Gå till innehåll

Lite nyfiken - "nya" skummaren som heter Aqua C ?


pegekin

Rekommenderade inlägg

Är de nån som har hunnit testa den "nya" skummaren som heter Aqua C ? Sku va roligt att höra vad ni tycker om den iom. den helt nya tekniken att skapa bubblor, nämligen bara genom högt tryck från en kraftig pump då förståss, ja,jag behöver väl int gå in på alla detaljer nu.

Har beställt en sådan själv men har ännu inte fått den,så om någon har hunnit före så dela gärna med er -shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquac är rätt gammal med egen patenterad injektion av luft. Finns massor av recensioner på nätet. Inte testat själv, pumparna som krävs är alldeles för energitörstiga för min smak.

En butik i sthlm talar sig varma för dem, ska bli kul att höra vad du tycker när du testat den.

Sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en EV120 igår. Jag hann bara precis packa upp den igår kväll. Känns som en solid skummare med mycket bra dimensioner. Det som lockade mig var att den inte skall kräva så mycket underhåll och att ovan nämda affär i stockholm pratade sig varm om den. Skall bli intressant att testa och se om man blivit "lurad" eller om den verkligen är så bra som påstås.

Ang. hur mycket el den drar så stämmer nog det att den kräver lite större pump än motsvarande skummare men med tanke på att vi här pratar om 10-tals watt så tycker inte jag att det spelar någon roll.

Vet inte vad för regler som gäller på forumet ang. produkt recensioner? Skall jag återkomma med en annars?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon länk till den? Det där med att bara tycka vatten i hårt tryck och sedan suga in luft är ju precis det Korallen zucht har patent på, skulle vara intressant att se vad det leder till :)

Lite nyfiken på hur det patentet ser ut och vad det omfattar?

Beckettmunstycke, venturi och dispergator är nog lite äldre än begrepp än Kz, eller!? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nyfiken på hur det patentet ser ut och vad det omfattar?

Beckettmunstycke, venturi och dispergator är nog lite äldre än begrepp än Kz, eller!? ;)

Jo det är det, googlade lite om det efter jag läste denna tråden, och tydligen var det väldigt mycket gräl på forumen efter detta och man fick inte riktigt ut någon klarhet i det hela. De har även patent på Kon designen, men det verkar inte som att de jagar andra bolag efter pengar som apple (än ;) )...

Annars är det bara att alla bolagen betalar en liten avgift och sköter sig som de skall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är det, googlade lite om det efter jag läste denna tråden, och tydligen var det väldigt mycket gräl på forumen efter detta och man fick inte riktigt ut någon klarhet i det hela. De har även patent på Kon designen, men det verkar inte som att de jagar andra bolag efter pengar som apple (än ;) )...

Annars är det bara att alla bolagen betalar en liten avgift och sköter sig som de skall...

Nja, konformen har väl Vägverket patent på......:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Omdöme om AquaC EV120 skummare.

Tillverkare: AquaC Inc.: http://www.proteinskimmer.com/

Jag infogar inga egna bilder på bara skummaren utan se på tillverkarens sida.

Leverans:

Skummaren kom välförpackad i kartong. Efter upppackning så var det bara två delar som behövdes monteras (skummarkoppen och utloppsventilen). Skummaren levereras utan pump så en sådan behöver också köpas och monteras.

Då jag hade en Sicce 3,5 hemma så monterade jag denna även om den är för stor i förhållande till reckomendationen från tillverkaren (jag återkommer till detta). Material för montage av pump kom inte med av det skälet att man skall kunna välja vilken pump man vill. Med i leveransen fanns också en väldigt bra manual på engelska

Material:

Skummaren känns välbyggd och materialen är genomgående väl tilltagna.

Finish:

Det känns att skummaren är av amerikanskt ursprung då det inte är lika smäckra material som i en del andra skummare, det är ganska grova tjocklekar. Skummaren är i akryl och de limfogar som finns håller bra standard men inte toppstandard.

