Gå till innehåll

Hur många W på doppvärmare för större system?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hejsan, sökte lite men hittade inget matnyttigt.

Hur mycket ska man behöva brassa på för att få upp tempen i karen? Jag har ca 800L spritt på 4 kar, varav sumpen (ståendes på golvet) är ca 300L. Till detta har jag en 300W doppvärmare som, då den är placerad i sumpen inte lyckas trycka upp tempen mer än till strax under 24 grader (från rummets 23 grader till inställda 26 grader). Placerar jag den i ett av de mindre (80L t.ex.) kommer det karet upp i 25 grader. Värmaren är väl inte helt hundra, eftersom den slår både av och till trots att tempen ligger runt 25 och den är inställd på 26. Det kan jag köpa, men måste jag alltså köpa fler värmare och brassa på med för att få hela systemet att gå upp, eller gör jag nåt fel?

Kan inte höja tempen mer i rummet genom elementen, men tips å synpunkter mottages tacksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med inställningen på en doppvärmare skall du inte ta allt för allvarligt på, de angivelserna är bara på ett ungefär. Slår den av och på fast du vill ha högre temperatur så ställ upp den lite högre och se vad som händer helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tidigare en 500L burk som jag med samma värmare fick upp i önskad temp. Den kanske blivit gammal å slö?

Det där med inställningen på en doppvärmare skall du inte ta allt för allvarligt på, de angivelserna är bara på ett ungefär. Slår den av och på fast du vill ha högre temperatur så ställ upp den lite högre och se vad som händer helt enkelt.

Men det är ju konstigt att den inte alls orkar hela systemet när den sitter i sumpen, fast klarar "en burk i taget". Iofs har jag läst att 300W rekommenderas till typ 3-400L, så det kanske ligger nåt i det, men jag tycker rent logiskt att 300W borde kunna göra jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju på vad du har för flöde i karet och hur flödet ser ut. Om flödet är lågt så kommer värmaren i princip bara behöva värma det akvariet volym och den extra mängden vatten som flyttas runt i systemet. Sitter den i sumpen som alla kars vatten rör sig i så blir det mycket tuffare.

Om du vill ha upp temperaturen så testa att isolera dina akvarier på alla sidor du inte tänkt ha insyn på. Sätt upp 20 mm frigolit på baksidan och kortsidorna utan insyn. Detta kommer hjälpa akvarierna att hålla värmen bättre då de isoleras lite från rummets temperatur som i ditt fall "kyler" dina akvarier. Täckglas är med utmärkta för att isolera då de minskar luftutbytet ovanför karet och isolerar de med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag hade min ciklid odling körde jag med ett sump system till 25 kar på ca 3000 liter totalt och hade då två st 300w och fick upp tempen på 26 grader, har för mig att dessa två var inställda på 30 grader. så prova att höja den lite åt gången så ska de nog gå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har den i en burk så har du troligtvis 4 gånger mindre nytt kallt vatten som kommer in i karet (och som skall höjas). I sumpen får du vattnet från alla fyra karen - 4 gånger mer vatten per tidsenhet som skall värmas upp. Detta förutsätter att du "parallellkopplat" dina kar. sitter de i serie så stämmer inte min förklaring :). 300 watt med termostat betyder att den ger 300 watt när den är i påläge - 0 watt i avläge. Numera så har tillverkarna graderat sin inställningsgradering men det är ofta samma gamla typ av bimetalltermostat som sitter i. Nogranheten på dessa är oftast inte bättre än plus - minus 2 grader. är det så att värmaren slår på och av och du bara har x grader och det är under skalan så får du strunta i vad det står på inställningen och vrida upp några grader och kontrollera temperaturen. När du kommer i ett läge då värmaren går hela tiden men din termometer visar att den inte kommer upp till önskad temperatur - då kan du konstatera att du har en för liten värmare. Glöm inställningen på skalan (precis som Bygert säger) och ställ in med din termometer i stället.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Isolering med frigolit är tyvärr inte ett alt. som det ser ut nu.

Har en 300L sump på golvet som skickar upp till två 80L (som står bredvid varandra), dessa svämmar över till ett 200L som står under dem. Därifrån svämmar det över tillbaka till sumpen. Så det är väl en blandning av parallell- och seriekopplat :).

Har nu (8h sen) ställt värmaren på 28 grader, och har den i ett av de små karen. Den slår till och från då och då, trots att tempen är 25.5 grader enl termometern. Antingen är temp.givaren i värmaren (schysst märke, men inte använts på några år) helt åt skogen, el så funkar inte termometern (ganska dyr historia som borde funka). Får undersöka närmare vars felet ligger...

Tack för idéer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du bara en värmare?

Ur säkerhets synpunkt och minska risken för kokning och frysning, så bör man ha två värmare som var och en precis klarar av att hålla värmen på vattnet eller strax under.

Om en av dom tex får för sig att fastna i påläge så orkar den inte koka djuren.

Samma om en skulle vägra starta så klarar den andra åtminsrone hålla värmen uppe något så det inte blir för kallt.

Termostatvreden brukar visa käpprätt, kör på termometern och justera värmaren med hjälp av den.

En del värmare kan man ju "kalibrera" idag, ratten är ställbar helt enkelt.

Eller ännu bättre skaffa en extern termostatstyrning till värmarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställ den på 30 grader - det är inte bättre noggranhet ibland. mät upp med termometern i stället. kolla med en annan termometer också men det är inte troligt att det är din termometer som krånglar.

MVH Lasse

Ja det verkar som att jag blir tvungen till det. Nu är jag nere igen på 25 grader och den slår av under längre perioder (ställd på 28). Har en kompis som har <200L och en 150W ställd på 30 grader och mäter 26 grader.

Har du bara en värmare?

Ur säkerhets synpunkt och minska risken för kokning och frysning, så bör man ha två värmare som var och en precis klarar av att hålla värmen på vattnet eller strax under.

Om en av dom tex får för sig att fastna i påläge så orkar den inte koka djuren.

Samma om en skulle vägra starta så klarar den andra åtminsrone hålla värmen uppe något så det inte blir för kallt.

Termostatvreden brukar visa käpprätt, kör på termometern och justera värmaren med hjälp av den.

En del värmare kan man ju "kalibrera" idag, ratten är ställbar helt enkelt.

Eller ännu bättre skaffa en extern termostatstyrning till värmarna.

Aldrig förr haft behov av värmare då jag utgått från minst 23 grader i rummet och sen fått 1-2 extra från belysning/pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag konstaterade idag att båda mina doppvärmare lagt av... 22 grader i akvariet. Så man bör nog också kolla att de fungerar emellanåt...

Jo, har man kallt i rummet kan det nog vara en idé oavsett om man har många värmegivande pumpar och/eller MH. Har dock alltid själv en rumstemp. på 23 grader typ (som svalast, på vintern) och det brukar inte va några problem eftersom karet inte dyker under det. Har aldrig märkt nåt negativt på varken fisk eller lägre djur i den temperaturen. Även om de kanske växer lite fortare osv i 28 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag konstaterade idag att båda mina doppvärmare lagt av... 22 grader i akvariet. Så man bör nog också kolla att de fungerar emellanåt...

Jag kollar doppvärmaren när jag tömmer skummarkoppen då doppvärmaren ligger i sumpen bredvid skummaren, då är det lätt att slå ett öga på den och se ifall den lyser. Ofta är den inte igång just då, men sen har jag en digital termometer också för att ha koll på tempen i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...