Gå till innehåll

Fiskar som äter glasros


hbgot

Rekommenderade inlägg

Chelmon rostratus kan ibland knapra glasrosor, ingen garanti dock... De behöver dock ett lite större kar...

Sen har vi pepparmintsräkor, kan också knapra ibland... Ingen garanti här heller! Klarar sig i mindre kar!

Sen har vi filfisken, behöver ett lite större kar (tror jag)

Det är dem jag kommer på i huvudet just nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en Pom. Imperator i min tank som håller undan glasrosor... Han är väl inte helt revsäker men har valt att ta ogräset mångt och mycket framför andra koraller :)

Pepparmintsräkan är lättast att hålla i jämförelse med Chelmon R som jag tyvärr själv misslyckats hålla levandes vid ett försök för några år sedan.. Fantastiskt fin fisk däremot!

Pepparminten är lite säsongsbetonad däremot om jag minns rätt, dvs finns inte att handla året runt här hemma i Svedala.. Var Iofs några år sedan jag letade pepparmintsräkor själv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg en filfisk i örebro när jag var där häromdan..urrk vilken ful fisk?den får äta hur mycket den vill,men jag skulle inte köpa den för att belasta karet med intesägande eller ingen färg..ang pepperminträkor så tror jag inte på att de äter ibland eller inte..jag tror snarare att det är olika arter som ser snarlika ut..men som sagt jag är lekman o ta detta med en stor nypa salt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De glasrosätande filfiskarna är riktiga kameleonter och brukar fascinera sina ägare med skiftningar i färg och mönster och sitt sätt att röra sig. ( Eller stå still). Men skönheter - Nej det är de inte. Men ofta den fisk som besökare tittar mest på.

Pepparmintsräkor brukar äta glasrosor direkt men filfiskarna brukar behöva lite träning. I alla fall små.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste lite kommentarer på reeflex och med min gamla skoltyska så tolkade jag det som att både Filfiskar och Pepparmintsräkor gärna ger sig på koraller när glasrosorna är slut.

är det så eller är det enstaka individer?

är det någon speciell sorts koraller som föredras?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chelmon rostratus (fjärilsfisk) ska äta glasrosor (har upplevt det själv). Den ska INTE köpas för detta ändamål. Det är en svår fisk, oavsett vad försäljaren säger.

Chaetodon kleinii (fjärilsfisk) äter glasrosor (har upplevt det själv), men kan (i mitt fall - bara 1 fisk) ge sig på andra koraller (mjuka som hårda) när glasrosorna är slut.

Lysmata wurdemanni (pepparminträka) äter glasrosor och jag har personligen (totalt 2 räkor på 10+ år) aldrig upplevt problem med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, så länge har de inte levt. Jag syftade på att jag under de 10+ år jag hållit på med saltvatten totalt haft 2 pepparminträkor, så min personliga erfarenhet är från dessa 2 under dessa år. Har dock haft kompisar som oxå haft dem och de har ätit glasrosor hos dem med. Personligen tror jag 1,5-2 år är det längsta jag haft nån själv. Kanske kortlivade rackare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...