Gå till innehåll

Red Sea 130D


Gandalf56

Rekommenderade inlägg

Hello

En fråga från en nybörjare som tänkte börja med saltis.

Har kollat runt på beg. annonser och ser att det är ett antal Red Sea 130D till salu.

Nu till frågan.

Vad är det för fel på dessa akvarium, på grund av att det är så många till salu ?

Har varit runt på butikerna i Stockholm och alla varnar mej angående dessa.

Det som sejs är att dom låter mycket och att dom blir varma på grund av all tekniken sitter bakom akvariet.

Plus lite andra påstående också.

Så nu vill jag veta vad era erfarenheter är av detta akvarium, om det är något att sattsa på eller om man skall lägga ned tankarna på denna burk.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 130D dock bytt skummare och belysning. Men känner inte av någonting nu iaf. Det är tyst och ingen speciell värme heller. Men orginal skummaren låter kanske lite mer men jag gillar karen tycker det är ett riktigt bra nybörjar kar faktiskt =).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

älskar vårt RSM130D, har dock grejat lite med det;

målat det grönt

tagit bort huv och kant så numera är det rimless

bytt till maxaspect led 160W

Köpte mitt begagnat här på guiden för snart 2 år sedan och har inte ångrat mig en sekund. Har planer på ett nytt större och då kommer jag nog sälja rsm:et här också. Tror det är så det fungerar, jag har aldrig haft problem med värmen sedan jag tog bort huven och tycker inte skummaren låter farligt heller (dock inget jag vill ha i sovrummet)

Kortsagt det perfekta nybörjarkaret dels för att det ändå inte ryms sådär hysteriskt mycket pengar i det och all teknik man behöver i början finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett rsm 130 igång sen drygt ett år. mitt första salt sen början av nittitalet. Det blir snart till salu nu men inte pga att jag inte gillar det utan för att jag uppgraderar till rsm 250. Hade ju inte köpt ett till om jag inte varit nöjd. Jag tycker det är ett jättebra förstakar för allt man behöver finns med. Sen kan man ju alltid fixa och uppgradera eftersom intresse och kunnande kommer men inget som behövs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte tänkt tanken att detta karet är ett perfekt nybörjarkar och att väldigt många börjar där fast vill utöka hobbyn ganska fort när de väl fastnat för den? =)

Jo då, men som jag sa tidigare så har jag pratat med 3 affärer i Stockholm och dom rekommenderade det inte. Plus när jag var i en affär så var det en kund där som jag pratade med som höll på med saltis och fick till svar att jag skulle nog tänka om där.

Tanken var ju att jag själv skulle ha det som nybörjarkar. Därför ställde jag frågan till en större grupp som har hållit på med saltiskar längre tid.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningentill att jag inte gick rsm-spåret var att jag ville göra resan med att planera och bygga. Var nära att ge mig på ett 250 ett tag.

De kända problemen har ju kända lösningar. De föesta beggade verkar redn ha tunze 6002-skummare dessutom. Ljuset är lite klent för sps, men som nybörjare kanske man ska vänta med det ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett rsm och det är ett kanonkar för en nybörjare. Men om jag fick börja om skulle jag aldrig köpt et rsm för 9000kr som jag gjorde. Men köper du ett beg rsm för 2500-4000kr så är det nog ett kap. Sen brukar det ju ingå rätt mycket annat så... jag skulle lätt kunna rekomenderas ett rsm till en nybörjare men ultimat är ju att bygga själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RSM 130/D är en smidig lösning speciellt för nybörjare. Men visst skummaren låter endel och pumparna är undermåliga. Men ett begagnat och uppgradera pumpar samt skummare så är det ett mycket bra kar. Nackdelen skulle väl vara att det inte finns mängder med utrymme i sumpen men kollar man runt lite i forumet så verkar folk ha lyckats få till många intressanta lösningar för t o m refurgum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...