Gå till innehåll

Frågor ???


Simon W.D

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har 2 akvarium, 54L och ett 160L. Jag har aldrig haft Saltvattenakvarie förut och har några frågor.

Vilket kar ska jag ha? 160L är nog bättre men jag vill hålla kostnaderna så lågt som möjligt.

Jag har redan inkört sand från sötvattensakvariet. Kan jag blanda den sanden med levande sand?

Jag har ett PowerGlo T8 rör. Räcker den till och ha några lätta koraller?

Måste man ha alla tester och sånt?

Hur bygger man en skummare utan att köpa en för att spara pengar?

Är 13 år så jag har inte mycke pengar att röra mig med :'(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det beror ju på, men vill du hålla kostnaderna så lågt som möjligt så är nog 54l att föredra dock är det ju svårare att hålla bra värden i ett litet kar. Men väljer du 54 liter så behöver du ingen skummare dock skulle jag personligen ändå rekommendera ett ytterfiler då det håller rent.

Den inkörda sanden från ditt sötkar gör nog ingen nytta i ett saltkar skulle jag tro. Jag hade dessutom personligen av ren instinkt gjort rent sanden noga innan jag skulle stoppa in den i ett saltkar trots att vissa bakterier/alger m.m troligen dör i ett saltkar.

Det beror på hur många watt din belysning är på, ev att några mjukkoraller funkar. Sen vilket kar du ska använda. Man brukar säga att det ska vara 1 watt per liter.

Nej du behöver inte ha alla tester. Nitrit, nitrat fosfat, ph och ev kh räcker gott och väl speciellt om du inte ska ha lps och sps och endast mjukkoraller.

Men vi säger att du väljer att ha ditt 54l akvarium då behöver du:

Levande sten - tumregeln brukar vara 1 kg per 10 liter. Ett kg levande sten kostar allt från 50kr till 200kr beroende på om man köper nytt eller begagnat.

Sand - dock har du ju redan det som jag förstått.

Streampumpar - du behöver 1-2 stycken.

Doppvärmare - Om du inte redan har det (förutsatt att den då funkar i saltkar)

Ytterfilter - Anledningen till att jag skriver ytterfiler istället för skummare är för att skummare är oftast dyrare samt inte så bra när det gäller till små akvarium satt för att kunna iallafall ta bort lite skit från vattnet gillar jag personligen att ha ett ytterfilter i små akvarium. (OBS detta är inte ett måste)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du göra om dina båda akvarium och väljer att ta det stora akvariet kan du mycket väl ha det mindre som sump dock behöver du göra hål i akvarieglaset då samt ha pvs rör (de går från huvudkaret ner till sumpen), cirkulationspump (som tar upp vattnet från sumpen in till huvudkaret) och skummare. Då behöver du dessutom mer sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till det stora akvariet kan du inte ha filter, där måste du ha skummare då det brukar vara så att ju större akvarium, desto mer belastat är det och då är skummare att rekommendera. DU kan självklart ha filter i det stora också om du vill men man måste vara väldigt noggrann med att göra rent det då det kan bli en nitratfälla. (Jag har själv ett hang-on filter i mitt nano samt ett ytterfilter till mitt stora och tycker det funkar väldigt bra men det gäller att göra rent det ofta.)

Jag kan egentligen inte säga hur mycket det kommer kosta dig för allt beror på vad vad märken det är du vill ha på din teknik, men generellt sätt ärr haquoss saker en av de billigaste och tunze´s teknik ett utav de lite dyrare. Jag har själv använt vissa saker från haquoss, bland annat deras streampumpar i början när jag startade och de funkar än idag som komplement men dock tror jag inte att de är lika starka som de påstår i förpackningen.

Kolla lite på köp och sälj här på forumet och sök runt på google efter teknik och räkna ut själv hur mycket det kommer kosta dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tumregeln är 100 kr per liter, men du har ju lite saker redan. Går du på begagnat och kinagrejer i övrigt så kan det bli billigt.

Bli stödmedlem här så kan du annonsera på köpes efter levande sten och annat du behöver.

Tycker också du ska gå på 54 l av budgetskäl. När man är ung så har man oftast mer tid än pengar, så du kan no ta att byta vatten oftare, särskilt när det bara är 54 l så kan du byta en hink i veckan....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste man ha alla tester och sånt?

(

Om du kör på 54l och kör lätta mjukkoraller och gör ett 10% vattenbyte varje vecka. Då kommer du inte behöva varken skummare eller alla tester man kan ha. Men du kommer behöva en saltmätare (ett måste).

Kul med yngre människor på guiden, välkommen och lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag har 2 akvarium, 54L och ett 160L. Jag har aldrig haft Saltvattenakvarie förut och har några frågor.

Vilket kar ska jag ha? 160L är nog bättre men jag vill hålla kostnaderna så lågt som möjligt. Jag skulle börja med 54l karet...

Jag har redan inkört sand från sötvattensakvariet. Kan jag blanda den sanden med levande sand? Nej, du har troligtvis vanlig sand(silikater/metaller) eller så är den mättad med fosfat om det är korallsand. Ny sand är en billig besparing.

Jag har ett PowerGlo T8 rör. Räcker den till och ha några lätta koraller? Behövs mer än så, tänk dock på att du behöver kvalitet och inte bara kvantitet.

Måste man ha alla tester och sånt? 54l karet kan du köra med en refraktometer(saltmätare) om du byter ordentligt med vatten varje vecka om du kör enklare koraller.

Hur bygger man en skummare utan att köpa en för att spara pengar? Jag skulle köra 54l karet utan skummare och byta vatten istället.

Är 13 år så jag har inte mycke pengar att röra mig med :'(

Saltvatten är beklagligt nog dyrt, även när man går på "low tech"...

En kort kalkyl på 54l med "ny priser"..

Sten 140x5= 700kr

Sand 100kr

Belysning (?) gissar på en 5-800kr

Refraktometer, 3-500kr

Stream-pump 3-500kr

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för sorts akvarium har du? helglas eller med aluram?Jag tror inte alurams akvarier är passande för salt utan man måste skydda ramen på något sätt.Helglas är bäst så man slipper krångel.ang skummare så finns det en mängd gör det själv på yuotube, även annat.För cirkulationens skull tror jag mycket väl du kan använda det du har tillgängligt..för något har du väl? belysning anpassas efter vad man har i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte först o främst inrikta dig på djur och skötsel som kanske inte kräver så mycket ljus?Om jag vore du skulle jag först o främst starta enkelt!Då är du åtminstonde igång..Sen ta det därifrån! Funkar det eller inte?Det finns koraller som inte kräver jättemycket ljus..kolla vad dom lever av!Anemoner verkar svårt!Tips!Börja enkelt så ser du sen vad som är möjligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med ett T8 så är du extremt begränsad, vissa discosoma arter kan fungera om man har dom högre upp och kanske även några andra mjukisar.

Du kommer dock inte att se någon vidare tillväxt...

Anemoner är inte bra för nybörjare även om man har bra prylar.

Dom vill generellt ha mycket ljus och stabila värden för att klara sig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...