MrJonatan Postat 16 november 2012 Postat 16 november 2012 Jag har haft ett 200L akvarie igång sedan augusti men inga kalkalger (nästan inga) har synts till, hur kan man få de att börja växa? vilka värden ska man se till att ha bra i? tack på förhand! Citera
Dellan1980 Postat 16 november 2012 Postat 16 november 2012 hmm jag är verkligen ingen expert men Calcium låter ju som nått värde du bör ha ganska bra av . men alla värdena är viktiga och att ha ett balanserat akvarium är nog viktigare än att få tillväxt av kalkalger ? men antar att jag snart blir rättad av någon mer kunnig i detta Citera
Reuben Postat 16 november 2012 Postat 16 november 2012 allt skall vara bra värden för optimal tillväxt:) sen kan det även vara så att du har djur som käkar på det som växer (sjöstjärnor, sniglar, sjöborrar etc) Citera
stigigemla Postat 16 november 2012 Postat 16 november 2012 Det verkar som om kalkalger påverkas ganska direkt av magnesiumvärdet. Får du upp det till 1350 kan jag nästan lova kalkalgväxt. Men de behöver också spårämnen och vettiga Ca + kH värden. Men de sista brukar vara tillräckligt bra för kalkalger med alla saltsorter. Citera
MrJonatan Postat 16 november 2012 Författare Postat 16 november 2012 Okej tack så mycket! så det är calcium, magnesium och kh som jag ska hålla koll på för att få ökad kalkalg tillväxt? vad är bra värden då, mitt kh ligger på 9, mitt calcium och magnesium är låga jag vet men jag håller på att buffra upp de, ca ligger på 390, mg ska jag kolla strax men jag tror på runt 1100 Citera
Wiking Postat 16 november 2012 Postat 16 november 2012 Du kan lära dig mycket genom att läsa denna: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-för-dummies-verison-1 Citera
MrJonatan Postat 16 november 2012 Författare Postat 16 november 2012 Hmm jag köpte nu i veckan en sjöstjärna men det var inte mycket kalk alger innan dess heller... Jag åkte till min LFS och kollade mg nivån och den låg på 1250 vilket är MYCKET bättre än sist! Kan det bero på att jag har för lite ls? Jag har uppskattningsvis 13-14kg i mitt 200L kar, jag ska förmodligen skaffa 10kg Mer nu i helgen men jag bara undrar om det skulle kunna vara ett problem med för lite ls? Citera
Anlu Postat 16 november 2012 Postat 16 november 2012 Hej,Nej jag tycker inte mängden LS skall spela någon roll, det är som de andra har sagt håll värdena innom vettiga områden så kommer de. Vad som skulle kunna snabba på lite är om du lägger i en LS sten med kalkalger på och på så att sätt ympar in kalkalger. Citera
MrJonatan Postat 16 november 2012 Författare Postat 16 november 2012 Okej ska testas! om det inte händer någon skillnad efter nån vecka så hör jag av mig igen Citera
Hanssanden Postat 16 november 2012 Postat 16 november 2012 http://ezinearticles.com/?How-to-Get-Coralline-Algae-to-Grow-Faster-in-a-Reef-Aquarium&id=1652011Hittade denna länk när jag snabb sökte 😄Mvh Hans Sandén i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
MrJonatan Postat 16 november 2012 Författare Postat 16 november 2012 Okej den sidan var bra! Tack! Man ska alltså ha ett högt calcium värde, låga phosphat värden och sen ska man alltså hålla koll på alkalinity Citera
Hanssanden Postat 16 november 2012 Postat 16 november 2012 Här är en länk till 😄http://saltaquarium.about.com/od/aboutcorallinealgae/ss/coralline.htmHoppas du får gott om kalk alger nu😜Mvh Hans Sandén i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
MrJonatan Postat 17 november 2012 Författare Postat 17 november 2012 Då skulle det kunna vara så att det är min eremitkrabba och turbosniglar som ligger bakom detta? Citera
stigigemla Postat 17 november 2012 Postat 17 november 2012 Det tror jag inte. Jag har varken sett snäckor eller eremiter äta kalkalger.Och fixa magnesiumvärdet. Det är viktigast för kalkalger. Citera
MrJonatan Postat 17 november 2012 Författare Postat 17 november 2012 Okej, jag kollade det igår och det har gått ifrån 1050 till 1250 på en vecka och jag fortsätter att öka det till 1350 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.