Installation:

För att kunna köra igång skummaren så behöver man kontrollera djupet i sumpen då vattenytan inte får ligga över utloppsventilen på skummaren. Detta måttet varierar med vilken storlek på skummaren man har valt (finns angivet på tillverkarens hemsida). I mitt fall så tyckte jag att det var för litet så jag fick höja upp skummaren något. Sedan måste man montera en pump. Jag gjorde detta med en rör böj och silikon slang (se bild nedan).

Sedan är det bara att lyfta ner skummaren och köra igång inkörningen.

post-3801-14468927600131_thumb.jpg

Inkörning:

Efter installation skall skummaren köras in under ett par dagar. Under denna tiden skummar den väldigt blaskigt och skummarkoppen rinner över så det gäller att dra tillbaka dränaget på skummarkoppen till sumpen.

Funktion/Konstruktion:

Efter att nu har kört in skummaren och kört den under drygt två veckor så skall jag ge mina högst personliga kommentarer på skummarens konstruktion och funktion. Jag skall föröka hålla dessa så objektiva som möjligt men det är fortfarande mina personliga kommentarer.

Skummaren har väldigt bra/små dimensioner vilket gör att den borde få plats i de flesta sumpar. Höjden är inte farlig i heller. Det som sticker ut är utloppsventilen och då denna helst skall vara vänd bort från returpumpen (det kommer en del mikrobubblor) så ställer det lite krav på arrangemanget i sumpen.

Skummaren kräver en ganska låg vatten nivå vilket man bör tänka på. Det är inga problem att ställa den på något för att höja upp den då botten är platt, men dock något hal.

All luft som sugs in via munstycket/ventilen måste komma ut genom skummarekoppens dränage och detta tycker jag är första konstruktionsmissen. Tanken har säkert varit att man har ett kontinuerligt dränage till en extern behållare och då fungerar det säkert bra. Luften och det avskummade kommer då att åka ut i den externa behållare tillsammans. Om man inte skall ha en extern behållare så är skummaren helt enkelt felkonstruerad. Man kan vrida upp eller plugga dränaget så att man kan ”fylla på” mer avskummat material men det finns då ingen utväg för all luft. Tittar man på de flesta andra skummare så har de hål i locket där luften skall ut. Eftersom jag inte ville ha en extern behållare fick jag helt enkelt borra hål i locket och det känns ju inte så roligt i en ny skummare.

Konstruktions miss nummer två hänger också ihop med att skummaren är tänkt för extern behållare. Det finns ingen ”skyddsring” på locket som hindar att skummet följer lockets undersida och detta gör att om man borrar två hål för dränage av luften så kommer skummet att delvis följa med den vägen ut.

Konstruktionsmiss nummer tre i mina ögon är stigarröret i koppen som har för liten diameter. Den lilla diametern tillsammans med den stora mängden luft som skall ut gör att skummaren drar med sig ganska ”löst” skum upp i koppen och det är svårt att få till något annat än thé färgat avskum. Skummaren är lika effektiv för det men koppen behöver tömmas oftare.

Konstruktionsmiss nummer fyra är att utloppet från skummaren ligger ovanför vattennivån och även om man lägger vattennivån precis under utloppet så kommer det att plaska. Här var jag tvungen att limma på en 32mm 90graders böj och då blir det helt tyst, men det är trisst att behöva modifiera en helt ny skummare det första man gör.

Skummaren är beroende av rätt storlek på pumpen. I mitt fall var Sicce 3,5 aldeles för stor och jag har fått strypa inloppet på denna för att få ner flödet. Skummaren suger mycket luft och bubblorna är fina, den har skummat bra när den har gått. Det jag inte alls tycker om är att den verkar vara väldigt känslig för störningar och när den löper amok så är det genom att skumma enormt mycket vattnigt skum som fyller skummarekoppen på nolltid. Vanligast i min erfarenhet annars är att skummaren skummar mindre när det är störningar och det påverkar ju inget annat än att det inte kommer något avskum.

post-3801-14468927599915_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Omdöme om AquaC EV120 skummare.

