litetsmultron Postat 5 november 2012 Dela Postat 5 november 2012 Tjena sitter här och hade sumpen uppritad som jag ville ha den men med facit i handen vill jag inte ha den byggd så.Så tänkte höra hur ni hade byggt den?L:99cmB:39cmH:41cm max Vill ligga på en vatten nivå runt 30 cm då den klarar svälja allt vatten från karet och ev osmosvattenTeknik:Grotech hea150 skummare + maxijet 1000 20/30cm beroende på hur jag vrider den i sumpen.aquamedic 6500 returpump ca 20x16aquamedic 3500 ATS pump ca 20x16Vill ha avrinningen i högra hörnet om man ser sumpen framifrån sen spelar det ingen roll.Så någon som är bra på att rita upp eller har ideér skriv!Mvh David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
litetsmultron Postat 5 november 2012 Författare Dela Postat 5 november 2012 Ingen som har nån idé? Så här långt är det tänkt men vill ha fler förslag som kanske kan vara bättre!De röda linjerna blir uppdelningen.Är det dumt att ha utblås på skummare och ATS så nära bubbelfällan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alfons Postat 5 november 2012 Dela Postat 5 november 2012 Varför ska du ha 4 glas vid bubbelfällan? Räcker ju med 3 varav det mittersta är upphöjt så vattnet går under? Personligen tror jag inte att bubbelfällan har några problem med att skummare och ATS är så nära, bara att det blir mer bubblor för bubbelfällan att få bort och de borde den lösa lätt bara att det kanske bubblar lite mer? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 5 november 2012 Dela Postat 5 november 2012 Räcker väl med två tom? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 5 november 2012 Dela Postat 5 november 2012 Släpper man ut massa bubblor vid fällan så skall det nog i a f vara tre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 5 november 2012 Dela Postat 5 november 2012 Två under och en över? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
litetsmultron Postat 5 november 2012 Författare Dela Postat 5 november 2012 Stämmer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
litetsmultron Postat 5 november 2012 Författare Dela Postat 5 november 2012 Stämmer med två under och en över.Och att jag tänkte ha fyra är för att jag inte vill ha tillbaka några bubblor där pumparna står.Kanske onödigt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
litetsmultron Postat 5 november 2012 Författare Dela Postat 5 november 2012 Sen tänkte jag på finns det nått rekomenderat mellanrum i mellan skivorna i fällan? Har satt ut dom på 3 cm imellan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 5 november 2012 Dela Postat 5 november 2012 Den siste över lär iaf inte fylla någon funktion -som jag kan se iaf...Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
litetsmultron Postat 5 november 2012 Författare Dela Postat 5 november 2012 Kanske uttryckte mig fel.Från vänster sida sett så sitter dom låg,hög,låg och sista hög men 5 cm lägre än den andra höga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 5 november 2012 Dela Postat 5 november 2012 Nejdå, men jag förstår ändå inte syftet med det... Varför ha en höjdskillnad där? Och 5 cm, jag hade varit rädd för plask med det fallet...Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
litetsmultron Postat 5 november 2012 Författare Dela Postat 5 november 2012 ok.skivan till vänster tänker jag sätta med lutning så att det inte ska plaska. Glömde skriva det.Kanske bättre då att göra den högra 2 cm högre än de låga och inte luta den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 5 november 2012 Dela Postat 5 november 2012 5cm höjdskillnad brukar gå bra utan porlande med lodrätt glas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
litetsmultron Postat 5 november 2012 Författare Dela Postat 5 november 2012 Ok då blir det nog som jag måttat upp då! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 6 november 2012 Dela Postat 6 november 2012 Något åt detta hållet hade jag försökt få till, med gott om utrymme i teknikfacken. Två bafflar räcker i regel om man inte skummaren spyr ut alldeles för mycket bubblor (sätt dit en tredje just in case), 3-4 cm mellan bafflarna. Har man ATO så behöver returpumpfacket inte vara särskilt stort.Egentligen behövs inte heller ett eget fack för rören ner från karet om man vill spara utrymme (som i min bild). Unredlättar hanske om man vill filtrera vattnet ner. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 6 november 2012 Dela Postat 6 november 2012 Något åt detta hållet hade jag försökt få till, med gott om utrymme i teknikfacken. Två bafflar räcker i regel om man inte skummaren spyr ut alldeles för mycket bubblor (sätt dit en tredje just in case), 3-4 cm mellan bafflarna. Har man ATO så behöver returpumpfacket inte vara särskilt stort.Egentligen behövs inte heller ett eget fack för rören ner från karet om man vill spara utrymme (som i min bild). Unredlättar hanske om man vill filtrera vattnet ner.