Gå till innehåll

Beg C-hotell, spricka i glaset


apelsinjuice

Rekommenderade inlägg

Köpte ett Clownhotell i helgen. Allt såg bra ut tills jag började göra rent det nu, lite noggrannare än tidigare ägare gjort.

Jag hittade en spricka i fjärde facket där returpumpen sitter. Den sträcker sig nästan över hela facket och man känner den om man drar fingret över den.

Är det någonting jag kan göra? Eller behöver göra?

Ledsen för kvaliteten på bilderna men mobilen är den kameran jag har till hands.

post-6681-14468927446791_thumb.jpg

post-6681-14468927447042_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antingen drar du lite lim på denna spricka är det väldigt ostabilt limma dit en plast eller glasbit över. är nog ingen större fara. Eller är det bakre skivan som är sprucken så det kan läcka vatten ur karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antingen drar du lite lim på denna spricka är det väldigt ostabilt limma dit en plast eller glasbit över. är nog ingen större fara. Eller är det bakre skivan som är sprucken så det kan läcka vatten ur karet?

Är det som du säger blir jag väldigt glad! Att ha motgångar redan innan man har börjat känns inge vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som om du vet varför det såldes. Försök att häva köpet för sprickan kommer att vandra vidare. Alternativet är att byta hela bakrutan eller att köpa ett nytt kar. Jag skulle tro att din handlare kan beställa ett nytt utan något tillbehör för grossisten bör ju ha extra kar stående för transportskador.

Tråkig början men du har ju i alla fall inte fått ut vatten i lägenheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häv köpet eller byt bakruta. Jag som såg helt fel vart sprickan var :( sorry för att jag gav dig förhoppning.

Finns en lösning så du ej behöver byta hela glaset. Borra med litet glasborr där sprickan tar slut då stoppas vidare sprickbildning. Sedan limma en lagning på insidan. Bökigt och va noga om du skall laga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skivan bör helst bytas, det borde inte kosta så mycket då den inte är så stor och glaset inte behöver vara så tjockt. Nackdelen är väl snarare jobbet att installera den och få det bra.

Om du vill ha just ett sådant här hotell så skulle jag nog säga att det är värt besväret att laga då de inte är så billiga ändå.

Det skulle kanske fungera att limma på en ny glasskiva utanpå den gamla på baksidan men det är ingen metod som garanterat ger ett lyckligt slut tyvärr. Jag hade nog gjort så om karet skulle stå i en lokal med golvdränering men inte hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skivan bör helst bytas, det borde inte kosta så mycket då den inte är så stor och glaset inte behöver vara så tjockt. Nackdelen är väl snarare jobbet att installera den och få det bra.

Om du vill ha just ett sådant här hotell så skulle jag nog säga att det är värt besväret att laga då de inte är så billiga ändå.

Det skulle kanske fungera att limma på en ny glasskiva utanpå den gamla på baksidan men det är ingen metod som garanterat ger ett lyckligt slut tyvärr. Jag hade nog gjort så om karet skulle stå i en lokal med golvdränering men inte hemma.

Det är inget jag kan fixa själv. Blir nog rätt så omständigt eftersom det är plast utanpå glaset och rutan sitter rätt så otillgängligt.

Vart kan man vända sig för sånt här och vad skulle det kosta på ett ungefär?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter det plast utanpå glaset på baksidan. Om ja på frågan, går den att ta bort? Eftersom det är baksidan på karet så behöver det ju inte bli så estetiskt tilltalande. Kommer man åt glaset från baksidan kan man skära till en glasruta och lägga ett tunt lager silicon med spackelspade på hela ytan, trycka fast noga och sen dra en limsträng runt hela kanten i skarven mellan karet och extraskivan. Lagade många kar så förr i världen när jag hade zoo-affär, i och för sig satt extraskivan på insidan men det är ju inget alternativ här. det håller garanterat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta av dessa hotell har en sorts plastfilm på baksidan och sidan runt sumpen. Den ska gå avlägsna. Testa med rakblad. Här är ett exempel på en som har gjort detta: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38810-chabby-chic-nano-reef&p=450042&viewfull=1#post450042

Det är ett jobbig arbete annars ja, helt klart. Du får ta loss ramen i toppen, kanske även i botten med. Men mest besvärligt tycker jag borde vara att fixa det interna.

Limma på en ruta på baksidan borde bara kräva ett rakblad för att avlägsna plasten med, sedan kan man laga på det sättet krille skriver. Men det är ingen bombsäker metod, den har sina risker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du väljer att laga baksidan så gör du ettdera så som picko1 säger för att hindra sprickan att gå vidare eller så knackar du ut sprickan till en kant och limmar en ny ruta ovanpå som Krille 55 säger. Viktigt är att ta bort plastfilmen och att den nya rutan täcker hela sprickans omfattning (när den är utknackad)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du väljer att laga baksidan så gör du ettdera så som picko1 säger för att hindra sprickan att gå vidare eller så knackar du ut sprickan till en kant och limmar en ny ruta ovanpå som Krille 55 säger. Viktigt är att ta bort plastfilmen och att den nya rutan täcker hela sprickans omfattning (när den är utknackad)

MVH Lasse

Tack för alla råd! Jag kommer testa med att knacka ut den upp till hörnet, alternativt borra om inte det skulle lyckas något vidare.

Jag har tänkt lite på det med ett ev. läckage och tänkte att jag kan ju faktiskt ha det i badrummet, som det först var tänkt! Visserligen ser jag det inte alls lika mycket då men jag får väl spendera längre tid på toaletten och gäster får se något väldigt annorlunda :) (för att vara ett badrum)

Har du kollat vad ett nytt kar utan andra delar kostar?

Ett helt nytt börjar väl på ~2400. Att bara få själva glasdelen av akvariet har jag inte hittat.

Någon som har koll på vart man kan vända sig ifall att det skulle bli aktuellt att byta hela bakrutan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du behöver byta bakrutan så är det bara beställa en ny ruta av närmaste glasmästare. Det är bara mäta måtten och tjockleken på rutan så skär han ut en ny åt dig.

Jo visst men jag tänkte på själva limningen av rutan. Kanske klarar det själv, det märker man ju när man börjar pilla på det. Det krångliga är ju att filterkammarna sitter mot baksidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...