Gå till innehåll

Ljus i sumpen?????


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Ska bygga en sump i mitt akvarium har jag tänkt:) klurade dock på en sak, funderar på att bygga med svart plexi hittar nämligen inget glas som är svart som tål saltvatten!?

Sen en följdfråga: har fått för mig ialla fall att det inte är bra att ljus från armaturen (takhängd) tränger ner i sumpen?? Behöver jag ha ett lock/skydd över sen så det inte lyser ner i den eller vad kan hända???? en tanke som slog mig nu i byggandet...:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget problem med att belysa sumpen, många har ju en del i sumpen med alger som dom belyser då belysningen över karet är släckt ett sk. refugium för att få bättre balans i systemet med avseende på pH-värdet. *varför fungerar inte returknappen nu då* Lite OT men jag gillar din signatur Jimmy "Laggeman" "Ord som uttalas som ett ord ska också skrivas som ett ord. "Alla blåbär är blå bär, men inte alla blå bär är blåbär."

skummar pump = skummarpump, ljus källa = ljuskälla, retur pump = returpump osv..."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket svart glas tål inte saltvatten? Och varför skulle det inte vara bra att få ljus i sumpen?

Det var just det jag undrade... varför hehe;) men nu vet jag att det INTE gör nått om det kommer ljus in i sumpen... Glasmästaren hade ett svart glas, eller rättare sagt glas där ena sidan är värmelackerad svart eller nått sånt men det håller inte under vatten med tiden fick jag som svar men det kanske finns nått annat typ av svart glas som håller???:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förespråkar en sump utan ljustillförsel eftersom man då slipper kalkalger på skummare och annan utrustning.

Ja kalkalger vill jag slippa på den utrustningen... tror jag bygger sumpen i högblank svart 5 mm plexi för det har jag på jobbet sånna skivor, då kan jag dessutom fräsa ut hål och ytaavrinning:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lurigt att få fast plexi på glas sägs det

Nja, rikligt med silicon så fungerar det, dock så finns det en stor risk att det läcker så man får nog gå några rundor! ;)

Ingenting jag rekommenderar att köra för att hindra vatten från att hamna på golvet dock! Inte en chans att det håller i längden med det trycket som skapas mot ett ytterglas!!! ;) I karet så är det lugnt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...