Gå till innehåll

Refugium till huvudkar.


Linnex

Rekommenderade inlägg

Har en fundering.

Om jag kopplar till ett refugium till huvudkaret där jag håller de två på samma ytnivå. Ansluter de två med ett 40 mm rör som i båda karen ligger under ytan. Låter returen från sump gå till refugiumet och på det viset låter det strömma från refugiumet till huvudkaret.

Då är frågan.

Bör man ha röret kopplat till huvudkaret och bara ha typ ett hål utan rörinstick.

Eller som jag funderar på att fortsätta med rören in genom hela huvudkaret. Jacka eller borra och lägga LS över så man kontinuerligt matar hela revet med det som kommer från refugiumet.

Om man nu gör som jag funderar på... vad är lämpliga hålstorlekar/jack i röret? Bör röret vara öppet eller stängt i slutet. Vad kommer flytta in i röret och kommer man få problem att den sätter igen sig?

post-1380-14468927155615_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela låter helt ok, men du behöver ett bredd-avlopp från refugiedelen ner i sumpen. Detta för att röret mellan refugiet och huvudkaret kommer att bli stopp när du minst anar.

Plötslig Caulerpadöd eller drivande Chetomorpha kommer förr eller senare att strula till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mottrycket i röret kommer höja vattennivån en bit. Vet du vilket flöde du kommer ha?

Hur långt kommer 40-röret vara? Några böjar eller är det ett rakt rör?

Flödet kommer vara ca 2000-2500 liter/h

Röret kommer vara 0,5-1 m. Två böjar.

Refugiumet är borrat för 40 mm genomföringar. Kanske bättre att öka röret till 50 mm efter genomföringen. Huvudkaret är inte borrad så där är det enkelt att borra för 50 mm.

Refugiumet kommer fysiskt ha möjlighet att klara 5-7 cm högre vattenyta än huvudkaret. Dess backupavrinning kommer vara justerbart i höjd och kunna ställas in exakt för marginal till huvudkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sånt här är nördigt kul...:ler:

I mina beräkningar förutsätter jag att du använder böjar och inte vinklar. post-2834-14468927157606_thumb.jpg

Sen kan vi i detta läget vänta med att använda ett utloppsrör med massa hål i. Det får bli en annan beräkning, eftersom mottrycket kommer öka lite mer och vattenytan höjas motsvarande.

Nåväl.

Här kommer några olika fall för 40 mm rör:

Rörlängd: 1 m

Flöde: 2500 l/h

Höjning av vattenytan i refugiet: 8 cm

Rörlängd: 1 m

Flöde: 2000 l/h

Höjning: 5 cm

Rörlängd: 0.5 m

Flöde: 2500 l/h

Höjning: 7cm

Rörlängd: 0.5 m

Flöde: 2000 l/h

Höjning: 4cm

Om vi tar värsta fallet, men med ett 50 -rör blir det så här:

Rörlängd: 1 m

Flöde: 2500 l/h

Höjning: 3 cm

Den stora osäkerhetsfaktorn i detta är vattenflödet från sumpen. Det är antagligen lägre än 2000 l/h. Fast även det kan man ju räkna på :)

Ge mig rördimension, total rörlängd, höjd mellan vattenyta sump och refugie, antal böjar, konor och eventuella ventiler, samt pumptyp så räknas det lite till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas och tack för hjälpen.

Akvariet jag skall ha till refugiumet är på 280 liter. Jag lär lägga vatten nivån så den faktiska volymen blir 200-250 liter.

Genomströmningen skall vara 10 ggr i timmen… så där av 2000-2500 liter. Det gör även att genomströmningen blir 5 ggr i huvudkaret.

Exakt vilka pumpar jag kommer använda och hur jag kommer mata refugiumet ligger lite framåt.

Dock låter det som om jag skall köra på 50 mm rör…

Jag kommer köra test av konstruktionen med plastbaljor innan jag bygger skarpt och se flöde och vad som händer med nivåerna.

Edit.

Blir det för trögt i systemet så är ner till 5 ggr acceptabelt. Dvs ett flöde på 1000-2000 liter Är ok.

Har några Eheim 2500 liters pumpar liggande som kan vara aktuella då från sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra med väldigt mycket mindre flöde genom refugiet. Man vill ju inte att smådjuren skall spolas bort. Och hur skall du mata i refugiet? Maten kommer ju att vara bortspolad innan du hinner nysa. Jag skulle köra med 50 - 100 liter i timmen.

Mmmm... Håller i grund med med basserar det på denna artikel.

http://www.wetwebmedia.com/ca/volume_6/volume_6_3/refugiums.html

"The minimal flow rate is a turnover of 5 times the volume of the refugium, and this would be suitable for refugia with DSBs. For refugia with Chaetomorpha, faster flow rates are required, turnover rates of 10 times the volume of the refugium being appropriate."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror vi egentligen pratar om allt.

Mitt mål är att försöka bygga upp biologiskt filter i mitt teknikrum som håller vattnet optimalt för LPS'er.

Också att refugiumet genererar betydande del föda till huvudkaret och som transporteras det dit genom rörsystemet.

Har funderingar på att fackindela refugiumet. Eventuellt någon streamer. Går ju då att ha olika flöden. Då kan man ju ha allt från stilla stående till forsande. Är ännu inte riktigt där med funderingarna...

Eventuell sandbädd kommer ligga utanför i eget kar.

Flödet till huvudkaret vill jag nog i a f ha på minst 1000 liter/h. Dvs omsätter det 2 ggr/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...