Gå till innehåll

Freguz lilla 80 liters kub


freguz

Rekommenderade inlägg

Liten uppdatering...

Min BTA har delat sig ännu en gång, så nu är det 3 stycken!

Dagens mätning

KH 7.7

Mg 1350

Ca 460

Fostat 0.13 (Hanna 713), inte bra alls, men allt ser rent o snyggt ut i karet, inga alger nånstans direkt. Men ska byta alu remover lite oftare.

Äggen kläckta och borta, ska försöka tajma nästa hatch och plocka dom till eget kar

Såg min lilla pistolräka för första gången sen jag köpte den i somras, kul :)

Kör en strumpa med alu-remover + högaktivt kol

Min tubastrea verkar trivas trots sparsam matning

Polyperna på stylon har nästan försvunnit, har nån brist på spårelement eller nåt, snart dags för en triton lab test... eller lite vattenbyten :)

Min briarium (eller hur den nu stavas) breder ut sig och växer upp över sps :(

post-2914-1446893523192_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sitter och vakar för att se när äggen kläcks... Nu har det varit mörkt i karet 1 timme är det inte dags snart? Äggen har silverögon och är inne på dygn 9, borde ha kläckts igår. Provade suga upp med hävert men de sitter ju benhårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du än gör så lys inte på äggen. Då kläcks de inte.

Stäng av alla pumpar och lys mot vattenytan i stället med jämna mellanrum.

Men det bör vara en timme kvar.

ok tack för tipset, jag har nog lyst lite på dom... Jo pumpar är avstängda fast sumpreturen är på den är så svag så vattnet rör sig knappt.

Gäller att inte somna här nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kläcks bara i mörker. Det räcker med att man har en dator på vid karet så kläcks de inte. Hos mig kläcktes de 2-3 timmar efter det blivit mörkt. Inget månljus till karet alltså.

ok, antagligen så borde de kläcks ikväll alltså, om jag kan se till att ha det mörkt. Tydligen har det lite med vattentemp att göra också hur många dagar det tar innan kläckning. Jag ligger på stadiga 25C vilket kanske är lite kallare än normalt.

Man kan ju lägga över en handduk eller nåt för att stoppa ströljuset i rummet.

Sen går man ju och gluttar typ varje kvart, med en svag ficklampa, här vore det nog bra med en lampa som lyser med rött sken gissar jag, så störs inte äggen lika mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag sett endast 3 yngel, jaja så länge det finns liv så finns det hopp :)

De kan börja ta artemia från dag 7 har jag för mig så jag har blandat ihop lite gammal artemia jag hade, 10 år gammal burk med ägg... kan funka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag lagt över ynglen i ett litet kar, men det är bara 1 yngel kvar nu....

Artemia-kläckaren jobbar på och ynglet ser ut att ha orange och fin mage. Så mycket jobb för ETT yngel, men det har blivit lite av en utmaning, jag SKA odla upp en clownfisk helt enkelt, som jag ska behålla sen :)

post-2914-14468935433902_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt lilla yngel har genomgått metamorfos och simmar runt själv i ett 15L kar med bara syresten som cirukulation, gillar doppvärmaren verkar det som, kanske ligger jag med 25C lite i underkant?

Svårt att veta hur mycket artemia man ska mata.

Tycker det simmar omkring massa gammal artemia ... eller dör de av allt eftersom tiden går? man vill ju att han ska käka de nykläckta....

post-2914-14468935508509_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu är han väl runt 4-5 veckor, verkar trivas men håller sig mest runt doppvärmaren.

Tips på vad man kan ge för mat förutom levande artemia?

Funderar på att inreda 15L karet med lite enkel inredning så det blir lite högre mysfaktor :), det kan väl inte skada med lite sand, levande sten och nån kräfta osv?

Filtret är bara ett hangon, men jag tar hela tiden vatten från huvudkaret och byter in till yngelkaret, tror inte jag behöver så mycket mer i filterväg

post-2914-14468935646982_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...