freguz Postat 1 september 2016 Författare Postat 1 september 2016 Fosfat 0.02 (kl 21) kh 7.3 stöddoserar lite väs 1ml/dag, verkar inte vara nån fara med att nolla fosfaten Citera
freguz Postat 3 september 2016 Författare Postat 3 september 2016 Inte helt brunt längre i karet, alltså min milka då tänker jag på, var ju helt mörkgrå/brun för nån vecka sen men man kan ana nån slags steg i rätt riktning... 1 Citera
freguz Postat 3 september 2016 Författare Postat 3 september 2016 Nu när polyperna är på väg in så ser jag för första gången någonsin att milkan skiftar i lite blå/lila färg! otroligt kul Det är lite mer baby blå än vad fotot visar 1 Citera
bjomat Postat 4 september 2016 Postat 4 september 2016 Vad roligt! Ser fina vita tillväxttoppar med 1 Citera
runstenen Postat 13 september 2016 Postat 13 september 2016 Hur går det med reaktorn nu då ? Nitrat - Fosfat nivåer ? @freguz Citera
freguz Postat 13 september 2016 Författare Postat 13 september 2016 39 minuter sedan, runstenen sa: Hur går det med reaktorn nu då ? Nitrat - Fosfat nivåer ? @freguz Inte mätt på några dar @runstenen men snart så Citera
freguz Postat 15 september 2016 Författare Postat 15 september 2016 Mätte fosfat nu på morgonen @runstenen men hanna mätaren visade 0.00 blinkande ?? Vad menas med att den blinkar? Nåt gick fel? Gjorde precis som vanligt... KH var bara 6.7 så det verkar som korallerna förbrukar mer nu, ökar lite på doserpumpen... Citera
runstenen Postat 15 september 2016 Postat 15 september 2016 57 minuter sedan, freguz sa: Mätte fosfat nu på morgonen @runstenen men hanna mätaren visade 0.00 blinkande ?? Vad menas med att den blinkar? Nåt gick fel? Gjorde precis som vanligt... KH var bara 6.7 så det verkar som korallerna förbrukar mer nu, ökar lite på doserpumpen... Blinkande nollor betyder att det blev ngt fel. Kör igen ! Grattis till att det växer ! Citera
runstenen Postat 15 september 2016 Postat 15 september 2016 (ändrat) Ändrat 15 september 2016 av runstenen 1 Citera
freguz Postat 15 september 2016 Författare Postat 15 september 2016 Okej mätte igen och fick då fosfatvärde på 0.05. Mätte även nitrat och var helt oförgad till min stora förvåning. Kör ingen alu remover sen en månad, bara lite väs samt BP som kanske börjar få fart nu. Det är väl nu kraschen kommer... Citera
freguz Postat 25 september 2016 Författare Postat 25 september 2016 fosfatmätning på morgonkvisten innan ljuset tänts: 0.04 1 Citera
Lasse Postat 25 september 2016 Postat 25 september 2016 Mät i kväll igen för skoj skull MVH Lasse Citera
freguz Postat 25 september 2016 Författare Postat 25 september 2016 10 timmar sedan, Lasse sa: Mät i kväll igen för skoj skull MVH Lasse Japp mätte nu kl 21 och då visade fosfat 0.00. Fluktuationen är tydlig, även om man tar hänsyn till felmarginalen tror jag. BP verkar funka nu alltså, tillsätter ju inte väs längre sen en vecka tillbaks @runstenen Citera
Lasse Postat 26 september 2016 Postat 26 september 2016 Det blir intressant att följa vad som händer nu. Du verkar ha så mycket kväve kvar (i form av NH4 eller NO3) så att fosfaten sjunker till 0. Matade du mellan provtagningarna? Intressant vore att ta ett fosfatprov på morgonen. Ett när belysningen gått på ett bra tag men innan du matar och ett prov någon timme efter matning. MVH Lasse Citera
freguz Postat 26 september 2016 Författare Postat 26 september 2016 57 minuter sedan, Lasse sa: Det blir intressant att följa vad som händer nu. Du verkar ha så mycket kväve kvar (i form av NH4 eller NO3) så att fosfaten sjunker till 0. Matade du mellan provtagningarna? Intressant vore att ta ett fosfatprov på morgonen. Ett när belysningen gått på ett bra tag men innan du matar och ett prov någon timme efter matning. MVH Lasse Ja, matade lite formula one pellets Ska köra hela proceduren sen vid tillfälle Citera
