Gå till innehåll

stylophora milka strular - Tappar vävnad


Guest

Rekommenderade inlägg

Vad ska jag gör med denna stylophora milka.

Någon som har tipps om vad det kan vara?

Är det så att den skuggas av sina egena grenar därför det blir vävnadsdöd.

Kollade mina värden alla såg bra ut. slut på ider

Väldigt suddiga bilder på andra sidan ser den bra ut på stammen.

post-7043-14468927448221_thumb.jpg

post-7043-14468927448445_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att tro att det skulle vara grenarna som skuggar så du får vävnadsdöd krävs mycket mer än så skulle jag tro. Har själv ett par milka som skuggar sig själva och det är inga problem alls. Upplevde samma sak på min Superman då var det ngt lågt Kh och lågt Ca som gjorde det. (mår numera bra igen) Men den dog också fläckvis och hade samtidigt växtzoner. Den ser ganska brun ut hur är det med fosfaten? ( tror dock inte att det är problemet med vävnadsdöden) Belysningen i övrigt, nya gamla lampor/lysrör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag nätte just nu dessa väden Calcium: 550 ppm Posphate, PO4 0.01ppm KH 8,5.

Jo lite brun är den har varit så hela tiden :S Lusrörena är ca 2 månade och Mh 14K ca 1 vecka gammal.

Alla andra coraller värkar gilla läget. Bifogar bild på min andra sps jag ej vet va den heter. Den värkar må bra. Dock då jag ej vet va den heter har jag ej kunnat gemföra hur dem skall skötas om den är tåligare mot något osv

post-7043-14468927448697_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat så du inte har gamla tester? Fosfaten är förmodligen mer än vad den visar om du kör Salifert. Om alla värden är bra (ca högt sänk det skata), ljuset nytt, ok cirkulation. Hmm hur är det med föda? Kan detta vara banditen har läst att de kan ge sig på Milka https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?36607-Asterina-bra-eller-d%E5lig

Ett annat tips kan vara referensvätska för att se hur dina värden verkligen är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har varit igång ca 4 månader bara. Så det är relativt nytt. Har lite kisel alger i sanden. Det är bara milkan som har detta bekymmer. Den andra spsen och mina Lps är hur fina som helst. Dock fick jag lite problem då min

Mh lampa gick fönder. Och när jag köpte ny så brände jag topparna på båda korallerna Då sänkte jag ljustiden några dagar till 2H/dag sucksesivt ökade jag under några dagar. Nu sitter Mh rampen ca 30cm över karet och topparna är hela på milkan och den andra jag ej kan namnet på någon som vet namnet?

Det jag märkt senaste veckan är att det kommer inte en droppe i skummar koppen.

Vatten värden

Salt: 1,025 Refragrometer

KH 8,5 Salifert

Mg: 1230 ppm Salifert

Calcium: 550 ppm Salifert Här kan feler vara testet är ny köpt testade med mitt gammla så fick jag 370 här Lagom skumt Kan det vara fel på det nya och det är detta som är problemer borde inte d andra korallerna reagera

Silikat, Si: 0 ppm Salifert

Nitrit, NO2: 0 ppm Salifert

Nitrat, NO3: ca 1,5 ppm Salifert

Posphate, PO4 0.01ppm Hanna

Foder jag använder ärH2Ocean pro+ SPS Food samt detta till LPS

Det jag har sätt någon gång är att mandarinerna har varit vid milkan och bökat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser temperaturen ut i karet, har du en 50w uv och en 150w mh så har du ett par bra värmekällor?

Det ser ut som om den gjort en polyp bailout, dvs dom släpper polyper för att undkomma en fientlig miljö och börja om någon annan stans.

