Gå till innehåll

Freguz lilla 80 liters kub


freguz

Rekommenderade inlägg

24 minuter sedan, Lasse sa:

Då till den viktigaste frågan - hur mår dina koraller?

 

MVH Lasse

 

Dom ser fina ut.

 

Ett nollat fosfat, hur fort ser man på korall att den svälter? 1-2 dagar? Nån vecka? Och vad är symptomen?

 

Jag tänker att nu ska jag ta ur removern ur sumpen och se om det funkar att köra utan...doserar ju VÄS och det kanske räcker 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag var i samma läge - med 0 i fosfat på morgonen så skulle jag utan tvekan ta ut fosfatremovern och även dra ner på VÄS. Men ta det försiktigt - börja med removern och läs av både tidigt och sent efter några dagar. Idealiskt för mig - om jag nu nån gång får för mig att jaga siffror - skulle vara att mäta hur mycket fosfat jag har på morgonen och sedan se när det tog slut under dagen. 0 eller väldigt lågt precis innan huvudbelysningen släcks är nog ganska ofarligt men vid 0 på morgonen - skulle varningsklockorna börja slå.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mina kar har jag fått dosera fosfat flera gånger när jag haft fosfatbrist. Det har tagit minst tre doseringar på 0,04 ppm och en veckas mellanrum för att få ett kvarvarande värde.

Men sedan förbrukas nästan ingenting. Det verkar som om koraller kan ta upp och binda fosfat för att ha en liten reserv.

Men det är olika för olika släkten/ arter. Det är Montipora och Seriatopora som bleknar först hos mig.

Stylopora milka tappar blå färgen vid nitrat eller jodbrist hos mig. 

 

Som åtgärd nu håller jag med Lasse till 100%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Lasse sa:

Japp - det kan diffa rätt ordentligt eftersom du har en ojämn konsumtion av fosfor men en jämn bakteriell produktion.

 

MVH Lasse

Kan du utveckla detta @Lasse  ? Blir nyfiken.
Fosfor konsumtionen går ner eller upp på natten utan ljus ? Ger det då en rättvis bild att mäta på morgonen, och isf varför ?
Hur hänger det ihop med bakterie produktionen ? 
Hur kommer det sig att bakterierna först förbrukar fosfat och sedan nitrat ?
Om du orkar ;)

Hittade en artikel också:

http://www.advancedaquarist.com/2002/9/chemistry

 

 

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den fosfor du får ut i vattnet kommer i huvudsak ifrån den näring du fört in i akvariet som mat eller levande organismer.  Den är normalt bunden som organisk form. Finns undantag i en del frysta produkter - som eventuellt frusen artemia - där fosfor i form av fosfat (PO4) kan finnas med som en del av produktionsprocessen. Det kan också finnas kemiskt bunden fosfat som olika metallföreningar - främst föreningar mellan järn och kalcium i sand och inredning (kalksten)

 

Den organiska formen (eller kemiskt bundna former) av fosfor är inte den vi mäter i våra akvarier - den är inte tillgänglig för biologisk produktion (eller störa kalcifieringsprocessen).

 

För att den organiska formen av fosfor skall övergå till fosfat (som är en oorganisk form) behöver det organiska materialet brytas ner (först vara dött - sedan brytas ner). Detta görs av bakterier - det döda materialet är deras mat - och det överskott av fosfor som inte binds i bakteriernas biomassa kommer ut som fosfat - framförallt i formen av ortofosfat. och det är den som vi mäter även om olika Hanna redovisar resultaten olika. Hi 713 visar direkt som PO4 och deras mätare som visar låga områden visar värdet som PO4-P, det vill säga visar koncentrationen av det rena fosforn som är bunden i PO4. Även Triton visar P som de sedan förutsätter att allt förekommer som PO4 vid omräkningen. Skillnaden mellan Triton och Hannas mätare som redovisar ren fosfor (P) är att Triton även visar den fosfor som är bundna i partiklar (som finns i provvattnet och inte blivit bortfiltrerade) medans Hanna bara redovisar det som är bundet i PO4.

 

Nåväl den bakteriella processen producerar löst fosfor kontinuerligt under dygnet och mängden är beroende på biomassan av bakterier. Den största delen av den fosfor - som inte binds i bakteriell biomassa - frisläpps i formen av fosfat - främst ortofosfat - i vattenkolumnen och kan mätas av oss

 

Hur försvinner nu fosfat ur vattenkolumnen. Dels så försvinner den som olika metalfällningar och kommer att finnas som bunden fosfat i sedimentet och sten. Främst som olika järnföreningar eller som kalciumfosfat. Denna fällning sker kontinuerligt under dygnet. 

 

Men så tas också ortofosfat upp av de organismer som använder fotosyntes - i vårt fall olika former av alger - och detta sker endast när et finns tillräckligt med ljus i akvariet.

 

I korthet kan man säga att det fosfat värde (PO4) eller fosfatfosforn (PO4-P) du mäter med de olika Hannamätarna (och andra hobbytester) på morgonen visar nattens bakteriella produktion av fosfat minus den som kemiskt fällts. det värde du mäter på kvällen visar produktionen under de ljusa timmarna minus den kemiska fällningen OCH minus upptaget via fotosyntesen. Det är därför värdena kan variera.

