Gå till innehåll

Sumpiga frågor


Mazi

Rekommenderade inlägg

Håller nu på att bygga en ca 150 liters sump. Har inte limmat mellanväggar än, och det är det jag behöver hjälp med. Den är 100*39*38 och jag vet inte hur stora de olika facken ska vara. Jag hade tänkt först ett fack som är ca 30 cm från sidan. Där avrinningsröret kommer ner och där skummare och senare uv-c och sånt. Efter det kommer en bubbelfångare/refugium på ca 10 cm. Sen tänkte jag ha ett lika stort fack eller lite mindre (20 cm från sidan) i andra hörnet, där returpumpen ska sitta och flottör till vattenpåfyllning. Sen i mitten hade jag tänkt ha levande sten, djur som jag inte vill ha i karet och caulerpa och kanske dsb. Men jag vet inte, kanske 40*39 cm bottenyta blir för lite. Och hade tänkt ca 10-15 cm tjock. Vad tror ni. Och hydors cirkulationspumpar, kan de funka ? Har en liggandes som pumpar 2300 l/h. Tryckhöjd 1.7 meter, kunde den gå bra som returpump, kanske ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gjort ett fack och använda till osmos-vatten på fyllning mycket smidigt om du frågar mig. Gör det tillräckligt stort bara så du inte behöver fylla på hela tiden.

Sen är det bra att inte ha för litet fack där retur-pumpen skall vara, fall det är förlitet så kommer nivån variera mycket där vilket inte är så bra.

Men detta är min egna åsikter hur man skall konstruera en sump. Jag tror det finns lika många utformningar som det finns saltisar.

//Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kopplat min osmos direkt till sumpen. Ser ingen anledning till att ha ett extra fack om man har möjlighet till att dra fram slang/rör på lämpligt sätt.

Jag kommer göra det automatiskt. Just nu så fyller jag på manuellt och har en summer som larmar när det är färdigt fyllt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man möjllighet att dra direkt ifrån osmosen så är det helt klart bäst. Men hur många har det?

Det bästa hade varit att ha ett separat rum där man kunde haft en större sump än vad karet är, samt en DSB och Refugium skiljt infrån sumpen. I samma rum hade det även varit trevligt med golvbrunn och en vask. Man kan ju alltid drömma.

//Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag skulle ej dragit direkt till sumpen från osmosen. Osmosen skall ju spolas innan man använder vattnet i några minuter för att diverse skit skall spolas bort innan det "klara" vattnet används. Står i min manual om detta för osmosen.

Sök lite i forumet så hittar du mycket nyttigt om hur andra gjort med facken.

Men kanske så här

1. Vatten in. 10cm

2. Skummare. 10-20cm

3. bubbelfälla 2x3cm

4. returpump 15cm

5. Osmosvatten kammare 50

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har även dragit avlopp från akvariet ;-).

Jag har fördelen med att ha torpargrund så lösningarna var både lätt och billig.

När det gäller att dra vatten från osmos så är ett tips om man har närbeläget till vatten att dra 6 mm slang i elskena. Sådan man köper i vanligt varuhus. Då drar man det utmed lister. Går lika bra i tak som golv och det ser skapligt ut.

Jag har i efterhand ångret mig lite att jag inte satte sumpen i garaget. 15 m från karet men rören hade lätt dragits i grunden och det hade varit lätt att jobba med det tekniska i garaget islället som nu under karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang... vad hindrar att man spolar innan?

Jag har 4:a magnetventiler liggandes från en tvättmaskin och skall bygga en styrning.

Magnetventil 1. Inkommande till osmos.

Magnetventil 2. utgående från osmos till karet.

Magnetventil 3. utgående från osmos till avlopp.

Magnetventil 4. från slaskvattenet osmos utan strypning.

Skall bara ha tag i en billig PLC (eventuellt en osmos styrning jag såg i Tyskland för 600 spänn kanske duger men jag får inte det optimalt då).

Med PLC hade jag tänkt bygga så här.

När givare för låg nivå larmar öppnas ventil 1 och strax därefter ventil 3. Efter par minuter stängs ventil 3 och ventil 2 öppnas (har då spolat innan påfyllning). När lågnivå slutar larmas stängs ventil 1 och 2.

Med räkneverk efter antal på fyllningar... säg 10 st. Så istället för att ventil 1 och 2

stängs så stängs enbart 2:an och ventil 4 öppnas. Låter osmosen spolas ur några minuter innan ventil 1 och 4 slutligen stängs.

Som sagt... än så länge gör jag det för hand. Karet är bara tre veckor gammal men... så här är det tänkt att bli och kostnaden för en enkel PLC ligger på 1000-1500 kr med progr.kabel och programvara. Ventilerna har jag.

Är det någon som har en PLC liggande så är jag intresserad....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett avlopp vid karet. Nu gör jag så att jag först sätter slangen där några minuter innan jag börjar fylla. Men någon gång framöver blir det helautomatiskt. Då även renspolning efter påfyllning och skall bli ett mer eller mindre underhålls fritt system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linnex, magnetventiler till en tvättmaskin kan innehålla tveksamma metaller. Jag skulle inte använda dom efter osmosen och riskera att få stillastående vatten i dom.

Det kan vara farligt att ha helautomatisk påfyllnad. Om nivåvakten hänger sig så riskerar man att sakta med säkert få ett sötvattenskar. Jag har tyvärr hörtalts om akvarier som havererat på detta sätt. Men lägger man upp någon slags backup så går det nog att få det säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linnex, magnetventiler till en tvättmaskin kan innehålla tveksamma metaller. Jag skulle inte använda dom efter osmosen och riskera att få stillastående vatten i dom.

Det kan vara farligt att ha helautomatisk påfyllnad. Om nivåvakten hänger sig så riskerar man att sakta med säkert få ett sötvattenskar. Jag har tyvärr hörtalts om akvarier som havererat på detta sätt. Men lägger man upp någon slags backup så går det nog att få det säkert.

Hmm... skall kolla magnetventilerna. Jag utgick från att det borde vara något som vi normalt använder till vattensystemet och eftersom det inte finns några salter i detta fall så borde det inte vara problem. Är jag tveksam så köper jag en ny ventil och sätter efter osmosen. Kostar ca 250 spänn.

När det gäller säkerheten.... I min lösning så blir det två ventiler från påfyllning till karet. En till osmosen och en från och förhoppningsvis så fallerar inte två ventiler samtidigt.

Sedan i styrningen i PLC'n hade jag tänkt programmera max driftstid. Säg att om inte givaren har slagit av efter 60 min (vilket är ca 8:a liter) så stängs vattenpåfyllningen av och larmar.

Jag har noga tänkt igenom detta och allt är förberett. Bla har jag överrinningsskydd liknande som finns på badrumshandfat vid sumpen som gör att jag inte kan flöda. Jag har även satt ditt ett vattenlarm med tre sensor (hörnakvarium så det blir en i varje hörn). Finns att köpa på clasohlsson.

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?CatPath=Eq0q112q586&CampPath=&IsCampaign=N&NoCache=5%2F18%2F2005+12%3A41%3A56+PM&SelectedWAG=10324&COSID=D029287168AD4727ACC8B56437A555D1647182

Har lödat på kablar med rostfria fötter som då kortsluts vid översvämmning. Har redan larmat en natt när det hade stängt ut några dropar från sumpen.

Eventuellt drar jag kabel till PLC'n som både larmar och bryter eventuell påfyllnad.

Allt kan inte göras odiotsäkert men detta bör vara nästan intill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...