Gå till innehåll

Maxans Opti 630 liters


maxan

Rekommenderade inlägg

Efter närmare 5 år med mitt Percula 120 har jag efter en lång tids suktande efter ny burk tagit över niki68's burk med en del teknik. Har en del teknik på hyllan också som jag skall putsa av och flytta från gamla karet till nya.

Villkoret från andra regeringen är att vardagsrummet skall målas om och ny soffa införskaffas. Allt för husfriden :)

Karet 150x65x65 cm, 3 sidor Optiwhite glas.

Alpha Vertex 250 skummare

Metis Hyperion R2 3x150W LED

3x Tunze 6095 + Controller (USB)

Red Dragon 6500 returpump

Tunze UV-C 20W (lite klen men jag får börja där, måste bara laga den först :) )

Aqua Medic 100mg Ozon

FR 509 Reaktor (Media efter behov)

Tunze R/O Station 8550

Har "torrkört" karet med vanligt vatten och eländet höll ihop efter flytten. Håller som bäst på att producera RO-vatten. Kommer ta ett tag :) Har fått igång sumpen med skummare och lagt ner lite sten från mitt gamla kar..

Tanken är att bygga revet så att det ligger mitt i karet och att fiskarna kan simma både framför och bakom, dvs, inte bygga en lutande "vägg". Vi får väl se exakt hur aquascapen blir, skulle vilja få till någon rev-pelare osv. Vi får se.

Planen är nu att fylla på med vatten, blanda i salt, i med en del sten och cykla karet... Sedan försöka få hyffsad "balans" mellan nya och gamla karet för att sedan enkelt flytta fisk osv från gamla burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad gäller i "sandmarknaden" 2012? Jag kommer flytta en del LS från gamla karet men vet inte i vilken takt jag kan det...

Jag kommer ha 3st 6095 som kommer gå upp och ner i hastighet för att dra runt cirkulationen i karet.

Skall jag sikta på lite "större" grus, 3-5mm eller kommer det funka med runt 1mm ? Kör man större är det Aragonit så som gäller då samt lite flytande bakterier för att speeda på processen? Och köper jag 1mm blir det något försök till "levande sand"... Vill ju bara inte ha sand som flyger omkring i karet bara för att det är för små korn..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag har inget levande från Niki.... Jag vill inte ha mer sten (tror jag) , kanske lite "ny" sten bara för att... Tanken är ju att det ska bli "luftigare" i den nya burken :)

P.s. Jävla ordvitsar :) luftigare och torrsim på under 24 timmar i denna tråd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte mycket kvar innan jag fyllt allt med osmosvatten och skall börja blanda i saltet.

Vet någon hur jag skall blanda Tropic Marin Pro-Reef saltet för att få 1.025 ? Men det kanske är "generellt" för allt salt oavsett märke... Jag har alltid gått på känsla förut när jag blandade i 25liters hink till gamla tanken och träffat ganska rätt.. justerat lite enkelt.. Med ett par hundra liter vill jag inte chansa :) Förr stod det ju fint på hinken eller medföljande papper, denna var lite mer hemlig.. Så jag tänkte att det är "better safe than sorry" och frågar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förbi Triton igår för att bl.a fylla saltdepåerna. Har köpt ny UVC lampa samt koppling och bytt sladd som var trasig. Dags leta pump för matning av den... Sedan är det dags att förbereda Ozon till skummaren.

Sedan börjar det riktigt bökiga... Att flytta sten från gamla burken utan koraller för att köra igång nya burken...

Greger tipsade om att passa på väga stenen när jag sköljer rent dem lite... Sedan skall jag hålla koll efter mina två krabbor som smyger omkring i burken... De får nog bo i sumpen ett tag.. Men de har skött gamla burken exemplariskt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ÄGGMÖK!!! microb-lit Special blend har åkt i tillsammans med 40 kg sten (32 i display och 8 i sumpen sedan tidigare). Ladyn i huset anklagade mig för att ha smugit in egen odör i denna härliga doft som cirkulerar i vardagsrummet. Jag är oskylidig men önskar jag kunde matcha den här doften och spridningen :)

Tråkigt att ha fått riva i gamla burken, en euphylia stor som en fotboll fick tyvärr delas i 3.. Skitsamma, de verkar växa som ogräs :) några mjuk-koraller har fått åka med till nya burken, sinularia bl.a.. Växer ju också som ogräs så händer det den något kunde jag ute bry mig mindre.. De får agera kanariefågel i gruvan :)

post-2613-14468927345931_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer ha två termostater.. Men eftersom jag har en stor kvar i mitt gamla kar fick jag köra med ett gäng från gamla sötvatten-tiden för att få upp lite effekt :) sedan blir det minst två.

UVC och/eller ozons vara eller icke vara. Det var prylar jag köpte för flera år sedan och det var länge sedan jag använde dem. Med ny lampa skall jag köra den i samband med att jag flyttar över fisken eftersom jag har en del kirurger och dylikt. Klarat mig från prick under alla år, peppar peppar, utan att egentligen köra uv eller ozon under den perioden.

Så ja, nu planerar jag att köra allt jag har tillgängligt.. Minst UV, den är väl kanske på gränsen storleksmässigt (Deltecs 20w) så då kan kan ozon kanske lösa en liten del också.. Jag resonerar som så att det kostar inget eftersom jag redan har prylarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lätt disträ startade jag pumpen som fyller på osmosvattnet. Glömde det.. Kommer tillbaka till vardagsrummet, hör ett skvalpande ljud jag inte känner igen, lyckades pumpa ut 10-20 liter på golvet... Osmostanken överfylld och allt rinner ut.. Hahaha jaja.. Kasta på handdukar skrika åt tjejen att slita ut slangen ur tunnan sedan var det bara att torka snabbt.. Skulle precis gå på fest.. Skönt vi slapp komma hem till 70-80 liter på golvet :) Tog 1 1/2 timme att torka allt, över, under, sidan osv och golvet..

Well well.. Mental note.. Gör inget annat när jag fyller på vatten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan ju tipsa om vattendammsugare av den typ Lidl brukar sälja för en 500hundring - används flitigt hos en saltbutik "nära" dig, eftersom den senilare halvan av personalen ofta tvättar golven inne i karantän med några hundra liter osmos eller saltvatten......:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...