Gå till innehåll

Hur får jag isär dessa PVC kopplingar?


maxan

Rekommenderade inlägg

Hej!

I hopp om att den samlade skaran saltvattensexperter hoppas jag kunna få bra tips om detta.

Måste få isär genomföringen mellan akvariet och sumpen. I lyckas inte skruva loss rätt del som vi tror är delen inne i akvariet..

Vi vill minnas att det är den del inne i akvariet som vi skall skruva loss... Gummipackningen sitter på insidan...

Skall vi vrida medsols eller motsols när vi väl tar i på antagligen övre delen/"muttern" .. Om det nu är så vi skall göra?

Verkar ha fastnat... Tips för att få loss genomföringen?

Tacksam för idéer och tips...

post-2613-14468927249876_thumb.jpg

post-2613-14468927249748_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man blir lite fundersam :) såga eller inte? :) vi har testat att dra med polygrip och hålla emot med handen undertill men fick inte loss... Svårt hålla emot,

Vi testar med polygrip både uppe och nere i morgon. Ingen kan minnas att det är limmat på ovandelen utan att det fördes upp underifrån och skruvades till på ovandelen... Osäkerhet råder i frågan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk inte så mycket utan skruva bara.

Först skall den runda längst ned skruvas av.

Sedan lyfter du bort den halvmjuka konan innanför så att du vet var du har den.

Efter det lossar du muttern på undersidan åt samma håll som den runda längst ned.

Den vita skivan följer med och läggs på samma ställe. Efter det är det bara att lyfta kopplingen rätt upp.

Nu är det bara att fiska upp gummipackningen trä den på kopplingen, följa efter med vita brickan, gänga på muttern en bit på kopplingen, trä på konan och gänga på den stora runda igen så är den färdig att sättas in i nästa kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var inne och studerade mina genomföringar från GF och muttern är den utan text och i så fall är det enda sättet att få isär den utan att såga att värma försiktigt och rätt länge på unionskopplingen med en värmepistol för att vrida bort den och sedan skruva bort muttern.

Jag skulle säga såga, det är inte värt arbetet och risken att någon del går åt skogen är stor.

Har jobbat med pvc-röri 20 år och vet hur svårt det är att försöka rädda några limmade bitar, har varit tvungen i bland när jag varit långt borta men det är inget jag rekomenderar.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha vad smart. var de därför jag inte kunde se gängan på genomföringen för att unions kopplingen är skruvad på den? Har jag aldrig sett förut, mycket smartare än limmuff (Om dom håller tätt vill säga :).) Vart finns dom att få tag på? Om det är som jag tror vill säga hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns unionskopplingarbåde med limmuff och gänga - det här tycker jag er ut som en gängad, så det borde vara som CF säger, "bara" att skruva isär.

Saltet kan dock få det att sitta av bara fan, så prova att blöta gängan med vatten eller siliconspray...

Stoppa i rören i avrinningen i karet, så får du lite mothåll - värmepistol och glas brukar vara "risky business"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så den är gängad.. Det är på "insidan" som det gäller att skruva loss då antar jag? Så j*vla svårt att komma åt ordentligt.. Skall jag skriva den medsols eller motsols? Så man vet att man drar till åt rätt håll när man försöker få loss den.. vi får försöker blötlägga lite imorgon och så får vi testa med "polygrip"-tricket helt enkelt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så den är gängad.. Det är på "insidan" som det gäller att skruva loss då antar jag? Så j*vla svårt att komma åt ordentligt.. Skall jag skriva den medsols eller motsols? Så man vet att man drar till åt rätt håll när man försöker få loss den.. vi får försöker blötlägga lite imorgon och så får vi testa med "polygrip"-tricket helt enkelt :)

Nä, om du försöker vrida på insidan lär du aldrig få loss den - försök få loss unionen med en polygrip ovanför den räfflade muttern moturs om du ligger under karet.

Genomföringens mutter gängar åt samma håll

Röen var tänkta för att få lite mothåll att hålla i - så att inte alltihop snurrar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite definitioner jag är osäker på så jag trycker dit några siffror :) Den undre muttern (2) har vi fått loss och skruvat ner en bit men den tar "stopp" i nedersta delen (3). Jag får inte känslan av att det går att få loss den nedre delen (3). Så som niki68 mindes det förde han upp röret underifrån in i akvariet och skruvade fast "inifrån" akvariet den andra "muttern" men han är lite osäker och minns inte riktigt..

Jag måste vara riktigt trög... :) Jag ser vad ni skriver men jag får inte ihop det i mitt huvud utifrån de försök vi gjorde och när man tittade på delarna..

Jag har aldrig hållit på med PVC-grejjer tidigare så jag har ingen aning, har levt med mitt P120 i snart 5 år :)

post-2613-14468927251975_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser faktiskt ut som den är monterad helt åt hel--ete fel!! Skruva från insidan eller såga bort skiten, dom är så billiga numer så det är knappt värt att återanvända dom.. Men annars är det bara att titta i vilken tråd som helst som beskriver sitt nya akvarium så får du se hur den SKA vara monterad..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

turboadde: hmmm.. tror jag är med på vad du vill uppnå... man "skruvar" röret "neråt" för att "dra" ur det i den övre gängan som förhoppningsvis skall "låsa" fast mot ovansidan så den inte skruvar.. och skruvar den på sig är det att försöka hålla i den på ovansidan med en polygrip medan man försöker vrida loss den..

sune: Ja, så kan det vara.. Jag får ta med en såg i värsta fall.. jag var på bauhaus tidigare idag.. klämde på en "stoooooooor" slägga som jag ville använda i värsta fall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...