 

Kan det som kemiskt binds återföras till vattenkolumnen - Ja det kan det. Vad gäller de föreningar som gjorts till järn så behövs dock främst syrefria förhållanden (och svavelväteproduktion). För den fosfat som är bunden till kalcium så frisläpps det i högre grad vid pH i sedimentet under ca 7,6 även om det finns ett visst jämnviktsförhållanden vid våra pH. Men högre pH - mer fällning - mindre återföring. Något att tänka på för er som kör kalciumreaktorer och har svårt med fosfaten. Kanske byta media.

 

Okey - om nu produktionen av fosfat beror bakteriell aktivitet - hur kan tillsättning av organisk kolkälla minska den i vattenkolumnen lösta fosfaten? Den ökar ju bakteriemassan - och fler bakterier - mer frisläppt ortofosfat per tidsenhet.

 

Konstigt nog funkar det men det finns en förutsättning som är ganska lite nämnd - och det är att fosfortillskottet bör vara ganska konstant - stadig matning och inte för mycket djur och alger som dör. Det är nämligen så att det oftast är förekomsten av snabbt organisk kol (läs alkohol, VÄS och andra produkter) som styr mängden bakterier i ett akvarier. Den är tillväxtbegränsande med andra ord. En ökad tillgång till denna kolkälla innebär en större bakteriemassa - snabbare nedbrytning av organiskt material -  och därmed mer fosfor bundet i organisk form som bakteriebiomassa. Denna biomassa tas sedan ut via filter eller skumning - man exporterar. Det finns teorier om bakteriers upptag av fosfat direkt från vattenkolumnen - jag är tveksam till detta. Den ökade bakteriemassan och exporten kan ensamt stå som förklaring till minskade fosfat i vattenkolumnen under tid.

 

Okej - detta var bakgrunden till min åsikt (som är mätmässigt bekräftad många gånger) att fosfatkoncentrationen varierar under dygnet :)

 

Variationen - eller bristen på variation när den inträffar - kan dessutom ge en indikation om man har kvävebrist eller inte. Men det är en annan historia - den får komma senare.

 

MVH Lasse

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätning (cirka kl 11)

 

KH 7.7

Nitrat cirka 5-10, väldigt svagt rosa (har helt klart sjunkit sen senaste mätningen för nån vecka sen som var på 10-25)

Fosfat 0.00 (säger hanna, men det vet man ju att hon inte är helt hundra)

 

Kör helt utan remover sen en vecka tillbaks, så jag var nästan säker på att fosfatet skulle ha stigit...

 

Biopelletsen som infördes förra veckan kan ju inte ha kickat igång.

 

Det som kan ha påverkat är att jag ökade lite på dosen av VÄS för nån vecka sedan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var jäkligt försiktig nu så du inte får syrebrist. Jag skulle i detta läge backa duktigt på kolkällan. Om du får vit bakteriehinna på rutorna så avbryt den flytande doseringen direkt. Slå en pling om du vill :)

Ändrat av runstenen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Lasse sa:

Kör du både biopellets och VÄS?

 

MVH Lasse

 

Ja just nu i en övergång, drog igång BP förra veckan men den tar ju 4-6 veckor på sig att komma igång så jag fortsätter med VÄS lite tänkte i avtagande form.

 

Men nu känns det kanske som om jag skulle sluta helt med det så det inte blir syrebrist och krasch.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, runstenen sa:

Var jäkligt försiktig nu så du inte får syrebrist. Jag skulle i detta läge backa duktigt på kolkällan. Om du får vit bakteriehinna på rutorna så avbryt den flytande doseringen direkt. Slå en pling om du vill :)

 

Japp det är lite bakteriehinna på rutorna ser jag, jag stoppar lite nu tänkte jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

2 timmar sedan, freguz sa:

 

Ja just nu i en övergång, drog igång BP förra veckan men den tar ju 4-6 veckor på sig att komma igång så jag fortsätter med VÄS lite tänkte i avtagande form.

 

Men nu känns det kanske som om jag skulle sluta helt med det så det inte blir syrebrist och krasch.

Ja iaf sluta och avvakta tills bakterieblomningen försvinner. Sen kan du ev komplettera med en liten dos om det skulle behövas. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Kör inte bägge - det är samma som o

m du dubblat dosen - minst

 

MVH Lasse

 

Hmm men jag har ju precis startat upp med BP, de (bp tillverkare och diverse forumposter jag läst) säger att den får ingen effekt förrän efter 4-6 veckors tumlande...det stämmer inte alltså?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en plast som fungerar som en organisk kolkälla. Även om inte bakterieaktiviteten ger effekt förrän efter 4 - 6 veckor (vilket det brukar ta om du börjar med vodka också) så får du ut mer organiskt kol i vattenkolumnen - det slits av och finns som damm. Du har en vit hinna på rutan - tydligt tecken på överdosering

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, Lasse sa:

Det är en plast som fungerar som en organisk kolkälla. Även om inte bakterieaktiviteten ger effekt förrän efter 4 - 6 veckor (vilket det brukar ta om du börjar med vodka också) så får du ut mer organiskt kol i vattenkolumnen - det slits av och finns som damm. Du har en vit hinna på rutan - tydligt tecken på överdosering

 

MVH Lasse

 

Jaha men jag har ju kört VÄS i ett år nu.. så då kanske BP kickar igång snabbare eftersom det redan finns bakterier i karet?

 

Jag fimpar VÄS nu så får vi se...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...