Det är en form av förökning men inte en positiv sådan, speciellt i ett akvarium där dom inte kommer någonvart ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De brukar inte vara så känsliga men det har ju strulat lite med belysningen, lite högt ca, skummaren? fosfat med tanke på färgen? Om du inte hittar några Asterina så skulle jag nog försöka med att flytta på den för att se om man kan få den att trivas bättre. Har du kollat värden regelbundet? Kan va så att de har åkt lite jojo men det verkar inte troligt då du har få koraller och gör regelbundna vattenbyten. Min sitter högst upp nästan direkt under en 150w mh med ganska högt flöde, men o andra sidan har jag haft en fragg som växt till sig som sitter ganska mörkt i ett hörn med betydligt mindre flöde. Blev du klokare? Knappast.... Prova du med att flytta på den om du inte hittar några skadedjur. Hoppas den tar sig igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teperatur 25-26 grader. Vatten värden brukar jag mäta 1ggr/vecka och dem brukar vara stabila. Jag hittade ca 10st Asterina som jag plockat bort. polyp bailout kan det ju vara såg att det va en kocka på några mm som fladdrade och va lösa. Problemet värkar hålla sig på stammen på denna.

Funderar på det är ju ganska mycket skador på den nu. Ska man klippa bort det som är fint på den jag göra lite fraggar ?

Ang min fundering är att då får den ju liksom lite mindre och bry sig om. Grenarna värkar vara i full blom nu. polyperna är lila i sin ton. Ang färgen så hade typ lika dan färg där den bodde innan

Något annan någon som vet va den lilla jag har heter?

Tack till alla som hjälper mig i detta. Kan det vara så att detta hänt pga strulet med belysning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min erfarenhet är att de är väldigt tåliga

jag hade korrigerat Mg och CA. tillsätter du något annat? jag har upplevt en positiv effekt med Ultramin S när en korall (montipora superma) var dålig. dock har jag aldrig haft problem med milka.

hur har du det med cirkulationen?

frågan är också om du har för låg Fosfat? min milka så ut som din när jag hade hög fosfat (långa polyper och brunaktig).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tilsätter inte något direkt då värdena har legat bra. Ska kuta iväg imorgon och köpa Ultramin S och få refirens medel så jag vet om mina tester är ok. Dem är inte så gamla.

Det jag är förbryllad över är Calcium då 2 olika samma märke skiljer i värde ganska så mycket.

Det värkar gå väldigt fort för stackaren nu är hela ena sidan av foten vit man ser hur polyperna lossnar. Ska byta vatten imorgon har flyttat ner den lite.

Något är det som inte stämmer för nu på kvällen är det en massa brun alger i sanden :(

Men fortfarande bara denna som är drabbad ingen av d andra.

Men o fragga av den är ingen bra ide?

Tack för all hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått svar av min handlare. Har kollat med ref medel och testerna va hel fel. Min säljare sa då att det va flera som hade problem med tester från den batchen.

Så han hade retunerat alla han hade från den sändningen och jag fick nya gratis. Detta är mycket ovanligt sa han första gången har fått så pass många tester som va fel

Mina riktiga värden

Salt: 1,02543

Mg 1340 Ner med denna

Ca 340 Buffa upp Ballning kalsulfat?

KH 10.42

No2 0

No3 0.11 buffa upp denna?

Po4 0,02

Si 0

Kisel utslag Osäkert

Dessa mätningar är gjorda på Liu (Linköpings universitet) Vet ej va dem använder men det ska vara bra saker.

Vad ska jag göra nu skrev några förslag vid sidan om resultaten va tror ni?

Tack på förhand

Tydligen undernärt kar Handladen Rekomenderade att man kunde blanda Ro med vanligt vatten som filtrerats genom silikatfilter Då fick man tydligen en del bra att ha saker så som spårämnen kalk lite nitrater mm? va tror ni om denna kalkyl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har det blivit bra med alla värden :) Och vävnadsdöden är avtagen dock vet jag ej om den kommer bilda ny där den tappat men den mår iaf mycket bättre. Det jag gjort är o doserat Redsea ABC+ 10g/2/dag och sedan minskat när värdena närmat sig bra och nu doserar jag ca 4G/dag Och NO3:PO4-x ca 3ML/dag. etta enligt råd från Killarna på korallfisken. Har väldigt lite bruna alger i sanden Det är inget som stör. Och korallerna har blivit Ljusare i färgen.

Va tror ni är ju extrema skador på denna tror ni den kommer repa sig?

post-7043-14468927570528_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...