Gå till innehåll

Hjälp med ideer kring mitt sump bygge!


litetsmultron

Rekommenderade inlägg

Tjena sitter här och hade sumpen uppritad som jag ville ha den men med facit i handen vill jag inte ha den byggd så.

Så tänkte höra hur ni hade byggt den?

L:99cm

B:39cm

H:41cm max Vill ligga på en vatten nivå runt 30 cm då den klarar svälja allt vatten från karet och ev osmosvatten

Teknik:

Grotech hea150 skummare + maxijet 1000 20/30cm beroende på hur jag vrider den i sumpen.

aquamedic 6500 returpump ca 20x16

aquamedic 3500 ATS pump ca 20x16

Vill ha avrinningen i högra hörnet om man ser sumpen framifrån sen spelar det ingen roll.

Så någon som är bra på att rita upp eller har ideér skriv!

Mvh David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska du ha 4 glas vid bubbelfällan? Räcker ju med 3 varav det mittersta är upphöjt så vattnet går under?

Personligen tror jag inte att bubbelfällan har några problem med att skummare och ATS är så nära, bara att det

blir mer bubblor för bubbelfällan att få bort och de borde den lösa lätt bara att det kanske bubblar lite mer? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något åt detta hållet hade jag försökt få till, med gott om utrymme i teknikfacken.

Två bafflar räcker i regel om man inte skummaren spyr ut alldeles för mycket bubblor (sätt dit en tredje just in case), 3-4 cm mellan bafflarna.

Har man ATO så behöver returpumpfacket inte vara särskilt stort.

Egentligen behövs inte heller ett eget fack för rören ner från karet om man vill spara utrymme (som i min bild). Unredlättar hanske om man vill filtrera vattnet ner.

post-2410-14468927214313_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något åt detta hållet hade jag försökt få till, med gott om utrymme i teknikfacken.

Två bafflar räcker i regel om man inte skummaren spyr ut alldeles för mycket bubblor (sätt dit en tredje just in case), 3-4 cm mellan bafflarna.

Har man ATO så behöver returpumpfacket inte vara särskilt stort.

Egentligen behövs inte heller ett eget fack för rören ner från karet om man vill spara utrymme (som i min bild). Unredlättar hanske om man vill filtrera vattnet ner.

[ATTACH=CONFIG]85312[/ATTACH]

Sett många ritningar som din förut men jag har aldrig förstått vad första väggen innan skummaren ska vara bra för`? Det är väl där vattnet från tanken ska komma ifrån? Bubblorna som skapas i fallet kommer väl komma under glasskrivan i alla fall så det är väl inte därför man har en vägg där, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sett många ritningar som din förut men jag har aldrig förstått vad första väggen innan skummaren ska vara bra för`? Det är väl där vattnet från tanken ska komma ifrån? Bubblorna som skapas i fallet kommer väl komma under glasskrivan i alla fall så det är väl inte därför man har en vägg där, eller?

Det är det jag säger, finns ingen anledning att ha en skiljevägg mellan rören ner och skummarfacket, enda vettiga anledning kan vara om man vill ha dit något mekaniskt filter tex strumpa eller vadd eller liknande, blir lättare att underhålla och rengöra. I min bild är det heller ingen vägg där det är röret ner från karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstår datruckas ritning på sump så är det returröret till höger om skummaren.

Anledningen till att jag har ett "nedfallsfack" är för att jag har fått för mig eller hört någonstans

Mycket bubblor o virvel gör att skummaren inte får full effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha det som ni kallar nerfalls fack tycler jag personligen är ganska bra.

Rören ner från akvariet kan medföra en luft eller "plaska" vilket ger små bubblor ovanför ytan likt ett nyuppslaget glas läsk.

Att hindra att dessa sprider sig i dumputrymme är är ganska bra. Det kan göras på olika sätt.

Själv har jag en tanke på att efter nerfallsfacket sätta ett mekaniskt filter, "troligen strumpa"

Därefter ett större fack för skummare, och pelletsfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstår datruckas ritning på sump så är det returröret till höger om skummaren.

Anledningen till att jag har ett "nedfallsfack" är för att jag har fått för mig eller hört någonstans

Mycket bubblor o virvel gör att skummaren inte får full effekt.

Inget jag hört talas om, eller tänkt på för den delen. Har svårt att föreställa mig att det skulle påverka i någon större utsträckning, möjligtvis att man kan få en försumbar minskad effekt om pumpinsuget till skummaren är precis under avloppet från karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha det som ni kallar nerfalls fack tycler jag personligen är ganska bra.

Rören ner från akvariet kan medföra en luft eller "plaska" vilket ger små bubblor ovanför ytan likt ett nyuppslaget glas läsk.

Att hindra att dessa sprider sig i dumputrymme är är ganska bra. Det kan göras på olika sätt.

Själv har jag en tanke på att efter nerfallsfacket sätta ett mekaniskt filter, "troligen strumpa"

Därefter ett större fack för skummare, och pelletsfilter.

Kör man med hävert ner och rören slutar under ytan (gärna nere vid botten, men det blir ibland opraktiskt) i sumpen blir det inget plaskande och gurglande.

Bubblar det där så åker väl det mesta av bubblorna med över kanten (eller under) oavsett pga den höga hastigheten på vattnet?

Men som sagt, för att ha dit ett mekaniskt filter av något slag så är det ganska optimalt att ha ett fack för rören ner, (troligen kommer jag bygga så till mitt nya system pga den anledningen).

Jag hade i mitt förra system enbart en durso rakt ner i skummarfacket, då fick jag lite bubblor med ner men inget som störde direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstår datruckas ritning på sump så är det returröret till höger om skummaren.

Anledningen till att jag har ett "nedfallsfack" är för att jag har fått för mig eller hört någonstans

Mycket bubblor o virvel gör att skummaren inte får full effekt.

Returröret sitter på returpumpen som sitter längst till vänster på ritningen. Du har nog fått det hela om bakfoten, för det blir inga direkta bubblor eller virvlar i sumpen där rören från karet kommer ner i sumpen, de mynnar ut under ytan och låter ingenting. (Ifall man gör det hela rätt och använder sig utav mer än ett rör ner.) En del skummare tar ju dessutom sitt vatten direkt från avrinningen innan det åker ut i sumpen, så då borde ju dessa vara ett dåligt val av skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...