Gå till innehåll

Andres nya 375 liters akvarium


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Tja 10 halvvuxna kirurger och 2 kejsare i ett 375 liters.

Hoppas du hinner göra dig av med några av kirurgerna innan de hinner göra det själv!

Jag tänker sticka ut hakan lite här då det är många nybörjare som läser inläggen i detta forum.

Jag tycker inte att det är bra att stoppa så många kirurger i ett så litet kar. Om man man vill ge dessa ett drägligt liv i ett akvarium bör akvariet ju ändå hålla lite vettig storlek! Jag vet att akvarierna vi har över lag är tvålkoppar jämfört med havet!

Men lite måtta när det gäller så revirhävdande fiskar som kirurger måste jag ändå säga är viktigt att ha när man köper fiskar till sitt akvarium!

Och så undrar jag varför du köper kirurger om du ändå tänker fiska ur dem nästan direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 342
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Med tanke på nybörjarna så får jag nog hålla med Norberg, själv så räknade jag med att kunna hålla ungefär 5 av de lugnare kirurgerna i mitt 540L, det tyckte jag kändes rimligt då det inte finns så mkt utrymme att fly undan på. Men alla får ju göra sin egen bedömning, det är ju så i denna hobbyn att olika saker funkar i olika kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inga problem alls att sticka ut hakan.

Forum är ju till för att dela åsikter och jag håller med dig om att det är mycket kirurger i mitt kar. Men jag har handlat dem i omgångar vilket ha gjort att antalet har byggts på då jag inte kan få ut dem utan att riva allting i karet. De flesta har ingen storlek att tala om (ännu).

Jag vet att det är mycket kirurger i ett kar med så liten litervolym. Men simytan hade blivit i princip den samma om jag hade haft ett 540 liters eftersom skillnaden på de akvarierna inte ligger i längd utan djup och bredd.

Jag räknar med att Achilles, Lineatus och Sohalen är fullvuxna/Starkt revirhävdande om 1 år och har jag inte hunnit starta upp det "stora" karet då så ser jag folk på guiden med stora akvarium som kanske kan tänka sig att ta emot samt att jag känner en del privat som har akvarium på 1500 liter och upp till flera kubik så ett hem får de alltid.

Avslutningsvis så håller jag noga kolla så att kirurgerna inte skadar varandra. Om det skulle bli för mycket aktivitet i burken så återgärdar jag det. Till exempel gick, oförklarligt, 1 av mina 4 Xanthurum inte ihop med någon av de andra kirurgerna. Den köpte ju du av mig aerie. De andra funkar hur bra som helst.

Punkten på i:et

Tycker inte det är så farligt att ha så många kirurger om man har en handlingsplan för hur de skall tas omhand när behovet kommer. Då är det i mina ögon mycket värre med import av anemoner och andra lägre djur som man inte har en chans att få till överlevnad i akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde att säga att jag inte rekommendera så många kirurger i ett sådant litet kar om man inte har en stark övertygelse om att ens akvarium klarar av det.

Jag hade aldrig testat dessa kirurgerna ihop om jag inte hade haft så enormt mycket sten med gömställen samt vetskapen om att systemet klarar belastningen, även om det är på gränsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner är väl inte omöjliga. Jag känner en som har haft en i 10år. Achillesen har extremt känslig hud så små sår kan ta död på den genom att såren infekteras väldigt lätt så vi få hoppas att den inte får pisk av någon annan kirurg. Hoppas att det går bra fast du har ett på tok för litet akvarium till alla dessa fiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner är inte omöjliga. Det är heller inte omöjligt att vinna 120 miljoner, det är bara svårt. Stod ju faktiskt i tidningen att någon vann det för ett litet tag sen. Men ändå spelar jag inte.

Funderar på vart jag gjort av länken till den där undersökningen jag hittade på nätet, tror det var något om en snittålder på 8 månader för anemoner i fångenskap. Fast det var bara de som överlevde ut till kund.

Sorry,nu börjar det bli lite offtopic.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack lejonkungen.

Jo jag vet att många håller anemoner med lyckat resultat i några år. Men 10 år är väl rimligtvis cirka 1/8-1/10 av deras ålder i den naturliga miljön?

Det kan man inte vara särskilt nöjd med.

Sedan var det ju som så att inläggen i första hand kom för att nybörjare skulle förstå att det inte är lämpligt att hålla så många kirurger i ett 375 liter och då lyfte jag fram att de flesta nybörjare frågar efter anemoner och liknande lägre djur utan att ha en aning om hur svåra de är.

Det är, tror jag, betydligt fler som testar en anemon istället för en känslig fisk. Främst för att man inser att en fisk lätt kan dö men en anemon är ju inte så farligt. De kan ju brännas, är inte så dyra, är ju "bara" ett lägre djur så det är svårare som nybörjare att se att sådana djur är svåra och hålla sig bort ifrån dem.

Andelen som testar att köpa en Pygoplites eller Achilles är troligtvis mycket mindre än de som köper anemoner av alla de slag.

Jag vet att Achillesen är känslig i skinnet men han är grym på att simma så det är inte så farligt, ännu i alla fall.

Tjo tjim :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att många håller anemoner med lyckat resultat i några år. Men 10 år är väl rimligtvis cirka 1/8-1/10 av deras ålder i den naturliga miljön?

Det kan man inte vara särskilt nöjd med.