Tillverkare: AquaC Inc.: http://www.proteinskimmer.com/

Jag infogar inga egna bilder på bara skummaren utan se på tillverkarens sida.

Leverans:

Skummaren kom välförpackad i kartong. Efter upppackning så var det bara två delar som behövdes monteras (skummarkoppen och utloppsventilen). Skummaren levereras utan pump så en sådan behöver också köpas och monteras.

Då jag hade en Sicce 3,5 hemma så monterade jag denna även om den är för stor i förhållande till reckomendationen från tillverkaren (jag återkommer till detta). Material för montage av pump kom inte med av det skälet att man skall kunna välja vilken pump man vill. Med i leveransen fanns också en väldigt bra manual på engelska

Material:l

Skummaren känns välbyggd och materialen är genomgående väl tilltagna.

Finish:

Det känns att skummaren är av amerikanskt ursprung då det inte är lika smäckra material som i en del andra skummare, det är ganska grova tjocklekar. Skummaren är i akryl och de limfogar som finns håller bra standard men inte toppstandard.

Installation:

För att kunna köra igång skummaren så behöver man kontrollera djupet i sumpen då vattenytan inte får ligga över utloppsventilen på skummaren. Detta måttet varierar med vilken storlek på skummaren man har valt (finns angivet på tillverkarens hemsida). I mitt fall så tyckte jag att det var för litet så jag fick höja upp skummaren något. Sedan måste man montera en pump. Jag gjorde detta med en rör böj och silikon slang (se bild nedan).

Sedan är det bara att lyfta ner skummaren och köra igång inkörningen.

[ATTACH=CONFIG]87427[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]87428[/ATTACH]

Inkörning:

Efter installation skall skummaren köras in under ett par dagar. Under denna tiden skummar den väldigt blaskigt och skummarkoppen rinner över så det gäller att dra tillbaka dränaget på skummarkoppen till sumpen.

Funktion/Konstruktion:

Efter att nu har kört in skummaren och kört den under drygt två veckor så skall jag ge mina högst personliga kommentarer på skummarens konstruktion och funktion. Jag skall föröka hålla dessa så objektiva som möjligt men det är fortfarande mina personliga kommentarer.

Skummaren har väldigt bra/små dimensioner vilket gör att den borde få plats i de flesta sumpar. Höjden är inte farlig i heller. Det som sticker ut är utloppsventilen och då denna helst skall vara vänd bort från returpumpen (det kommer en del mikrobubblor) så ställer det lite krav på arrangema. nget i sumpen.

Skummaren kräver en ganska låg vatten nivå vilket man bör tänka på. Det är inga problem att ställa den på något för att höja upp den då botten är platt, men dock något hal.

All luft som sugs in via munstycket/ventilen måste komma ut genom skummarekoppens dränage och detta tycker jag är första. konstruktionsmissen. Tanken har säkert varit att man har ett kontinuerligt dränage till en extern behållare och då fungerar det säkert bra. Luften och det avskummade kommer då att åka ut i den externa behållare tillsammans. Om man inte skall ha en extern behållare så är skummaren helt enkelt felkonstruerad. Man kan vrida upp eller plugga dränaget så att man kan ”fylla på” mer avskummat material men det finns då ingen utväg för all luft. Tittar man på de flesta andra skummare så har de hål i locket där luften skall ut. Eftersom jag inte ville ha en extern behållare fick jag helt enkelt borra hål i locket och det känns ju inte så roligt i en ny skummare.

Konstruktions miss nummer två hänger också ihop med att skummaren är tänkt för extern behållare. Det finns ingen ”skyddsring” på locket som hindar att skummet följer lockets undersida och detta gör att om man borrar två hål för dränage av luften så kommer skummet att delvis följa med den vägen ut.

