Gå till innehåll

Luftbubblor mot höjd


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag har funderingar här på hur lufttryck påverkas av vattenhöjd.

Ett sätt att öka effektiviteten hos skummare är att öka vattenkolumnen som bubblorna stiger i. Men iom att vattenvolymen ökar så ökar ju även trycket nere i botten på skummaren. Hur mycket påverkar detta luftinförseln i skummaren?

Hur mycket påverkas en luftpump till exempel om den pumpar luft ända ner i en skummare som är en meter hög till exempel? Det extra trycket av vattnet bör ge ett baktryck mot syrestenen. Är detta något som är någorlunda negligerbart eller är det en faktor som är viktig att ta i åtanke när man köper pumpen som ska driva den? Den här typen av skummare är ganska "vanliga" dock och känns väldokumenterade. Jag är mer intresserad av hur det här fungerar med en skummare som har en pump med venturi.

De flesta venturi skummare står i ganska grunt vatten tycker jag, jag har ingen källa för det men jag har för mig att en del tom har problem att producera bubblor om de är för djupt ned. Hur mycket påverkar ett vattendjup här? Om jag har en 1 meters skummare här med och har en pump kopplad till denne med venturi monterad, kommer den pumpen ej producera bubblor pga ökat vattentryck mot venturi ventilen om den är positionerad för långt ned på skummaren? Luftintaget måste ju givetvis har sin öppna del ovanför vattenytan i skummaren för annars kommer det bli världens hävert när pumpen stannar. Men frågan är om det gör skillnad om venturi intaget på pumpens inlopps ledning sitter långt ner eller upp på skummaren? Jag har lite besvär med att beskriva detta så jag bifogar en skiss här.

post-5646-1446892710264_thumb.png

Altså, kommer pumpen med venturi till vänster ha svårare att suga ner luft i venturin och producera bubblor än den till höger, och i så fall. Hur mycket svårare kommer den ha det? Om man vill ha en väldigt hög skummare, är det isf relativt opraktiskt att ha en venturi och bör istället satsa på luftpumpsdriven skummare eller går det bra ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fall 1: en luftpump trycker ner luft i vattnet mot ett tryck som bestäms av hur djupt som man trycker ner luftbubblorna. Det finns en gräns där luftpumpen inte orkar. Ta reda på pumpens tryck - omvandla det till det gamla hederliga mm vattenpelare så vet hur djupt bubblorna slutar att komma. Ju djupare - desto mindre luft

Fall 2: Venturio. Venturio bygger på undertryck och detta måste vara större än trycket av vattnet för att ge bubblor. Skissen till höger ger mest luft.

Är du smart och vill ha en djup skummare så kombinerar du - en luftpump som pumpar ner till en venturio. Jag har så vid min Ozon för att öka inblandningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var smart! Att ha både och, det tänkte jag inte ens på. Så måste man ju ha det. Tackar! Finns det möjlighet att pumpa in "för mycket" luft i venturion? Det går ju givetvis justera med en ventil på luftslangen om den situationen skulle uppstå. Det borde det iofs finnas.

Då kan jag nog börja söka upp hur man bäst bygger en bra bottenplatta, får väl försöka hitta PVC skivor någonstans...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid de flesta normala scenarion kan jag inte tänka mig att det gör någon skillnad var du sätter pumpen, då det krävs rätt så bra höjd på vattenpelaren för att det ska göra någon skillnad. Tänk på att det ska till drygt 10 meter vattenpelare för att du ska ändra trycket 1 bar...

Här har du en hög skummare med venturimunstycken: http://www.aqua-medic.com/product/turboflotor-5000-twin/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Laggeman:

Nja, 1 bar är faktiskt ganska mycket i sammanhanget. Som jämförelse har den ganska vanliga luftpumpen, Rena 100, ett tryck på 150 mBar. Det motsvarar ca 1,5 m vattenpelare (och då kommer det ingen luft heller. ) Så jag skulle nog säga att höjden kan ha ganska stor inverkan. Men det beror naturligtvis på vilket undertryck venturin producerar.

@Mikoto:

Har du venturin redan kan du lätt ta reda på undertrycket.

En extra luftpump som Lasse föreslog är nog en bra idé. Den bör producera samma tryck som vattnet är "högt" och samma mängd luft som venturin konsumerar i normaldrift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den AM skummaren gilla jag! Något liknande den ska jag ha, med en annan prislapp. Den pumpen jag har som jag tänkte använda är en Aquabee 2000/1, den är ju något klenare än en OR 3500.

Slanten: Nej, jag har ingen venturi ännu, jag ska ta och göra en på något vis... Jag har ingen impeller till min pump heller :-) Annars kunde jag kunna testat till mig en de av de här uppgifterna, men det är kul att gräva lite i vad andra kan om saken med så man har teorin upplagd bra innan man börjar bygga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...