Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag har fått min anemon till att fästa sig men vill gärna flytta den så att det bli lättare att mata den pga mindre cirkulation. Samt för att mina clowner ska hitta den. Har ni några tips. Att flytta stenen är inte aktuellt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat

Att flytta stenen är ju det enklaste men det verkar inte vara aktuellt i ditt fall. Jag har lyckats få en bta att släppa men en stark pump riktad mot foten och samtidigt försökt pilla loss den med fingrarna. Vet inte om det fungerar på alla anemoner men i mitt fall fungerade det. Har läst att isbitar mot foten också ska få anemonen att släppa, dock aldrig provat.

/André

Postat

Jag brukar pilla bort dem försiktigt efter jag klippt naglarna men det är en fingertipsgrej och man får vara väldigt försiktig. Funkar dessutom bara om de inte sitter i en skreva.

Postat

Det är ett väldigt stort problem att flytta anemoner. Till och börja med tycker jag att du ska låta den va till den vant sej i ditt kar. Är den helt ny kan den vandra runt efter en vecka. Ska du flytta på de tycker jag att det är lättans att skrapa los foten med en tesked. Men man måste vara väldigt försiktig så man inte skadar foten allt för mycket! Annar kan man ju försöka att iretera den med en powerhead riktad direkt emot den så den flyttar självmant!

Postat

"bränns" de bara när de känner sig hotade eller alltid för jag har rört vid min anemon utan handskar ganska mycket när jag placerade den första gången. Det är ju ett nässeldjur men har inte känt av det

Postat
Olika anemoner har olika starkt nässelgift, och de känns olika även från person till person. Jag har bara känt av min Carpet-anemon, men det kändes i gengäld rätt så bra. :)

har du något tips på vilken anemon detta är har glömt bort namnet på den. ( tänkte skriva ner det denna gången)

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...