Gå till innehåll

Icke livsmedelsgodkänd vattentunna för osmosvatten?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Jag köpte en vattentunna från Clas Ohlson i förrgår och den är inte livsmedelsgodkänd.

Materialet den är gjord av är polyeten.

Min plan var att tappa upp osmosvatten i tunnan medans man sover eller är på jobbet för att skynda på processen av uppfyllningen.

Så min fråga är då ifall jag kan använda denna tunna trots att den inte är livsmedelsgodkänd? Vattnet skulle bara behöva vara i tunnan i max ett dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tappa upp direkt i karet istället. Jag köpte ett antal meter 4/6 slang och krände på osmosslangen på utloppet och säkrade med buntband, funkar kanon

Skulle så fall behöva ca 6 meter slang från badrum till akvarie vilket inte skulle vara lämpligt med två galna katter som ska leka med allt som är nytt

Är den bara hel och ren, vilket den bör vara som ny, så ser jag inga problem då plasten inte löser sig i vatten, vilket du själv hittat.

Ok. Jo jag tänker lite på när folk klagade på badankorna under vattenfestivalen också. Många klagade eftersom dem var gjorda av polyeten vilket ska vara giftigt men dessa klagomål vart avfärdade eftersom det inte löses i vatten.

Generellt funkar det bra med PE plaster, men står där att det inte är för livsmedel så hare jag nog tänkt efter en extra gång.

Kan ju vara andra kemikalier i den som släpper, tex mjukgöringsmedel som DOP, DOA, DIDP eller annat gott.

Vet inte riktigt vad PE plaster är. Kan du förklara djupare? Är det vanligt att de andra kemikalierna du beskriver släpper från plaster i vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt vad PE plaster är. Kan du förklara djupare? Är det vanligt att de andra kemikalierna du beskriver släpper från plaster i vatten?

I vanliga fall änvänds väl inte mjukgöra i PE plaster i särskilt stor utsträckning. Men eftersom det står på byttan att det inte är för livsmedel så är det säkert något i den som inte är lämpligt, huruvida det löses upp eller inte kan jag inte säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I vanliga fall änvänds väl inte mjukgöra i PE plaster i särskilt stor utsträckning. Men eftersom det står på byttan att det inte är för livsmedel så är det säkert något i den som inte är lämpligt, huruvida det löses upp eller inte kan jag inte säga.

Det står dock inte på byttan utan jag ringde Clas Ohlsons kundtjänst när jag inte såg gaffel och kniv symbolen och dubbelkollade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PE brukar normalt sett vara fritt ifrån mjukgöringsmedel och lösningsmedel o.s.v. då det inte krävs vid tillverkningen då det är en termoplast, det enda i tillverkningen som kan ge skadligt innehåll är om det använts nån otrevlig katalyst som av nåt skäl blivit kvar, men det brukar det ju inte vara, eller om man tillsatt nånting, regnvattentunnor har man väl oftast tillsatt UV-blockerare så att det inte ska brytas ner denna skulle väl eventuellt kunna vara skälet till att det inte är livsmedelsgodkänt. Men min känsla är att det handlar om att om man säger att den är livsmedelsgodkänd så garanterar man att den inte innehåller vissa orenheter, och för saker som inte är tänkta för livsmedel så låter man helt enkelt bli att garantera detta så man inte skulle bli stämd om det skulle råka finnas nån orenhet i plasten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken färg? Det har betydelse för livsmedelsklassning vilken typ av infärgning som skett. Kadmiumbaserade färgpulver (ofta röda eller orange) får inte användas så de kommer i kontakt med livsmedel exempelvis. Släppmedlen också som DaTrucka påpekat. Sen - hade du inte frågat så hade det nog gått bra .......... Länk till produkten? - det är säker någon här som provat den redan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en sådan här tunna på Jula:

http://www.jula.se/vattentunna-75-l-795998

I den blandar jag allt mitt utbytesvatten (kranvatten+salt - inget osmosfilter) och har en cirkulationspump och doppvärmare i den, på med locket (tillbehör) bara så får den stå o mysa i tvättstugan så jag kan hämta när jag behöver. Har dock ingen aning om material eller om det skulle vara farligt - men har funkat bra den korta tid (3 månader) sedan jag startade mitt kar... Tog bara för givet att plast inte är farligt, hehe...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken färg? Det har betydelse för livsmedelsklassning vilken typ av infärgning som skett. Kadmiumbaserade färgpulver (ofta röda eller orange) får inte användas så de kommer i kontakt med livsmedel exempelvis. Släppmedlen också som DaTrucka påpekat. Sen - hade du inte frågat så hade det nog gått bra .......... Länk till produkten? - det är säker någon här som provat den redan.

MVH Lasse

Den är militärgrön: http://www.clasohlson.com/se/Vattentunna-200-l/Pr315034000

Diska ur den med ättika så lär alla ev flamskydd och linande försvinna. Att co inte säger at det är ok är nog av ren försiktighet.

Vanlig vinbryggartunna är nog av pe den med...

Jo jag tror det också. Läste precis på livsmedelsverket och polyeten används bland annat till plastfolie.

Vet du hur jag ska dosera ättika ifall jag vill tvätta ur den? Det är ju trots allt 200L :). Eller menar du bara att jag ska ta ättika på en trasa, knugga och sen skölja av den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att den inte är klassad för livsmedel så betyder det inte att den inte går att använda till det. Men att klassa något för att använda till livsmedel kostar säkert något det också, och ifall behovet inte finns så skipar man det nog.

Ja så kan det nog vara. Ungefär som att certifiera sig för något som inte kräver certifikat. Då tror jag nog att jag kör på tunnan :)

Vet du om det går det att mäta eventuellt urlakade "gifter" med en tds mätare? För det vore väldigt praktiskt att ha tunnan stående i källaren och fylla den med osmosvatten så att man vid behöv bara kan gå ner dit för att hämta nytt vatten... men då skulle det ju så fall få stå i tunnan en längre tid och då kanske den släpper ifrån sig något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att den inte är klassad för livsmedel så betyder det inte att den inte går att använda till det. Men att klassa något för att använda till livsmedel kostar säkert något det också, och ifall behovet inte finns så skipar man det nog.

För många år sedan så hade vi en diskussion om kalkreaktor och vad som skilde på kolsyra. Finns ju industri, livsmedel etc.

Jag ringde till Alfax och frågade hur de fyllde sina flaskor. Fick svaret att allt fylldes i från samma tank och det som skulle till livsmedel bifogades ett speciellt certifikat. Allt från dem var alltså samma...

En regnvatten tunna är inte tänkt att använda till livsmedel och då klassar man förmodligen inte för det. Allt extra kostar ju pengar. Speciellt om det krävs extra rengöring från släppmedel eller liknande.

Så länge som det är hårdplast är jag mindre orolig. Mina LS ligger sedan 2007 och puttrar i en grön regnvatten tunna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...