Gå till innehåll

Lättare att gå upp eller ner i salthalt?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Vad är det som är levande inuti stenen då? Och hur kommer det i kontakt med vattnet. Jag vill veta lite vad det är för speciellt med LS jämfört med vilken sten som helst i en marin miljö? Vad gör en sten till LS?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig.

Jag sa inte att allt i levande sten dör. Om du begrundar mitt inlägg med isbjörnar så inser du ganska snart att inte allt dör vid 1,018. Men när jag köper en levande sten vill jag ochså få med koraller polyper, rörmaskar osv.

I fish only så struntar man i detta men vill gärna ha alger och den denitrifikativ förmågan samt en hel del annat som överlever.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller helt med dig Ingvar. Bakterier har väl kanske en större möjlighet att anpassa sig men de andra djuren.

Möjligheten som jag ser det att hålla ett revkar över många år är att ympa in nya stammar / arter av nedbrytarna.

I ett akvarium som är stabilt över många år måste så småningom faunan utarmas. Men kommer sedan förändringar i spelet så finns inga möjligheter för karet att anpassa sig för de nya förhållandena. De mest konkurrensdugliga har konkurrerat ut de andra. Därför tycker jag att det är smart att få in "litet nytt blod" ibland. Det är ju inte bakterierna som håller porer öppna så att det sker en viss vattenomsättning i stenen utan "litet" större djur.

Det jag reagerade mot var att man skulle kunna säga en viss salthalt där alla olika djur dör.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den universielle "konstiga små kryp" gurun Ron Shimek hade åsikter om att all sten borde bytas ut var femte år!

Naturligtvis överkurs av flera skäl - men kärnan i budskapet är ju att livsformerna förbrukas/konkurreras ut och att ympning av ny sten är j-t viktigt (jmf. old tank syndrome)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...