Snacka om dubbelmoral! Du springer och köper en achilles bara för att du inte kan hålla dig för den är så vacker och samma sak med en pygoplites som för övrigt dog väldigt ung.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft flera Pygoplites varav 2 har dött av sjukdom som väldigt unga vilket är mycket beklagligt.

Den sista jag hade trodde jag var ett säkert kort då den åt bra och allting men den var troligen fångad för sent då den hade helt fel storlek för att vänjas över till akvarium.

Men vad skulle man göra? Fisken kom från London och det finns inte direkt några returpack dit med posten.

Och ja påståendet är korrekt: Jag köpte Achillesen för att den är så otroligt vacker och har inte sagt att jag har den bästa moralen att hålla mig ifrån fiskar. Men jag jämförde ju med att jag personligen tror att flera köper känsliga anemoner än känsliga fiskar. Vilket jag tycker är minst lika dåligt och sådana köp av lägre djur tror jag är mer vanligt bland nybörjare.

Frågan var inte vilket som var mest moraliskt. Man är bara människa och ställningstagandet är personligt.

Jag tycker och tror att det finns flera nybörjare som inhandlar känsliga lägre djur än vad det finns nybörjare som testar att hålla 10 kirurger i samma kvar. Särskilt som vi har lyft fram att det inte är lämpligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle kanske vara en fördel :) Men vad skall en sådan tråd heta?

Skall ändå försöka att fixa in lite mera bilder snart så att folk får något annat att kolla på och diskutera.

Förresten Norberg kan inte du skicka upp lite flera bilder på ditt akvarium? Och gärna lite hur du har strukturerat upp stenen och cirkulationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Sådär ja då har man minskat belastningen på karet och alla kirurger som förtjänar bättre är ute ur burken.

A. Lineatus

A. Sohal

A. Achilles

A. Tennetii

Har alla flyttat till nya hem och olika akvarium.

I och med försäljningen av fiskarna passade jag på att köpa lite nya koraller som jag naturligtvis har fotat. Sedan har jag också tagit lite filmer på akvariet.

Allt kommer i nästa inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grön Acropora Fragg

acrogreen8pj.jpg

Två bilder på den nya ljus acroporan, vet inte vad man kallar färgen.

acroljus2kz.jpg

acroljus21mw.jpg

Montipora Grön med bruna polyper

montipora2iv.jpg

montipora21kr.jpg

Orange Montipora Digitata

montipora38dk.jpg

Centerstenen med stenkoraller

test24vf.jpg

Den röda hökfisken är väldigt nyfiken och jag är nog lite orolig att han tänker ta sig en promenad på vardagsrummets golv

tittut2aq.jpg

Det mest värdefulla djuret under akvariet, saltvattenskon.

saltvattenskon9og.jpg

Filmerna kommer i ett inlägg för sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick äntligen filmerna att funkar på putfile.com

Det är inte oscars material direkt men man ser lite av fiskarna och deras beteende.

Viktigt att tänka på:

1. Vänta länge för det är stora filmer.

2. Se till att ha nyaste eller så ny version som möjligt av windows media player.

Filmerna:

http://media.putfile.com/Kirurger

http://media.putfile.com/Sida

http://media.putfile.com/Centrum-av-revet

http://media.putfile.com/Revet

http://media.putfile.com/Stenkoraller

http://media.putfile.com/Navarchus

http://media.putfile.com/Red-Hawkfish

http://media.putfile.com/Ocellaris

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får ju ingen respons på filmerna så jag slänger in lite nya bilder istället så kanske man får flera tittare.

Acropora med vita toppar som har börjat sticka iväg.

acroporamedvitatoppar9bj.jpg

Acropora med lite lila, gul och brungröna färger som har spritt sig själv till andra stenar och sedan skjutit skott.

acroporaskottpasten9zq.jpg

Closeup på Desjarinii

desjardinii7nl.jpg

Grönlila Acropora

gronlilaacropora0ln.jpg

gronlilaacroporalight9ag.jpg

Närbild på hökfisken i lobophytumen

hokfiskilobophytum0ay.jpg

hokfiskilobophytum27rr.jpg

Samma hökfisk men nu sitter han på sitt vakttorn. (ytavrinningspumpen till fluvals ytavrinning)

hokfiskpaspaningfranytavrinnin.jpg

Närild på lobophytum

lobophytumcloseup0og.jpg

Mini - Ps. Hexatenia

mini9rx.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flera bilder uppifrån plus en del fiskbilder.

Montipora Digitata och Acropora uppifrån

montiporaacropora8hc.jpg

Lila Capricornis

montiporacapricornislila24rk.jpg

Mörk närbild på en röd Capricornis

montiporacapricornisrod2sw.jpg

Mörkgrön Montipora Digitata

montiporadigitatamorkgron3tn.jpg

Singelbild på Montipora Digitata orange som kommer från Hans

montiporadigitataorange9fd.jpg

Navarchus

navarchus2ce.jpg

Xanthometapon

xanthometapon5qf.jpg

Två bilder på en rosa Acropora uppifrån

rosaacropora6su.jpg

rosaacropora22tb.jpg

Rosa Pocilipora som har tappat en del färg bara för att man inte kan hålla sitt fosfatvärde på en rimlig nivå

rosapocilipora5sl.jpg

Den nya ögonstenen, Stylopora ?.

stylophora5xn.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...