Konstruktionsmiss nummer tre i mina ögon är stigarröret i koppen som har för liten diameter. Den lilla diametern tillsammans med den stora mängden luft som skall ut gör att skummaren drar med sig ganska ”löst” skum upp i koppen och det är svårt att få till något annat än thé färgat avskum. Skummaren är lika effektiv för det men koppen behöver tömmas oftare.

Konstruktionsmiss nummer fyra är att utloppet från skummaren ligger ovanför vattennivån och även om man lägger vattennivån precis under utloppet så kommer det att plaska. Här var jag tvungen att limma på en 32mm 90graders böj och då blir det helt tyst, men det är trisst att behöva modifiera en helt ny skummare det första man gör.

Skummaren är beroende av rätt storlek på pumpen. I mitt fall var Sicce 3,5 aldeles för stor och jag har fått strypa inloppet på denna för att få ner flödet. Skummaren suger mycket luft och bubblorna är fina, den har skummat bra när den har gått. Det jag inte alls tycker om är att den verkar vara väldigt känslig för störningar och när den löper amok så är det genom att sku,,mma enormt mycket vattnigt skum som fyller skummarekoppen på nolltid. Vanligast i min erfarenhet annars är att skummaren såskummar mindre när det är störningar och det påverkar ju inget annat än att det inte kommer något avskum.

För de första så står de ingenstans i manualen att man ska borra någe hål i Skummaren. Där är första felet du gjort. För de andra så har du för kraftig pump. Drygt 2000 l / t rekommenderas annars överstimulerear du den.

De e ju bara att rengöra Skummarkoppen varannan dag så funkar de så bra så. Tålamod min vän tålamod precis som allt annat i den här hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en AquaC EV-180. Till den har jag en sicce 3.0 som jag kör på full effekt. Är hur nöjd som helst. Jag är iof nybörjare och har egentligen inget att jämföra med. Men skummaren skummar ifrån sig väldigt mycket gegga på kort tid och är enkel att justera och kalibrera till sitt tycke. Har inte haft några problem med den. Kolla gärna newyorksteelo's Youtube-recension

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en AquaC EV-180. Till den har jag en sicce 3.0 som jag kör på full effekt. Är hur nöjd som helst. Jag är iof nybörjare och har egentligen inget att jämföra med. Men skummaren skummar ifrån sig väldigt mycket gegga på kort tid och är enkel att justera och kalibrera till sitt tycke. Har inte haft några problem med den. Kolla gärna newyorksteelo's Youtube-recension

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sku de ha funnits en "gilla" knapp så hade du fått ett gilla på en gång. Ja den funkar ju hur bra som helst,jag förstår int varför man måste modifiera den ,när allt man behöver göra är att bara ge den lite tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pegein

Vill man tömma koppen varnnan dag så fungerar det säkert bra. Annars står jag fast vid min kommentar att skummaren är gjord för extern uppsamling eller så är den felkonstruerad. Sedan får du läsa lite nogrannare innan du kommenterar. Jag körde visserligen med Sicce 3000 men den var max strypt på inloppet så jag överdrev den helt klart inte. Trevligt att du är nöjd, men det finns fler som kan köra en skummare än du så jag står fast vid mina kommentarer.

Hålen som jag borrade var nog det bästa mod'en jag gjort och står fast vid dem också.

Jag körde skummaren fram till för ett par veckor sedan och den skummade som sagt bra och ostabiliteten försvann med tiden. Dock har jag nu bytt. Smaken är som baken, så om andra är nöjda så är det bara bra. Min recesion var helt min egen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste nog allt du skrev.

Hur länge hade du den,de tog mig 4 veckor innan den var ordentligt inkörd.Och de e ju inget problem att rengöra skummaren varannan dag,en skummare funkar ju bara bättre ju renare den är. Synd i alla fall att du inte blev nöjd.

Men som du säger;så e de ju fritt fram att välja skummare själv så klart. Lite nyfiken,vad gjorde du me skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...