Gå till innehåll

Salifert Stop parasites


Rekommenderade inlägg

Jag provade den vid 2st tillfällen när jag hade Odinium som jag fick med en kirurg. Medicinen hjälpte inte de stackare som redan smittats ner, men det "verkade" som att den hjälpte de gamla trotjänarna i burken. Det som man får lite ångest av är att under behandlingstiden så får man inte köra UV alls. Jag trotsade det o körde med UV under natten, andra hälften av behandlings tiden.

Summa sumarum: På redan smittade fiskar så fungerar det dåligt, men för att styra upp så att inte fler smittas så verkar den funka. Korallerna: Inga problem vare sig mjuka eller hårda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vem vet, Kanske det hade fungerat bättre om du inte trotsade instruktionen, I vart fall så står det att man kan dubbla dosen efter första dagen om det är mycket parasiter på fiskarna. Det kanske inte är så dumt att ha en flaska ståendes som en sista metod om inte uvc mm inte fungerar

stopparasites.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju tillägga att jag körde den en gång tidigare innan jag hade UV, samma resultat.. Jag är ganska så säker på att om fisken väl fått Odinium så är det kört, däremot så hjälper den nog de andra firrarna att behålla ett bra slemlager så att krypen inte kommer åt ordentligt.

Cryptocarion kanske den är bättre på? O jo: jag dubblade dosen och mer, men det gick inte, kan tillägga att jag kört den vid två tillfällen totalt 4 flaskor med samma resultat. Men som du skriver så skadar det inte att ha en flaska hemma för säkerhets skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog att en sötvattensbad är den bästa när det gäller odinium och sen hjälper stop parasites att bygga upp slemlagret snabbare. Fisken får en liten respit från parasiterna genom badet.

OBS!!!

Den som funderar på sötvattensbad till en sjuk fisk får inte glömma att buffra upp osmosvattnet där den sjuka fisken ska behandlas. Fisken klarar sötvattnet men ph skillnaden kan döda den. Enligt uppgifter av en Amerikan som har badat mängder och åter mängder av fisk har han aldrig förlorat en p.g.a sötvattensbadet om man bara buffrar upp. Det finns exempel på sötvattensbad i upp till 18 timmar men 3-10 minuter brukar vara lagom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

jag fick prick på min hepatus och scopas! Köpte en flaska Stop Parasites och det har fungerat jättebra!! Har doserat enligt bruksanvisningen och stängt av UV:t, har nu efter 2 veckor blivit helt av med prickarna på fiskarn =) Hade i en sista dosen idag och tänkte vänta ett par dagar sen göra rent och koppla igång UV:t!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 5 månader senare...

Har uvc på dygnet runt men det räcker inte, tyvärr så har jag bara ett Deltec 39 W. Skulle behöva 2 st sådana till mitt kar. Kör Zeovit så jag har inte behövt uvc på 1 år.

Jag fick 5 st fiskar från en kille som la ner sitt kar och mina fiskar hade lite prick innan dom kom, nu har dom nya fiskarna fått supermycket prick. Fiskarna som jag hade innan har inte jättemycket men ändå prick mest på ögonen.

Ser det som ömöjligt att ta ur istort sätt alla fiskar o söttvattensdoppa dessa plus ordna fram ett karantänskar...

Några tips på vad jag kan göra ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 x 25watt UV till mitt kar som är på 500 liter, så tror nog att du skulle ha ett kraftigare UV i reserv vid behov.

Jag har nu 2 st Deltec 39 W och pricken börjar gå tillbaks, tyvärr så strök en vipelfisk med. Fick aldrig honom att äta ordentligt, och pricken tog den sista kraften ur honom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu 2 st Deltec 39 W och pricken börjar gå tillbaks, tyvärr så strök en vipelfisk med. Fick aldrig honom att äta ordentligt, och pricken tog den sista kraften ur honom...

nej, dog din vimpel? den såg iochförsig rätt så hängig ut när vi var där och kikade. tråkigt när fiskar dör.. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Hepatus drabbades av svår prick för ett tag sedan och jag tog ut henne ur karet och lät henne gå i en balja med relativt koncentrerad blandning av denna medicin, hon repade sig (från början va det så illa att hon låg på botten och endast rörde en av bröstfenorna) och efter 10 dagars behandling var pricken helt borta. Hon hade dock problem med balans-sinne och allt gik väldigt sakta i början. När hon kom ner i karet fortsatte jag att medicinera där i rekomenderad koncentration och nu är hon till synes helt frisk.

Det är bara ett problem. Hon äter inget och har inget gjort på 3 veckor vad jag kan se.

Någon som vet vad jag kan göra. Hon är rejält mager nu och lär inte klara sig så länge till:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...

Jag är stor förespråkare för denna medicin. Jag använde det i mitt RSM 130D och hade stor framgång i botande av vitaprick. Dessutom hade jag en gul kirurg som uppvisade kraftiga symptom av vad jag misstänkte vara Uranema marinum. Denna fisk var i riktigt dåligt skick och jag var övertygad om att den skulle dö. Jag försökte fånga den för avlivning, men detta var omöjligt utan att riva ur all inredning i akvariet.

Läste dock att Uranema marinum liksom Cryptocaryon (som orsakar vita prick i saltvatten) båda är parasiter som är protozoiska ciliater. Båda har en direkt livscykel: de lever på en fisk, äter och förökar sig, sedan lossnar de och hamnar i akvarievattnet för att därefter sprida sig till andra fiskar. Min slutsats var att eftersom jag tidigare hade botat Vita prick med Salifert Stop Parasite, så kanske denna medicin även kunde hjälpa mot Uranema marinum, då dessa parasiter ändå (om än på avstånd) var besläktade med varandra.

Eftersom jag inte hade något att förlora så testade jag behandlig med dubbel dos Stop Parasite i 14 dagar. Redan efter en vecka började kirurgen piggna till (men såg fortfarande förskräcklig ut med sina röda fläckar). Efter fjorton dagar visade han inga symptom alls.

På senare tid har jag använt Stop Parasite i mitt Akvastabil (275 liter + sump). Resultaten har då varit mer varierande vad gäller effekten mot vita prick. Däremot kan jag konstatera att jag aldrig sett några negativa effekter på koraller, snäckor eller andra ryggradslösa djur på grund av medicineringen.

Sammanfattning: Jag tror således set är riskfritt att använda denna medicin och att den gör nytta är jag övertygad om. Däremot tycks effekten vara bäst i mindre kar. Det man får tänka på är att man måste plocka bort aktivt kol och stänga av eventuellt UVC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...