Lejonkungen Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 Skojar bara. Prova med en sjöborre eller sjöhare. Tror det hjälper bättre än eremiter och sniglar. De är ju lätta att ta upp ur karet om det inte fungerar.
Dimorb Postat 30 januari 2006 Författare Postat 30 januari 2006 Det är ingen fara. Tyvärr så åker nog eremiterna upp snart och de byts väl ut emot sniglar.De hade för stora skall välter precis allting som sitter löst i akvariet.Tror dock inte att sniglar klarar av de röda algerna i karet.
Lejonkungen Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 Tror inte heller sniglarna klarar det. Sjöborrar brukar välta saker och ting när de blir stora. Men jag tycker du ska prova en. Kolla vad andra har för erfarenheter med sjöharar. Har du provat höja kH?
Dimorb Postat 30 januari 2006 Författare Postat 30 januari 2006 Kh är högt och det är inget fel på några värden. Nitrat har dock varit högt vilket säker har bidragit till att algerna har kommit. Det är inte på något sätt besvärligt med att de är långa eller störrande för någon annan livsform i karet. Tvärtom så funkar de fint som mat till kirurgerna. Men de röda som du nämner verkar inte ens kirurgerna vilja ha särskilt mycket av de äter bara till en viss gräns.De är också för "starka" för att jag skall tro på att sniglar klara av dem. Eremiterna drar loss det men jag har 2 st så de hinner inte med och dessutom så skall de tillbaka till affären för de välter allting de kan hitta.Sjöborre vågar jag inte för de är giftiga när de dör och sjöhare är svåra att få tag på och även mycket svåra att hitta. Vet dock inte hur de är med att välta koraller.Ingen som har en sjöhare tíll salu?
Norberg Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 Sjöharen är betydligt farligare för karet än en eller två sjöborrar!Nu är vi ju 2 som tjatar på dig att skaffa sjöborrar! Hehe! Diademan för att ta bort de röda algerna och när den har rensat så byter du ut den mot Tuxido borrar för att hålla rent det som kommer upp senare!Jag, Pwin och Ländström har Tuxido sjöborrar i våra kar utan problem!
Hanss0n Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 tycker du osså ska skaffa en eller 2 sjöborrar...min polares granne har det och hans akvarie har inga slger så testa det..ska faktiskt inskaffa en egen längre fram.. ha de
Lejonkungen Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Har åxå sjöborre i karet. Hade ytterligare en tidigare men till slut blev den så stor att den t o m välte sten (halva mitt rev) när den skulle in på trånga ställen. När jag tog ut den ur karet hade jag haft den 2,5 år och tidigare hade den gått i ett kar i Stockholm. Tror dina farhågor är överdrivna angående deras giftighet.
acuario Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Sjöharen är betydligt farligare för karet än en eller två sjöborrar!Nu är vi ju 2 som tjatar på dig att skaffa sjöborrar! Hehe! Diademan för att ta bort de röda algerna och när den har rensat så byter du ut den mot Tuxido borrar för att hålla rent det som kommer upp senare!Jag, Pwin och Ländström har Tuxido sjöborrar i våra kar utan problem!Och även jag och Thore Kjellberg. De är mycket bra men inte till att äta kalkalger enligt mina erfarenheter men diademan äter kalkalger.
Dimorb Postat 31 januari 2006 Författare Postat 31 januari 2006 Nja jag får väl överväga det ingen då.Hittade också att sjöharar var giftiga på en annan sida men inte på den första. Det var därför som jag kunde tänka mig en sådan Vi får se om det blir någon sjöborre.
Andreas K Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 här kommer en taskig bild på sjöborren, var det en sådan du menade dimorb?MVH/ Andreas K
Dimorb Postat 1 februari 2006 Författare Postat 1 februari 2006 Nja är osäker på om det är den. Svårt att se.
jens karlskrona Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 Mycket fint André..Kul att se ditt kar i söndags, det är skitsnyggt live..
Dimorb Postat 1 februari 2006 Författare Postat 1 februari 2006 Kul att du tyckte det.Kan bara önska mig större akvarium och flera arter koraller för mycket mer fisk går inte ner i burken.
Andreas K Postat 10 februari 2006 Postat 10 februari 2006 Jag har nu haft astrae sniglarna ett tag & enligt mig är det en bättre snigel än turbo, den är snällare på omgivningen (tippar inte allt i närheten) dom jag har har inte tippat på rygg en enda gång. akvariet har blivit mer ren från alger oxo.fin bilder föresten. gillar den lila montiporan.MVH/Andreas
Dimorb Postat 10 februari 2006 Författare Postat 10 februari 2006 Skall se om jag inte kan inhandla några sådan då.
Dimorb Postat 11 februari 2006 Författare Postat 11 februari 2006 Nya bilder:Den lila Acroporan som är till salu:Samma Acropora med annat ljusBlå Acropora i T5 blåljusDen aktiva eremitenTrodde att den stora eremiten var död men den lever fortfarande. Ni som har varit hemma och sett den aktiva kan bara drömma om hur stor denna är Hawaiensis från sidan.Hawaiiensis och Xanthurum går bra ihop. Mycket bättre än C. Strigosus.Min sjöhare eller snigel vilket det nu är. Någon som kan identifiera den?
Dimorb Postat 11 februari 2006 Författare Postat 11 februari 2006 Det är inte prick på kirurgerna utan luftbubblor från min förbannade Aqua Medic Turboflotor 1000 Multi som bara spottar ut dem.
acuario Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 För att undvika missförstånd. Är det denna som du ska sälja?
Dimorb Postat 17 februari 2006 Författare Postat 17 februari 2006 Nu har jag tagit lite bilder på det nya räddningsobjektet. Får se hur det slutar.Tycker det är knepigt att man skall mata precis när polyperna är ute. Det är inte alltid man hinner med. På bilderna är polyperna inte ute helt. De kommer precis fram då jag lockar genom att hälla vatten över den. Vattnet är spetsat med artemiaspa.Förresten Robert är du säker på att en sådan godbit inte hade fått plats i ditt akvarium?
Dimorb Postat 17 februari 2006 Författare Postat 17 februari 2006 har även bytt bort C. Hawaiiensisen mot en mindre A. Lineatus.Hawaiiensisen fick oerhört mycket stryk av C. Strigosus då den var mycket mycket mindre så lineatusen är ett bättre val när det gäller att ha fiskar som kan försvara sig själva.
Speedster Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Förresten Robert är du säker på att en sådan godbit inte hade fått plats i ditt akvarium? Kanonfin andé Inte så säker längre att den inte hade fått plats Men jag är ju noob på det här fortfarande så matande koraller är inget för mig.
Dimorb Postat 18 februari 2006 Författare Postat 18 februari 2006 Inte så svårt. Bara spruta på varje polyp mer artemia/mysis.
Rekommenderade inlägg