Gå till innehåll

Vita Prickar!!! Help!


Rekommenderade inlägg

Hur ska jag göra?

Ser att några av mina fiskar har vita prickar. Min största fisk (en boxfish) som var rätt stor så ut att må bra, och så inga prickar på den imorse. När jag kom hem var den spårlöst borta dock!!

Ingen aning vad som hänt. Ser dock nu att några av mina fskar fått vita prickar.

Har sökt på forumet, men inte fått ett tydligt svar. Inser att jag måste köpa uvc direkt. Har dock förstått att jag måste ta ut fiskarna och medicinera dom i ett karantänakvarium. Men hur ska jag då göra? Hittar inget bra inlägg på det....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar pressa några vitlöksklyftor blanda med lite vatten och suga upp vitlöksvattnet i en spruta. Tillsätter sedan några droppar till maten innan jag matar. Prickarna brukar fösvinna på ett par dagar och sedan fortsätter jag med detta i ca 10 dagar. Har funkat för mig under flera år och jag har aldrig haft en fisk som dött av prick.

Nu har jag mest haft erfarenhet av detta med sötvattensfiskar men det funkande utmärkt när en av mina clowner drabbades för några veckor sedan. Det är billigt och skonsamt mot invånarna i karet. Därmed inte sagt att det är någon mirakelkur och detta är bara baserat på egna erfarenheter, men det kanske kan vara värt att pröva? De gånger jag har försökt medicinera fiskarna i ett karantänkar har de blivit sämre pga den ökade stressen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...