[ATTACH=CONFIG]85312[/ATTACH]Sett många ritningar som din förut men jag har aldrig förstått vad första väggen innan skummaren ska vara bra för`? Det är väl där vattnet från tanken ska komma ifrån? Bubblorna som skapas i fallet kommer väl komma under glasskrivan i alla fall så det är väl inte därför man har en vägg där, eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 6 november 2012 Dela Postat 6 november 2012 Sett många ritningar som din förut men jag har aldrig förstått vad första väggen innan skummaren ska vara bra för`? Det är väl där vattnet från tanken ska komma ifrån? Bubblorna som skapas i fallet kommer väl komma under glasskrivan i alla fall så det är väl inte därför man har en vägg där, eller?Det är det jag säger, finns ingen anledning att ha en skiljevägg mellan rören ner och skummarfacket, enda vettiga anledning kan vara om man vill ha dit något mekaniskt filter tex strumpa eller vadd eller liknande, blir lättare att underhålla och rengöra. I min bild är det heller ingen vägg där det är röret ner från karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alfons Postat 6 november 2012 Dela Postat 6 november 2012 Om jag förstår datruckas ritning på sump så är det returröret till höger om skummaren.Anledningen till att jag har ett "nedfallsfack" är för att jag har fått för mig eller hört någonstans Mycket bubblor o virvel gör att skummaren inte får full effekt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sardellen Postat 6 november 2012 Dela Postat 6 november 2012 Att ha det som ni kallar nerfalls fack tycler jag personligen är ganska bra. Rören ner från akvariet kan medföra en luft eller "plaska" vilket ger små bubblor ovanför ytan likt ett nyuppslaget glas läsk.Att hindra att dessa sprider sig i dumputrymme är är ganska bra. Det kan göras på olika sätt. Själv har jag en tanke på att efter nerfallsfacket sätta ett mekaniskt filter, "troligen strumpa" Därefter ett större fack för skummare, och pelletsfilter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 6 november 2012 Dela Postat 6 november 2012 Om jag förstår datruckas ritning på sump så är det returröret till höger om skummaren.Anledningen till att jag har ett "nedfallsfack" är för att jag har fått för mig eller hört någonstans Mycket bubblor o virvel gör att skummaren inte får full effekt.Inget jag hört talas om, eller tänkt på för den delen. Har svårt att föreställa mig att det skulle påverka i någon större utsträckning, möjligtvis att man kan få en försumbar minskad effekt om pumpinsuget till skummaren är precis under avloppet från karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 6 november 2012 Dela Postat 6 november 2012 Att ha det som ni kallar nerfalls fack tycler jag personligen är ganska bra. Rören ner från akvariet kan medföra en luft eller "plaska" vilket ger små bubblor ovanför ytan likt ett nyuppslaget glas läsk.Att hindra att dessa sprider sig i dumputrymme är är ganska bra. Det kan göras på olika sätt. Själv har jag en tanke på att efter nerfallsfacket sätta ett mekaniskt filter, "troligen strumpa" Därefter ett större fack för skummare, och pelletsfilter.Kör man med hävert ner och rören slutar under ytan (gärna nere vid botten, men det blir ibland opraktiskt) i sumpen blir det inget plaskande och gurglande.Bubblar det där så åker väl det mesta av bubblorna med över kanten (eller under) oavsett pga den höga hastigheten på vattnet?Men som sagt, för att ha dit ett mekaniskt filter av något slag så är det ganska optimalt att ha ett fack för rören ner, (troligen kommer jag bygga så till mitt nya system pga den anledningen).Jag hade i mitt förra system enbart en durso rakt ner i skummarfacket, då fick jag lite bubblor med ner men inget som störde direkt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 6 november 2012 Dela Postat 6 november 2012 Om jag förstår datruckas ritning på sump så är det returröret till höger om skummaren.Anledningen till att jag har ett "nedfallsfack" är för att jag har fått för mig eller hört någonstans Mycket bubblor o virvel gör att skummaren inte får full effekt.Returröret sitter på returpumpen som sitter längst till vänster på ritningen. Du har nog fått det hela om bakfoten, för det blir inga direkta bubblor eller virvlar i sumpen där rören från karet kommer ner i sumpen, de mynnar ut under ytan och låter ingenting. (Ifall man gör det hela rätt och använder sig utav mer än ett rör ner.) En del skummare tar ju dessutom sitt vatten direkt från avrinningen innan det åker ut i sumpen, så då borde ju dessa vara ett dåligt val av skummare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
litetsmultron Postat 6 november 2012 Författare Dela Postat 6 november 2012 Jag sätter första väggen av anledningen att ev ha strumpor på avrinningen alt att sätta ett finare nät så yngel som åker med ner ska kunna klara sig utan att gå in i pumparna som har hänt allt för ofta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alfons Postat 6 november 2012 Dela Postat 6 november 2012 Menar såklart "nedfallsrör" eller vad man ska kalla de för. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.