runstenen Postat 27 juli 2016 Postat 27 juli 2016 Sen när du kommer ner lågt kan du ju prova Fms gfo remover som dom säger skall stanna innan det nollas. Du vet som vi pratat om ?! Citera
freguz Postat 27 juli 2016 Författare Postat 27 juli 2016 5 minuter sedan, runstenen sa: Sen när du kommer ner lågt kan du ju prova Fms gfo remover som dom säger skall stanna innan det nollas. Du vet som vi pratat om ?! Japp precis, ska nog göra det, och stabil kh balling kommer inom kort Citera
freguz Postat 1 augusti 2016 Författare Postat 1 augusti 2016 Fosfat 0.15, beige kulor, 3 dagar sen måste man byta, vid dessa nivåer iaf Citera
freguz Postat 5 augusti 2016 Författare Postat 5 augusti 2016 Kom hem från landet och mätte... fosfat uppe på 0.25 igen byter media och får väl byta varje dag nu ett tag Citera
freguz Postat 6 augusti 2016 Författare Postat 6 augusti 2016 Upptäckte att påfyllnadsvattnet hade fått nån utfällning, som en slags sås som skurit sig, och beläggning på tankens sidor, nu helt rengjort och vattnet klart o fint igen. Kan denna vattenkvalitet orsakat fosfatpåfyllnad via osmolatorn tro? Citera
smedberg Postat 7 augusti 2016 Postat 7 augusti 2016 Ja, det låter konstigt. Osmosvatten som är helt rent borde ju inte kunna lämna fällningar Citera
runstenen Postat 7 augusti 2016 Postat 7 augusti 2016 Har för mig att du hade kh - ca tillsatser i tanken på prov förut. Kan det vara rester fr det ? Citera
freguz Postat 7 augusti 2016 Författare Postat 7 augusti 2016 29 minuter sedan, runstenen sa: Har för mig att du hade kh - ca tillsatser i tanken på prov förut. Kan det vara rester fr det ? Ja högst troligt, hade nu under semestern även lite väs däri Citera
freguz Postat 7 augusti 2016 Författare Postat 7 augusti 2016 Mätte nu och det hade sjunkit till 0.10, äntligen går det neråt, torde bero på rengjord osmolatortank. Helt beigea kulor dock så byte av både strumpa och innerfilter. Citera
runstenen Postat 7 augusti 2016 Postat 7 augusti 2016 Har du mätt kranvattnets eventuella fosfat förresten ? Citera
runstenen Postat 7 augusti 2016 Postat 7 augusti 2016 Utfällningen du såg bör ha varit bakterieblomning fr kolkällan. När denna sköts upp i visningsdelen hände ngt. Men jag är inte tillräckligt kemiskt kunnig för att veta om det höjde eller sänkte fosfat. Bakterierna som bildas med kolkällan förbrukar fosfat. Men sen måste dom skummas ut för export. Så fosfat borde ha höjts litegrann när osmolatorn satte igång, och sedan sjunkit tillbaka i takt med att detta skummades ut fr visningsdelen. Snillen spekulerar Citera
freguz Postat 7 augusti 2016 Författare Postat 7 augusti 2016 30 minuter sedan, runstenen sa: Har du mätt kranvattnets eventuella fosfat förresten ? Kan man mäta sötvatten med hanna mätaren? Det vore ju guld Citera
freguz Postat 7 augusti 2016 Författare Postat 7 augusti 2016 Testade ändå att mäta kranvattnet, var 0.06, inte så jättekul kanske Citera
stigigemla Postat 7 augusti 2016 Postat 7 augusti 2016 Jag tror inte det skall vara något problem. Citera
runstenen Postat 7 augusti 2016 Postat 7 augusti 2016 1 timme sedan, freguz sa: Testade ändå att mäta kranvattnet, var 0.06, inte så jättekul kanske Där har du förklaringen skulle jag säga. Och så har du nog lite fosfat i ditt salt tror jag. Citera
freguz Postat 8 augusti 2016 Författare Postat 8 augusti 2016 Mätte nu, 0.06, så det tar sig ju...var nog tur att jag gjorde rent tanken... Inser att jag borde väl ha en osmos ändå Citera
runstenen Postat 8 augusti 2016 Postat 8 augusti 2016 Prova att mäta blandat saltvatten också. Då ser du om saltet innehåller fosfat el inte. Citera
freguz Postat 8 augusti 2016 Författare Postat 8 augusti 2016 1 timme sedan, runstenen sa: Prova att mäta blandat saltvatten också. Då ser du om saltet innehåller fosfat el inte. Japps bra idé! Citera
stigigemla Postat 12 augusti 2016 Postat 12 augusti 2016 Dags att lyfta ur fosfatreduceringen alltså. Citera
freguz Postat 12 augusti 2016 Författare Postat 12 augusti 2016 9 timmar sedan, stigigemla sa: Dags att lyfta ur fosfatreduceringen alltså. ja, iaf den effektivaste som är innefiltret, lite i en strumpa vill jag ha konstant, annars stiger det igen... Nitrat är 10 eller 25, svårt att se på saliferts test, kanske dax att fokusera på nitratreduktion istället, ett mini biopellets vore inte så dumt. Och vb förstås, får ju min vandhane adapter snart till osmosen Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.