Gå till innehåll

Går min osmos använda?


kallepe

Rekommenderade inlägg

Har ett filter i kåken. Uppbyggt såhär.

Förfilter:pressat kol och sedimentfilter/ 1 micron partiklar.

Omvänd osmos, 2000ppm

aktivt kolfilter.

Lagrings tank.

Aktivt kolfilter och sen är det i kranen.

Går det använda detta vatten eller tar det bort några/ tillsätter ämnen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det bara att fundera på silikatfilter eller inte. Mjukt vatten in = silikatfilter. Har du hårt vatten = kalkstensberggrund behövs det nog inte. Eller så prövar man bara. Man får nästan alltid lite kiselalger efter uppstart men är de inte borta på ett halvår brukar silikatfilter hjälpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukt vatten in = silikatfilter. Har du hårt vatten = kalkstensberggrund behövs det nog inte.

Hmm, det var ju intressant! :) Detta har jag inte hört förut! Vad är det som tar bort/minskar silikatet i en kalkstensberggrund? Bor nämligen själv där vi har hårt vatten! :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikat är en huvuddel i gnejs och granit. I sura miljöer löses kiselsyran ut av starkare syror.

En kalkgrund har inte silikat i bergarten utan kalciumkarbonat. Dessutom hålls pH uppe av kalken så om det finns en del silikat i berggrunden löses den inte lika lätt.

De högsta silikatvärdena mäter jag efter snösmältningen då det kommer en massa surt vatten till vattendragen.

Men efter vad jag vet tar Stockholm sitt vattenledningsvatten från Mälaren som i huvudsak har silikatberggrund. Blackizz borde alltså ha mjukt vatten i vattenledningen med silikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalksten (och däermed också LS) har ca 2 - 5 % kisel i sig. Kisel är ett ämne med biologiska effekter. Kisel är grunden för silikat. Det är inte bara kiselalger som använder kisel. Här är en bra sammanfattning om kisel, visserligen koncentrerad kring terrestiella växter (men intresserar nog Stig). Jag tror faktiskt inte att kisel (silikat) i normala saltvattensakvarium är direkt begränsande för tillväxt utan att det hela tiden finns (och lakas) ut kisel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalksten i svensk natur innehåller kisel. Men den har varit utsatt för väder och vind i kanske 100 miljoner år och har enligt min mening tagit upp detta mesta av kislet under den tiden. (Ja den är äldre än så men har ju börjat som korallsten under vattenytan)

Kalksten och levande sten tar upp kisel i akvarier. Inte särskilt snabbt och effektivt men stabilt.

Det är många här på guiden som startat kar och fått problem med kiselalger. Standardlösningen är att skaffa ett silikatfilter till osmosen och problemet är borta på någon månad. Det hävdar jag beror på att kislet i karet bundits i sten och / eller sand så effektivt att det inte är tillgängligt för algerna. Okej, det sista kan jag inte säga säkert för det räcker ju med att en del binds inne i porerna i stenen där det är mörkt. Och på några veckors tid är det på stenens yta upptaget av algerna. Jag har inte hört talas om någon som fått ett kiselalgutbrott vid pH- fall eller liknande så det verkar som om kislet är bundet till kalken sitter det där.

Fosfat däremot som är bundet i kalkstenen lakas ur vid pH- fall.

Off topic. Jag har blandat stenmjöl eller sand i torv i över 20 års tid i trädgården.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...