Gå till innehåll

Vad kör folk för att limma ihop stenar


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Planerar att börja bygga lite revpelare nu i helgen till mitt nya akvarium. Har bara levande sten, där större delen av stenen har (halv)stora kolonier med koraller på.

Då jag inte riktigt kan lämna dem ur karet en längre period, för att torka som många rev-cement kräver.

Buntband är ett alternativ och även att borra (vad brukar ni limma fast stenarna med när borrar ihop sten?, samt vart köper man akrylrör eller liknande?)

Uppskattar era erfarenheter med just revpelare samt rekommendationer på produkter som _ni använt_ (hitta massor kan jag göra själv i butik nämligen :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt sånt här: http://www.ebay.com/itm/2x-AquaStik-Gray-Epoxy-Stick-Aquarium-Safe-Aqua-Stik-/250361437444

Det är väldigt bra för att limma ihop två stenar men helt värdelöst på att limma fast små eller mjuka detaljer. Man måste ha bra press på det i minst fem gärna femton minuter innan det fäster, men när det väl fäst så sitter det ordentligt och blir stenhårt. Härdar under vatten utan problem. Ska vara giftfritt men det rekommenderas att inte använda mer än 25gram per dygn enligt instruktionerna så jag vet inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller!!!

Kanske inte bäst för en revpelare, men jag har faktiskt använt levande stenkorall för att foga ihop stenar till stabila strukturer.

äBröt av små fraggar från en montipora för många år sedan i ett kar, och placerade dom mitt i fogsprånget och lät dom växa och på så sätt foga ihop stenarna med sitt skelett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en burk reefbond + FM Revskum, tänker att jag kan göra ett grovt lager med revskummet och sedan fylla på/täcka för med reef bound så att inte UV ljuset skadar skummet (vilket jag vet är ett problem) samt att de hjälper till att hålla lite grann.

//RW

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt KZ speed glue uteslutande under vattnet när karet varit i drift, funkar alldeles utmärkt. Nackdelen är att det grumlar vattnet lite om man pillar mycket med det i vattnet, men drar man bara dit det, trycker ihop det som ska limmas och sen tar upp händerna och rensar dem utanför karet så är det inte så farligt. Det försvinner dessutom på någon timme, men det ser ju lite tråkigt ut. :)

Annars kan du ju göra så att du drar ihop med buntband och sen limmar ovanpå det, antingen med 2-komponents epoxi eller någon form av revcement, då behöver du inte sita med händerna i karet någon längre stund i väntan på härdning, utan det kan härda i lugn och ro utan störningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strålande, jag skulle precis fråga samma sak. KZ speed glue får jag nog testa. Försökt limma med epoxy men tycker det är svårt att få att fästa nått vidare.

Körde KZ speedglue sist men upplevde att den var lite jobbig att arbeta med, fick använda väldigt mycket för att limma LS (utmärkt för fraggar dock)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade nu med FMs revskum, riktigt bra sitter det trotts lite annorlunda form på pelaren! Blev hårt på runt 1 timma och har åkt i igen utan några ledsna koraller. Värt att tänka på är dock hur mycket det sväller. Trotts ganska små sprut har jag svullnader som sticker ut där de binder, detta är dock bara att skära bort sen,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...