Gå till innehåll

Andres nya 375 liters akvarium


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Det är mindre antal fiskar nu än vad det har varit tidigare och framförallt så är de mycket mindre. Har tagit bort 5 fiskar, A.Achilles, A.Sohal, A.Tennetii, A.Lineatus och E. Xanthometapon som alla var mellan 12-16 cm och ersatt dem med 3 fiskar N. Vlamingii (5 cm), A. Coeruleus (2 cm) och L. Vulpnis (6 cm) så belastningen har minskat.

Skall kontrollera matningen under några veckors tid för att se hur mycket som funderar till fiskmängden.

Men som du påperkar så är det på gränsen och utan regelbundena vattenbyten funkar det inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 342
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lägger in lite bilder och passar på att fråga saker också.

3amigos3zq.jpg

Jag har 4 st stora putsarräkor. 3 Av dem håller ihop och en är mobbad utanför. Om det skulle vara så att det är olika kön på dem varför håller de inte ihop parvis? Fiskar har ju vanligtvis en hane och flera honor så det kanske gäller räkorna också.

Finns det någon som vet om det är par eller om de lever i grupp. Tycker att det är lustigt för om det t.ex. skulle vara 1 hane och 2 honor så borde ju de bilda par.

raka5kt.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar kirurger, deras beteende och förmåga att vara vackra.

Som du säger så är det många kirurger men jag har rensat ut 4 av de största som låg mellan 12-17 cm och ersatt dem med 2 st som är mellan 2-6 cm så hur belastningssynpunkt och aggressioner så är det inte särskilt farligt. De kirurgerna som är störst ligger nu runt 10 cm.

Har också försökt hålla mig till kirurger som inte har några större "revier" och är revbundna så att de inte behöver ha hur stor simyta som helst.

Framför mer åsikter. Kollar varje dag på guiden och det är alltid kul när man får skriva någonting :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har:

0 i Fostfat

0 i Silikat

0 Nitrit

5 nitrat

420 Kalcium

1200 Magnesium

8-10 kH

8.1-8.2 pH

1.025 salthalt

Nitrat har varit högt upp då jag hade de större fiskarna och det har bidragit till algerna. Jag klagar dock inte eftersom det är en väldigt stor variation och ju större utbud ju bättre får de fiskar som lever av algerna.

Jag har aldrig köpt en enda snigel eller eremit. Tycker att de är för dyra för det. Mellan 35 - 50 :- för en snigel som är någon cm och som försvinner rakt in i sten och kar. Flyttar man sedan som jag har gjort så vet man ju inte vad eller hur mycket man har kvar av bestättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket :)

Tycker om ditt kar också. Noterade att du hade problem med en mjukis som var skadad vid foten. Hade samma skada på min stora Sarcrophyton, som nu är såld, men i mitten av korallen. Det läkte ihop och blev till ett ärr.

Vet dock inte om det kan göra det vid foten eftersom tyngden från korallen påfrestar och väldigt enkelt kan få köttet att lossna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket :)

Tycker om ditt kar också. Noterade att du hade problem med en mjukis som var skadad vid foten. Hade samma skada på min stora Sarcrophyton, som nu är såld, men i mitten av korallen. Det läkte ihop och blev till ett ärr.

Vet dock inte om det kan göra det vid foten eftersom tyngden från korallen påfrestar och väldigt enkelt kan få köttet att lossna.

Tack själv,

Jag slet loss den delen av mjukisen som var slak. Mina mjukisar växer åt alla ledder nu, så att de stör de andra korallerna runt ikring. Det var bra att få en ursäkt att göra denna lilla gallring :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid ont om plats och man vill alltid ha större.

Tänk bara på att man lätt kan byta istället för att slänga. Jag skar min sarcrophyton i småbitar och alla bildade nya koraller trots att vissa hade ända upp till 3-4 sidor som var helt öppet kött.

Tack även till Hanss0n :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...