Gå till innehåll

när stoppa i koraller ls och fisk?


slarvid

Rekommenderade inlägg

Att slänga i fisken är väl inte att rekommendera, men låter du allt ta sin tid så tror jag att du får ut mest av ditt kar. Låt karet mogna innan du belastar det.

Sen är en direkt fråga, vad räknar du som nano? Storlek och utrustning till detta? Vad finns i karet i form av sten och sand? Är stenen ny eller inkörd sedan tidigare? Många faktorer som spelar in för att kunna ge ett kort svar.

Denna gillar jag:

post-1377-14468927370695_thumb.jpg

Men generellt kanske man kan sammanfatta det så här:

Fyll upp karet med vatten och salt, låt det stå med cirkulation och värme tills saltet löst sig. Placera ut sten efter eget tycke. Fyll på med sand om det ska ingå. Låt karet gå igenom algcykeln och mät nitrit. När det är nere på noll kan du tillsätta koraller och en liten de djur. Efter ett par veckor kan du tillsätta fler djur. Mät nitrat och fosfat så att dessa inte sticker iväg.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi snackar 30-37 liter, typ! Kanske köper ett aquatic nature nästa vecka. Fisk vet jag man ska vänta med, men tänkte kolla om jag kan åka till Lerum och köpa lite sten och koraller som inte är jättesvåra typ efter några dagar? Om karet går tomt kommer det väl inte igång någon flora direkt heller va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sten stoppar du i så fort vattnet är färdigblandat, koraller hade jag väntat med dock åtminstone någon vecka eller två, och i så fall bara mjuka koraller som kan avvärja sig från eventuell algtillväxt. Stenkoraller kan det vara självmord att stoppa i så tidigt, det blir bokstavligen att slänga pengarna i sjön.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... verkar vara något överbeskyddande att vänta några månader, sedan några månader till och sedan ytterligare några månader. Blir ju typ ett år innan man är igång på riktigt. Vill man vara RIKTIGT noga - fyll på med saltvatten, vänta ett år. Tillsätt levande sten, vänta två år. Tillsätt koraller, vänta tre år... ;)

Men visst vill man vara på den säkraste av sidor så :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så mycket du tycker är snyggt. Givetvis är det bra att ha i så mycket det går(så länge man även kan få en cirkulation i det, en vägg med stillastående vatten bakom blir ingen glad av då det lätt kan samlas upp gammal oäten mat och liknande där) men det brukar bli en ganska hyffsad mängd sten ändå när man inrett klart. Så går efter hur du vill att ditt rev ska se ut i första hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...