Gå till innehåll

Kar vilar på gavlarna - kan gå läck?


freguz

Rekommenderade inlägg

Inser att karet inte står så bra, vilar direkt på möbelns trägavlar.

Skivan ligger 1mm lägre så allt tryck är på gavlarna...

Borde man peta in liggunderlag/frigolit över hela ytan och anta att vikt sprids över större yta?

Eller är den ringa storleken på 80 liter ingen direkt fara?

Bif dålig mobilbild på bottenglas/möbel

Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

post-2914-14468927330604_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju omöjligtvis hjälpa med något som går att peta under då avlastar det ingenting.

Om du ska ha något som avlastar måste du tömma och lägga under en frigolit som är tjockare än glappet imellan karet och bottenskivan.

Om det behövs låter jag vara osagt vet dom som kör kar som bara ligger på ytterkanterna men jag hade nog inte sovit gott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är ju inte på så många liter, töm ut en 60 liter eller så, be någon lyfta upp karet och du pillar dit frigolitskivan. Går nog smidigt ska du se :-) Akta rören bara, det är bara de som kan bli lite bekymmer men inget som ej går att lösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, måste upp med karet nån cm.

Funderar på om man kan tömma vatten i dunkar men lämna lite kvar o lyckas lyfta upp det såpass att man får in skivan.

En variant; dela frigolit i 2 delar och lyft en gavel i taget o pilla in frigolitdelen, då måste man nog inte tömma rubbet...

Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tömma halva akvariet o sedan låna 4 sugklocker

två man lyfter akvariet ett par centimeter

den tredje fyller utrymmet med liggunderlag

sedan är det bara att stoppa tillbaka vattnet

Är det inte risk för att bottenskivan släpper från karet då?

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gissa på att de fyra bottenfogarna inte har några problem att hålla emot ett tryck på en max 40 kilo även om det är riktat rakt ned. I alla fall för en kort stund. Har du testat försöka slita bort en framruta tex på ett kar någon gång? Silikonet är ganska starkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du behöver sugklockor så kan jag låna ut ett antal:smiley27:

Tack för vänligheten!

Jag gjorde en turbo-attack imorse efter jag lämnat barnen på skolan, tömde ur allt i dunkar och backar, baxade upp karet med ena handen o pilla in skivorna med andra, i med allt vatten, raskt iväg till jobbet, o här sitter jag nu 09:41 :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan väl ha sitt intresse med varför det är bra med tunn frigolit under ett helglasakvarium. Det handlar inte om att fördela belastningen, böjer sig bänkskivan så böjer sig nog frigoliten också. Däremot så är frigoliten bra om det finns typ ett gruskorn eller nån annan ojämnhet på underlaget för akvariet, utan frigolit kan det bli en punktlast som spräcker botten, med frigolit så försvinner såna där mindre problem in i frigoliten.

Om det är säkert att akvariet står på ett absolut plant och jämt underlag som är väl rengjort och det också är kollat så det inte följde med nåt bös på akvariebotten, då står det bättre som det står och det tillför inget att ta risken att krångla med ett delvis fyllt akvarium för att få in frigolit under det. Finns det minsta tveksamhet så få då dit frigoliten.

Jag har haft akvarier som vilat bara på gavlarna och det har fungerat. För måttligt stora burkar funkar det nog men jag vågar inte garantera det. Lite tjockare frigolit kan nog fördela ut trycket lite men då skall det vara lite tjocklek om det skall göra nåt, typ 5 cm eller så om det skall göra nån skillnad. Annars så är ju det bästa att antingen stödja skivan med att ställa stolpar på mitten eller lägga reglar under den. Fast det blir ju naturligtvis lite mer bök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...