freguz Postat 31 december 2016 Författare Postat 31 december 2016 Nyårsafton update Det rullar på som vanligt. Gör inte mycket, låter doserpumpen sköta KH o så knuffar jag i lite Ca ibland, det är allt. Korallerna börjar återfå en antydan till färg, viklket är kul, även om bilderna blir konstiga i färgen, så ser det bättre ut live Kh 6.4 2 Citera
freguz Postat 29 april 2017 Författare Postat 29 april 2017 Allt rullar på Rengjort sumpen rejält, skummare, returpump, allt blir geggigt efter ett tag, här finns mycket jox att rensa ut ur systemet märker man när man inte varit där på ett tag Det man framför allt märker är att returpumpen tappar fart ju längre tiden går, så den knappt pumpar runt vattnet alls...inte bra Mäter inte så mycket mer än KH, som ligger stadig på typ 8.5, ibland Ca o Mg så det håller sig i schack. Korallerna trivs hyfsat bra. Byter inte mycket vatten, har nu tänkt ett nytt upplägg så jag kan byta lite enklare, har en 20L överkoncentrerad dunk saltvatten som jag kan gå o tappa upp lite ifrån o blanda ut, så borde den räcka för småbyten ett tag, så slipper man blanda salta o greja varenda gång.... Citera
freguz Postat 15 januari 2018 Författare Postat 15 januari 2018 Kände att det var dags för vattenbyte efter cirka 2 år av top off Vattenbytarångesten är alltid där latent och kommer fram när man som mest inte behöver den, men så kom jag på att man borde kunna göra detta lite mer automatiserat, o vips Lika mycket som rinner in, rinner ut, får man bara in flödena (gäller att ha en liten kran på slangen) så är det bara att kolla vidare på HBO Och ja, jag inser att man byter inte 20 liter utan det blir ju ett visst mått av slöseri att lite av det nya vattnet slängs, men ändå värt det. 1 Citera
freguz Postat 4 augusti 2018 Författare Postat 4 augusti 2018 Lägesrapport efter hetaste sommaren i mannaminne. Verkar ok, inte haft nåra fläktar eller kylning. Mycket små snäckor på rutorna dock...förökar dom sig? Citera
freguz Postat 18 augusti 2018 Författare Postat 18 augusti 2018 Testade fosfatet för första gången på många månader.... 0.46 trots en hel del vattenbyten senaste tiden, så lite konstigt Kör från o med nu fosfat mediat (alu) i ett litet innerfilter istället i sumpen, så det blir bra genomströmning, hoppas att det kan jobba ner fosfatet lite lagom långsamt Citera
runstenen Postat 18 augusti 2018 Postat 18 augusti 2018 27 minuter sedan, freguz sa: Testade fosfatet för första gången på många månader.... 0.46 trots en hel del vattenbyten senaste tiden, så lite konstigt Kör från o med nu fosfat mediat (alu) i ett litet innerfilter istället i sumpen, så det blir bra genomströmning, hoppas att det kan jobba ner fosfatet lite lagom långsamt Gjorde du bara 1 test ? Skulle kunna vara partiklar i vattnet, eller annat som gör att det visar fel. Om jag får ett värde som jag inte tycker ”stämmer” med matnings / underhållsstatus gör jag en extra mätning. Tex i fraggkaret där det är 1 fisk. Får jag högt där är det vanligen felmätt. Gör ett test till. Citera
freguz Postat 18 augusti 2018 Författare Postat 18 augusti 2018 2 minuter sedan, runstenen sa: Gjorde du bara 1 test ? Skulle kunna vara partiklar i vattnet, eller annat som gör att det visar fel. Om jag får ett värde som jag inte tycker ”stämmer” med matnings / underhållsstatus gör jag en extra mätning. Tex i fraggkaret där det är 1 fisk. Får jag högt där är det vanligen felmätt. Gör ett test till. Japp, ett test, lite snål där Jag ska nog göra ett till, tack för tipset @runstenen Nitrat ligger på mellan 5-10 ser jag nu, så kanske öka lite med biopelletsarna sen oxå... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.