hoppas att ni skickar in bidrag... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emvees Postat 21 oktober 2012 Dela Postat 21 oktober 2012 Absolut Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.